Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

lavpraktisk akkumuleringstank

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
salthøj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 feb 2012 20:02

lavpraktisk akkumuleringstank

Indlæg af salthøj » 16 feb 2012 18:24

Jeg er absolut nybegynder, og skal til at strikke mit første varmesystem sammen: En Orlon 18kw brændekedel, akkumuleringstank(e) tilsluttet solfanger til at lave rumopvarmning (med radiatorer) og varmt brugsvand.
jeg tænker at jeg kan overvåge temperaturen i akku-tanken, og fyre effektivt når akku-temperaturen er faldet til f.eks 50 grader.
Der vil også være perioder, hvor vi ikke er hjemme i længere perioder, så derfor tænker jeg: er det ikke smart at have en mindre og en større akku-tank koblet sammen? Så kan vi få varme noget hurtigere ved kun at bruge den lille i begyndelsen.
Er det en god ide at lukke for forbindelsen til den store før en længere pause om vinteren? Så har solfangeren også en chance for at holde noget af kulden fra døren.
nu kommer så det tredie spørgsmål: Kan jeg ikke lave en "åben" akkumukeringstank? Simpelthen skære enden at en cylindrisk tank,stille den på højkant, lave et isoleret "låg" og lade alle forbindelser gå gennem foroven. Et rør vil kunne hente det koldere bundvand til fyret, jeg slipper for at lave studse, det bliver nemt at få anbragt varmeveksler/spiraler og hvis jeg ikke fylder helt op med vand bliver der i den grad åben ekspansion.
Jeg glæder mig til at få Jeres reaktioner.


Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

lavpraktisk akkumuleringstank

Indlæg af Mike N » 16 feb 2012 19:16

Velkommen til.

Hvis din akku er kold vil fyret kun fyre i toppen og direkte ind i dine rediatore hvis det er lavet rigtigt. Så derfor er det lige meget hvor stor din tank er eller om der er bygget flere sammen.
Jeg ved ikke om du vil få noget ud af at lukke den ene tank af, men jeg vil da foretrække én stor tank hvis det er muligt. Det kræver mindre plads og mindre rør, hvis du har mulighed for en stor tank. Til din kedel må den gerne være omkring 2000L hvilket ikke giver varme til mere end én dag om vinteren hvis huset er okay isoleret.

En åben tank vil du få problemer med at få godkendt da et varmeanlæg skal være et lukket system og er under tryk. I givet fald skal tanken være det højeste punkt i installationen ellers vil vandet komme ovenud af tanken hvis der findes en rediator/rør højere end tankens kant.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

lavpraktisk akkumuleringstank

Indlæg af BWJ » 16 feb 2012 21:19

Mike N » 16 Feb 2012, 19:16 skrev:Velkommen til.

Hvis din akku er kold vil fyret kun fyre i toppen og direkte ind i dine rediatore hvis det er lavet rigtigt. Så derfor er det lige meget hvor stor din tank er eller om der er bygget flere sammen.
Jeg ved ikke om du vil få noget ud af at lukke den ene tank af, men jeg vil da foretrække én stor tank hvis det er muligt. Det kræver mindre plads og mindre rør, hvis du har mulighed for en stor tank. Til din kedel må den gerne være omkring 2000L hvilket ikke giver varme til mere end én dag om vinteren hvis huset er okay isoleret.

En åben tank vil du få problemer med at få godkendt da et varmeanlæg skal være et lukket system og er under tryk. I givet fald skal tanken være det højeste punkt i installationen ellers vil vandet komme ovenud af tanken hvis der findes en rediator/rør højere end tankens kant.

Citat :
"En åben tank vil du få problemer med at få godkendt da et varmeanlæg skal være et lukket system og er under tryk."
Den var ny :wink: er det en "lokal" regel :oops:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

lavpraktisk akkumuleringstank

Indlæg af Lille put i kedlen » 17 feb 2012 00:24

Det er nu ret nemt at svejse nogle studse på f.eks. en gl. olietank - den skal bare være tømt for olie først - ellers kan det sige puf. Det nemmeste er at tage f.eks en sort 3/4 muffe, sav den over og du har 2 studse til påsvejsning. Efter påsvejsningen borer du hul og fræser/filer ud.

