Træknuser/Neddeler?

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Træknuser/Neddeler?

Indlæg af KristianVilhelm »

Er der nogen der kender til en maskine der kan findele fx. skovflis til finere flis. Det skal ikke males helt til støv, bare jeg kan få knust de værste stikkere på størrelse med mursten.

Det eneste jeg selv har kunne grave frem er et link til en solgt maskine: http://www.altimaskiner.dk/ads/brugt-pi ... MjEyNA.htm

Forstillede mig noget i stil af den maskine, man kunne sætte til en lille traktor.

Hvis jeg kan finde en maskine til at dele flisen finere ud, kan jeg få flishugget til den halve pris. Så der er umiddelbart en del at spare.

Det er ikke en løsning for mig med en PC-stål flishugger med sold, har en del stammer liggene på omkring 45cm, og kan ikke lige overskue at bruge 50-70.000 på en flishugger lige nu.

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Blevet takket: 2 gange

Træknuser/Neddeler?

Indlæg af Havmand »

Hvad med en hammermølle ?
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog
snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Træknuser/Neddeler?

Indlæg af snubbi »

hej
kristian
jeg har en valse fra en maskinhøvel (stor) med knive den kan afhentes for en kop øl
ellers plejer jeg at skære stammerne op i 1 m stykker og så en tur i brænde flækkeren en gang eller to ,så tp 660 jeg har kan flise dem
De kunne måske svare sig at snakker med en skove entrepanør , med en flishugger der kom vejen forbi når han var i omådet
Vedhæftede filer
2014-05-25 22.33.34-1.jpg
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Træknuser/Neddeler?

Indlæg af KristianVilhelm »

Havmand

Bliver det ikke meget fint når det kommer igennem en hammermølle? Troede umiddelbart det lignede savsmuld når det kom igennem, og det er bestemt ingen fordel at fyre med.

Snubbi

Har været så heldig at få omkring 300 m3 væltede træer fra sommerhus grunde leveret, vores lokale traktor flishugger, som jeg egentligt helst ville bruge, kører med en stor tp-flishugger, den laver bare nogle grimme stikkere.

Har overvejet hededanmark, og høre om pris på at køre det gennem sold, men det jeg har hørt andre steder fra koster det mere end dobbelt pris, at få det smidt gennem et sold.
Skal dog stadig have forhørt med pris, for det er stadig fristene ikke selv at skulle lave alt for meget arbejde.

Det kunne godt tænkes jeg kunne bruge din maskinhøvl, men håbede i første omgang at kunne finde noget der var lavet. Syntes snart jeg har projekter nok til et helt liv. icon_cheesygrin.gif
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

Træknuser/Neddeler?

Indlæg af timkenneth »

KristianVilhelm skrev:Havmand

Bliver det ikke meget fint når det kommer igennem en hammermølle? Troede umiddelbart det lignede savsmuld når det kom igennem, og det er bestemt ingen fordel at fyre med.

Snubbi

Har været så heldig at få omkring 300 m3 væltede træer fra sommerhus grunde leveret, vores lokale traktor flishugger, som jeg egentligt helst ville bruge, kører med en stor tp-flishugger, den laver bare nogle grimme stikkere.

Har overvejet hededanmark, og høre om pris på at køre det gennem sold, men det jeg har hørt andre steder fra koster det mere end dobbelt pris, at få det smidt gennem et sold.
Skal dog stadig have forhørt med pris, for det er stadig fristene ikke selv at skulle lave alt for meget arbejde.

Det kunne godt tænkes jeg kunne bruge din maskinhøvl, men håbede i første omgang at kunne finde noget der var lavet. Syntes snart jeg har projekter nok til et helt liv. icon_cheesygrin.gif
den TP skal da bare have monteret strikkerbrydere, så undgår du de trælse stikkere.
http://www.tp.dk/forsiden/produkter/eks ... erbrydere/

det eneste alternativ er som du selv er inde på, gennem en sold

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Blevet takket: 1 gang

Træknuser/Neddeler?

Indlæg af snubbi »

hej kristian
kan du ikker få han til at justere knivene lidt ind så den laver lidt finer flis, og så få han til at sætte bannan, i så kommer der ikke så mange storestykker .
kan bennekoven ikke tag g50 flis

jeg har en lille neddeler ,jeg er ved at bygge det sammen med en 22hk diesel motor der er sold i så de der kommer ude er ca 12-14 mm jeg har ikke fundet transportbånd eller en korn blæser til at sætte under til at flytte flisen
jeg regner kun med at bruge den nogle gange om året
Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Blevet takket: 4 gange

Træknuser/Neddeler?

Indlæg af KristianVilhelm »

Tvivler på han har andet udstyr til den end det der sidder på, og det laver desværre nogle grimme stikkere. Må prøve at overtale ham til at købe et stikkerbryddersæt.

Benekoven kan køre på 99% af det der kommer igennem, men kan man slippe for at bøvle med det sidste er det meget værd for mig.
Problemet er den flishugger laver nogle stikkere på op til 14cm, og nogle gange 3-4 cm tykke, de vil give bøvl igennem systemet.

Det lyder spænende med dit neddeler projekt. Du må da meget gerne lægge billeder op til inspiration.
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

Træknuser/Neddeler?

Indlæg af timkenneth »

KristianVilhelm skrev:Tvivler på han har andet udstyr til den end det der sidder på, og det laver desværre nogle grimme stikkere. Må prøve at overtale ham til at købe et stikkerbryddersæt.

Benekoven kan køre på 99% af det der kommer igennem, men kan man slippe for at bøvle med det sidste er det meget værd for mig.
Problemet er den flishugger laver nogle stikkere på op til 14cm, og nogle gange 3-4 cm tykke, de vil give bøvl igennem systemet.

Det lyder spænende med dit neddeler projekt. Du må da meget gerne lægge billeder op til inspiration.
har haft samme stikker problem med den TP200 som jeg laver flis med, efter montering af disse brydere er problemet væk, de fåes i forskellige størrelser. det sænker kapaciteten en smule, men resultatet bliver også bare meget mere ens og spiselig for små flisfyr.
du skal i hvert fald have gjort et eller andet, for den store bunke du skal igang med har jo tørret en hel del, synes specielt det tørre træ er slem til at lave stikkere.

Besvar