Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gode tips til korn transport søges

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
René Bay
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 25 feb 2007 13:45
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 175m2 + 50m2 udhus
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4,5 ton
Geografisk sted: Langå

gode tips til korn transport søges

Indlæg af René Bay » 06 dec 2007 21:12

Hej opfindere
Jeg skal til at lave en silo til korn, og mangler lidt tips og ideer til hvordan jeg automatisk får skidtet fra siloen og over i magasinet på fyret.

Transporten fra indkørsel til silo klarer jeg i et 110mm kloakrør til tryk. Jeg har gravet 16m ned og sat en afgrening på i indkørslen, så kan jeg sætte en kornblæser på den ene studs og en tragt der passer til kornvognen på den anden.

i den anden ende bliver røret ført ind i toppen af siloen og så forestiller jeg mig at jeg vil afslutte den i en slags hjemmelavet cyklon lavet af en plast tønde der vender på hovedet.

i taget har jeg monteret en almindelig taghætte til aftræk, som jeg vil sætte en form for filter i (måske et pudebetræk) :lol:

Jeg har en flex-snegl som kan bruges til påfyldning af korn. men hvad med brandsikring ? jeg skulle helst undgå spjæld o.s.v for hvis et anlæg har mere end 2 aktuatorer skal det CE mærkes og bygges efter maskindirektivet. Er sådan en krympeslange ok?

Så er der lige problemet med kridtdosering, Jeg har overvejet at iblande det under indblæsningen, men gode forslag modtages :great:
Mvh
René B Jensen
Elektriker af guds nåde og (ikke mindst) bamhjertighed


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: gode tips til korn transport søges

Indlæg af Brian B » 06 dec 2007 21:58

Hej
Jeg mener at hvis du går gennem væggen til dit fyrerum med en stål snegl altså sneglrøret er af stål og ikke over 200 mm i diameter eller noget sygt stor... og der er 2 sikringer Feks et fald på min 500 mm og cellesluse på din stoker så skulle den være i vinkel, er der ikke det i en R15 ? så har du 2 sikringer inden sneglen ja faktisk 3 hvis man tæller brandslukningen med, det er sådan jeg forstod det fra min fejer..
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: gode tips til korn transport søges

Indlæg af søren ø » 06 dec 2007 22:12

Har en bekendt der blander kridt i sin flekssnegl 2 meter inden det dumper i fyret, virker perfekt. Problemet er at det tager laaaaannnnnggggg tid at fylde med en flekssnegl.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: gode tips til korn transport søges

Indlæg af Jens » 06 dec 2007 22:43

Hej

Vil nødig være lyseslukker og da slet ikke i denne tid :wink:

Meeen du skal godt nok være forsigtig med ikke åbne for meget for kornet i tragten, for det ville godt nok være surt med 16 m nedgravede rør, som er fyldt med korn. :(
Normalt er der en elektrisk "kaffemølle" i tragten som sikre ensartet mængde/flow, det har der ihvertfald været ved dem jeg har arbejdet med, men alligevel kunne rørene blive fyldte, hvis spjældet blev åbnet lidt for meget. Og det var ellers nogle velvoksne kornblæsere med 2-trins start. Og er rørene fyldte, - så er der kun den hårde manuelle måde, nemlig at skille dem fra en ende af, eller en stor støvsuger og mange tømninger. :(

Bare så du lige tænker over ikke at presse blæseren for hårdt, hvis det nu er noget du ikke har arbejdet med før, ellers ved du det sikkert godt, og så læser du bare hastigt videre i næste indlæg :)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

René Bay
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 25 feb 2007 13:45
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 175m2 + 50m2 udhus
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4,5 ton
Geografisk sted: Langå

Re: gode tips til korn transport søges

Indlæg af René Bay » 12 dec 2007 18:53

Hej igen

tak for de gode input.

med hensyn til celleslusen, så er der ganske rigtigt en mellem snegl og magasin i R15´eren. Det må jo så betyde at jeg kan nøjes med en halv meter faldrør i krympeslange icon_cheesygrin.gif

Med hensyn til flex sneglen der tager lang tid, så gør det ikke så meget, jeg sætter en "lavt niveau" føler i magasinet og kører start/stop af snegl over en timer i mit IHC system. Så skulle den ged være baberet :great:

Så er der lige den med at overfylde røret til kornblæseren :oops: Den havde jeg ikke lige tænkt på, men det kommer vel bare til at koste 2 aflæsser bajere i stedet for en :wink:
prøves skal det, så tager vi den derfra (det vil godt nok tage lang tid at tømme røret med konens støvsuger :shock: som jeg i øvrigt slet ikke har kørekort til
Mvh
René B Jensen
Elektriker af guds nåde og (ikke mindst) bamhjertighed


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: gode tips til korn transport søges

Indlæg af Brian B » 12 dec 2007 19:23

Hej
Husk at din fylde snegl skal være af stål genem væggen og i fyrrummet, ikke plast som flex snegl har det med at være, det var hva min fejer sagde
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: gode tips til korn transport søges

Indlæg af søren ø » 12 dec 2007 21:56

Ja og min bekendtes er alm. plastik hele vejen til fyret. Mystiske regler.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

René Bay
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 25 feb 2007 13:45
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 175m2 + 50m2 udhus
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4,5 ton
Geografisk sted: Langå

Re: gode tips til korn transport søges

Indlæg af René Bay » 22 dec 2007 13:06

Hmmm det lyder til at jeg lige skal vende den med min lokale fejer også, bare for at være sikker.
tak skal i ha.
Mvh
René B Jensen
Elektriker af guds nåde og (ikke mindst) bamhjertighed

René Bay
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 25 feb 2007 13:45
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 175m2 + 50m2 udhus
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4,5 ton
Geografisk sted: Langå

Re: gode tips til korn transport søges

Indlæg af René Bay » 22 dec 2007 13:09

glemte helt at fortælle, jeg faldt over et gear med tilhørende hast. regulering hos en kunde, så nu kan det blive rigtig fancy :)
Mvh
René B Jensen
Elektriker af guds nåde og (ikke mindst) bamhjertighed


Besvar