Hvis du sætter et T-stykke på røret fra kedlen til akkutanken, kan du her tilslutte en cirkulationspumpe, som sender det varme vand direkte rundt i huset. Evt. kan det være en fordel at anbringe en Wattsventil, 3-vejs-ventil el.lign. her, således at du blander lidt af returvandet (husk kontraventil) fra huset sammen med fremløbet og herved får en ret ensartet fremløbstemperatur og mindsker transmissionstabet - men da du har radiatorer kan det evt. udelades.

PS. det kan være en fordel at forbinde dit rørsystem omkring fyr og akkutank mv. vha. radiatorforskruninger + div. strategisk anbragte stophaner - så behøver du ikke skille det hele ad eller tømme alt vandet ud for at lave små ændringer eller rense Y-filter.

salthøj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06 feb 2012 20:02

lavpraktisk akkumuleringstank

Indlæg af salthøj » 17 feb 2012 04:43

tak for hurtige svar...det er skønt at være her!
Jeg har en faktisk en 2000 l tank liggende, og jeg vil gerne have spiraler til brugsvand og solfanger, derfor min ide om "åben" tank. Der er vel ikke større tryk end 1 bar?
Min tank er liggende. Kan den monstro tåle at komme op på højkant?
Skal jeg mon give den en zinkanode, når jeg nu bruger kobberrør?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

lavpraktisk akkumuleringstank

Indlæg af John Skov Jensen » 17 feb 2012 06:39

Mike N » 16 Feb 2012, 19:16 skrev: En åben tank vil du få problemer med at få godkendt da et varmeanlæg skal være et lukket system og er under tryk.
Det var da godtnok noget pladder du der fik lukket ud :roll:

edit. nå ok, det mente BWJ også

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

lavpraktisk akkumuleringstank

Indlæg af John Skov Jensen » 17 feb 2012 06:41

salthøj » 17 Feb 2012, 04:43 skrev:tak for hurtige svar...det er skønt at være her!
Jeg har en faktisk en 2000 l tank liggende, og jeg vil gerne have spiraler til brugsvand og solfanger, derfor min ide om "åben" tank. Der er vel ikke større tryk end 1 bar?
Min tank er liggende. Kan den monstro tåle at komme op på højkant?
Skal jeg mon give den en zinkanode, når jeg nu bruger kobberrør?
Trykket afhænger af hvor højt din ekspansionsbeholder sidder, 1 bar som du nævner kommer hvis der 10m op til espansionsbeholderen

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

lavpraktisk akkumuleringstank

Indlæg af pelle » 18 feb 2012 01:32

Joh.. Det kan såmænd godt lade sig gøre. Kan godt følge din tankegang. Der skal blot være udluftning på de rør der går ned i tanken. jeg ved nogle vvsere har lavet akkutanke, således at toppen af tanken benyttes som eks. istedet for en beholder til vandets udvidelse.
Men, Hvad med fordampningen fra akkutank (Lig med oftere påfyldning og unødig fugt til omgivelserne )og hvad med ilten, det vil jo nok komme til at tære, der ved toppen. Det er altså også lige nogle ting man skal have med i sine overvejelser. :)
Kobberrøret tror jeg ikke er noget problem, hvad angår tæring. Det er på brugsvandssiden det vil kunne give dig et problem. Så aldrig jern lige efter kobber i vandløbs retning. Så lav noget i pex lige efter kobber, sådan ca. et par meter. og med et par lykker på. ( grisehale lykker= ion fælder ) Bare, noget jeg har læst mig til. :) Derefter kan der fortsættes i galv. jern.
Jeg tror nu også, det er det med kobber spiraler til akkutanken, der får dig til at tænke i løsningen med at beholderen er åben, så du kan kravle ned i den. Har jeg ret ? Det er nok ikke for at svejse de studse på tanken , der får det til at virke uoverkommentligt. Det kan jeg så også godt følge dig i , hvis det er tilfældet.

