Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opbygning af skovvogn

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Opbygning af skovvogn

Indlæg af EKP » 12 mar 2012 22:01

Hejsa.

Jeg har en god stor vogn med tvillingehjul til min traktor. Lige nu har den et trælad på omkring 2x4 meter. Jeg leger med tanken om at bygge den om til skovvogn da træladet er meget nemt at afmontere da det er skruet fast med en række bolte. Faktisk kunne man lave det på en måde så man kunne skifte mellem skovvogn og ladvogn.

Nå men mine egentlige overvejelser går på hvordan skovvognen kunne opbygges. Jeg arbejder primært i 3 meter stykker der bliver savet/kløvet af en Hakkipilke. Det kunne være fedt hvis nu jeg kunne fylde skovvognen med min frontlæsser og så lave et system hvor de kunne trille direkte fra vognen og over på kløveren der jo har sådan en afsætningsplads med et bånd der kører. Jeg har prøvet at lave en simpel tegning:
Skovvogn.jpg
Hvis nu man lavede det på en måde så 2 af stængerne kunne slås ned og fungere som rampe/skinner. Så slipper man for at tage tømmeret ned fra skovvognen med traktoren, hvorefter det skal op på kløveren med enten håndkraft eller en minilæsser. Gode input til konstruktionen modtaget med glæde :D

Ved ikke om man kan lave et "led" i knækket der kan holde til belastningen - hvor kraftige stålbjælker tror I skal bruges hvis man helt ser bort fra min Georg Gearløs løsning?

V.h. Emil


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Opbygning af skovvogn

Indlæg af snubbi » 12 mar 2012 23:29

hej
Løsningen ser fin ud , troer du ikke der er meget spænd på stokkene når du kommer hjem med et læs kævler .?
jeg troer at jeg vil finde 2 hydralik stempeler til de 2 side stokker så man kunne lægge dem ned stille og rolig .samtid med at man er væk fra læsset ,for kævlerne begynder at skride når side stokkene bliver lagt ned .
Du har jo hydralik fra traktoren.

Har en kammerat der laver meget brænde med en save /flæk maskine , der ruller kævlerne fra vognen ned på en gl jf vogn .
Så er der monteret en el motor til at trække bundkæden på JFèr på den måde fik han et forlænget aflæggerbordet til kævler hen til sav/flækmaskinen .

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Opbygning af skovvogn

Indlæg af EKP » 13 mar 2012 10:48

Jeg har tænkt lidt de samme tanker om hvordan man får sænket stængerne - for selvfølgelig skal jeg undgå at de bare ruller ukontrolleret ned på flækkeren...eller på mig :(

Jeg ville dog gerne undgå at montere hydraulik på vognen da det gør projektet noget dyrere og mere besværligt. Ville hellere lave en løsning hvor jeg evt. kan udnytte frontlæsseren hydraulik til at sænke siden med nogle kæder eller noget. Evt. hvor stængerne rykkes op af nogle huller der bruges til at fiksere dem lodret hvorefter det langsomt kan sænkes med nogle kæder eller noget der spændes på læsseren.

Jeg havde faktisk tænkt de samme tanker med princippet ved en jf-vogn jeg har brug for at kæden skulle køre på tværs - ellers skal jeg have en hel vogn stående bare til aflæggerbord og det bliver jeg træt af. Min idé med skovvognen var netop at bruge den til både transport og opbevaring af brænde indtil den var helt fuld og det kunne saves op.

Tak for input....flere modtages gerne :great:

Emil

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Opbygning af skovvogn

Indlæg af EKP » 13 mar 2012 21:38

Kunne man ikke lave selve "hængslet" som jeg har vist på skitsen:
skitse2.jpg
Det blå er den lange stang der skal fungere som sidestøtte. Stangen skal stå en en sokkel med fast bund (det sorte). I hver side er lavet en løberille (grå) og en gennemgående bolt (blå cirkel) der forhindrer den blå stang i at blive trukket helt ud af soklen når man trækker den op med frontlæsseren.

Tror I sådan noget ville virke - jeg synes at have set lignende konstruktioner andre stedet men ved ikke hvor.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Opbygning af skovvogn

Indlæg af Zarge » 13 mar 2012 21:55

Så tror jeg det var bedre at lave stangen med et ledi bunden i stil med en cykel kæde... Og så montere det ned i er firkantet rør hvor du så kan trække stangen op af røret indtil ledt kommer frem, så røret kan knække.... Hvis du kan følge mig...


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Opbygning af skovvogn

Indlæg af EKP » 13 mar 2012 22:01

Zarge » 13 Mar 2012, 21:55 skrev:Så tror jeg det var bedre at lave stangen med et ledi bunden i stil med en cykel kæde... Og så montere det ned i er firkantet rør hvor du så kan trække stangen op af røret indtil ledt kommer frem, så røret kan knække.... Hvis du kan følge mig...
God idé - det tror jeg faktisk også ville være en bedre løsning. Jeg er bange for at min løsning bliver svær at lave uden der kommer en masse slør...

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Opbygning af skovvogn

Indlæg af snubbi » 13 mar 2012 22:25

hej
2 envejs stempler eks fra en front læsser og et tee stykke 2 slange og en lyn kobling koster ikke ret meget det kan findes brugt til små penge .
angående jf vogn hvis den er for lang , kan den kortes af.

Brugeravatar
steinmeier
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 265
Tilmeldt: 09 okt 2011 15:51
Mit fyr: snart varmepumpe, plus morsø ovn
Areal: 126
Brændsel: eg, ask, bøg, birk osv.
Fremviser gerne i postnummer: 4930
Årligt forbrug: 20-30SKRm
Geografisk sted: 4930 maribo
Kontakt:

Opbygning af skovvogn

Indlæg af steinmeier » 18 mar 2012 14:18

Hej kom lige til at tænke på om du har tænkt over stabilisering af forenden af vognen med mindre du vil have bundet en traktor til den hele tiden. Går selv og leger med noget ligende bare i mindre størrelse
en rigtig mand fælder selv sit brænde, det giver varme mere end engang
Nu med ferguson TEA-20 i maskinparken

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Opbygning af skovvogn

Indlæg af Lintz » 18 mar 2012 15:47

Prøv evt. at se denne løsning - Den kan åbenbart bruges i Japan - kan den bruges i Hjørring ??? :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=m5XXYgTBMd8
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Opbygning af skovvogn

Indlæg af EKP » 18 mar 2012 17:18

steinmeier » 18 Mar 2012, 14:18 skrev:Hej kom lige til at tænke på om du har tænkt over stabilisering af forenden af vognen med mindre du vil have bundet en traktor til den hele tiden. Går selv og leger med noget ligende bare i mindre størrelse
Hvad tænker du på? Foran står der på en fod når traktoren ikke er monteret. Vognen er ret bred og afstanden mellem hjulene er stor (tvillingehjul) så jeg er ikke bange for at den vælter til siden. Jeg har ikke tænkt mig at lave læssehøjden så stor at det bliver et problem.


Besvar