Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lavpraktisk akkumuleringstank

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
salthøj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 feb 2012 20:02

lavpraktisk akkumuleringstank

Indlæg af salthøj » 16 feb 2012 18:24

Jeg er absolut nybegynder, og skal til at strikke mit første varmesystem sammen: En Orlon 18kw brændekedel, akkumuleringstank(e) tilsluttet solfanger til at lave rumopvarmning (med radiatorer) og varmt brugsvand.
jeg tænker at jeg kan overvåge temperaturen i akku-tanken, og fyre effektivt når akku-temperaturen er faldet til f.eks 50 grader.
Der vil også være perioder, hvor vi ikke er hjemme i længere perioder, så derfor tænker jeg: er det ikke smart at have en mindre og en større akku-tank koblet sammen? Så kan vi få varme noget hurtigere ved kun at bruge den lille i begyndelsen.
Er det en god ide at lukke for forbindelsen til den store før en længere pause om vinteren? Så har solfangeren også en chance for at holde noget af kulden fra døren.
nu kommer så det tredie spørgsmål: Kan jeg ikke lave en "åben" akkumukeringstank? Simpelthen skære enden at en cylindrisk tank,stille den på højkant, lave et isoleret "låg" og lade alle forbindelser gå gennem foroven. Et rør vil kunne hente det koldere bundvand til fyret, jeg slipper for at lave studse, det bliver nemt at få anbragt varmeveksler/spiraler og hvis jeg ikke fylder helt op med vand bliver der i den grad åben ekspansion.
Jeg glæder mig til at få Jeres reaktioner.


Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

lavpraktisk akkumuleringstank

Indlæg af Mike N » 16 feb 2012 19:16

Velkommen til.