Din ide med en spiral til at opvarme brugsvand til bad, kan jeg godt lide. Naturligvis, hvis afstanden til tappestedet er nogenlunde kort, vel og mærket. Her tænkes på bad og håndvask.Du vil , udover at spare v.vandsbeholderen også kunne lave det genialt, således du får mere energi ud af et solvarmeanlæg uden at skulle have ekstra trevejsventiler eller styring til dette. Blot et 15 mm kobberrør på 25 meter benyttes istedet. Du vil , udover dette, også kunne tillade dig at slukke cirkulationspumpen til centralvarmen i sommertiden, da den, jo ikke er nødvendig ved vandværks tryk.

Nå, men, her er så fremgangs måden, jeg ville lave det på.

først.. lav tre ben i enden af beholderen ( har du højden til det, så placer beholderen lodret. Absolut det bedste, hvad angår lagdeling. Skær et firkantet hul i siden med vinkelsliper, så du kan kravle ind i tanken.( O.B.S. det sikkerhedsmæssige, ved dette skal være afklaret inden dette indgreb med vinkelsliper . Så er det sagt) Vi skal altså ikke risikere et BUM. Så, venligst sæt dig godt ind i hvad beholderen har været brugt til.
Evt. løsning . fyld beholderen med vand. dernæst fyld tanken med udstødningsgas fra bilen. Så burde der ikke være noget ilt.. Men, her fralægger jeg mig et hvert ansvar.. sæt dig ind i tingene vedr. sikkerhed og tænk dig om. Nå.
Nu har du et firkantet hul, du kan kravle ind af.

Spiralen til brugsvandet:( 25 m 15 mm kobberrør ) udfør kobberrøret, således der dannes to spiraler. En i bund af akku og en i top af akku i en . Sno først bundspiralen (ca 10 m) så den kører nogenlunde i nærheden af spiralen til solvarmen( her tænkes på termisk kontakt) lad røret gå op derfra og lav resten af de 25 meter i en spiral ved toppen af beholderen. Jo for ser du... når du går i bad eller bruger det varme vand vil brugs vandet der typisk er 10 gr. pga bundspiralen, jo lægge 10 gr. af ved bunden af tanken. Forvarmet vil brugsvandet så gå op til øvre spiral. ( her skal, du så lave en spiral der ikke er høj, men bred, således de resterende 12 meter op tager den temp. der er i toppen af beholderen. Her tænkes og bekymres der så ikke i lagdeling, men mere det faktum du vil kunne køle tanken godt af nede ved bunden. Så, hvis du tager et bad, en lun sommeraften, ja så vil solvarmeanlægget gå i gang.. Er luft temp. på 15 gr og vand temp på brugsvand 10 gr. Ja, den differens er nok til at starte solvarmen.
udtaget fra toppen af den spiral klipses så på fremløbet ind til huset.

nå. Kl. er mange... jeg fortsætter i morgen.. Men, håber der er lidt at tænke på indtil, da. :) Jeg er da vist ved at skrive en hel roman. icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

lavpraktisk akkumuleringstank

Indlæg af pelle » 18 feb 2012 12:29

Hej
her er et foto af hvad jeg mener. I bunden af tank ligger to spiraler ind i hinanden. solvarmespiralen og koldvands spiralen. koldvands spiralen fortsætter så op i en indbygget v.vandsbeholder.
009.JPG
Jeg ville svejse nogle nippel rør på til kobberspiralerne. Stik kobberrøret 10 cm ud gennem nippelrør og sæt en omløber og skærering på og en conix på og fortsæt i pex.
Har du byvand, må du ikke selv lave dette. Jeg kan dog ikke se noget problem i at du selv ligger et kobberrør ind i tanken. Tag nogle billeder af det. For en sikkerheds skyld.

010.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar