Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

(næsten) gratis varme

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

(næsten) gratis varme

Indlæg af Bigfoot » 04 sep 2011 10:14

Ja det kan faktisk godt kaldes gratis varme, og nu skal i høre hvad jeg har fået udrettet.

Mit fyrrum, er en uisoleret bygning, faktisk et gammel hønsehus, som bare har fået en klat maling.
Problemet startede i vinters, hvor jeg opdagede at temperaturforskellen fra udendørs til inde i rummet, var 1 grads forskel. Altså 10 graders frost udenfor, 9 graders frost indendørs. Selvom fyret kørte.
Jeg har så også ofret en god slat penge på isolering af rør og alt, så på en måde var jeg jo glad. Problemet var jo så nu, at jeg ikke ville risikere frostsprængning af brugsvandsrørene.

Min nabo er VVS'er, og vi blev hurtigt enige om at ofre en radiator, og det varme som det ville koste at varme rummet lidt op. Bare for at komme over frostpunktet.

Vi fandt en lille konveksradiator, 4 lags, som var temmelig kompakt, men også ret effektiv.
Nu kom nærigrøven jo så op i mig. For jeg gad da ikke ofre en hulens masse træpiller på at varme det lorterum op. Det kunne jo ikke bruges til andet derovre.

Jeg fik så selv opgaven i hånden, fandt ved et tilfælde ud af, at returvandet fra huset, lå på omkring 35-42 grader. Min shunt står så heller ikke særlig meget op, så jeg kunne godt se, at noget burde jeg kunne gøre.
Returen, før shunten blev lavet med to t-stykker, med en kuglehane imellem dem. De to t-stykker fik en kuglehane på hver, med 22mm pex ud til den radiator, UDEN termostat på radiatoren.
Når jeg ville have fuld varme på, lukker jeg kuglehanen imellem de to t-stykker, så alt returvand render igennem radiatoren, med fuld kraft. Det gjorde pludselig, at ved -10 grader, har jeg 18 graders varme i fyrrummet.
Planen var så, at ved sommerdrift, kunne jeg lukke for radiatoren, og åbne for den kuglehane på returrøret, så det kunne flyde frit der.
Ved et tilfælde, glemte jeg at lukke for kuglehanerne til radiatoren, så det hele står åbent. Ved almindelig drift, render der ikke vand ud i radiatoren, men så snart min vvb kalder på varme, sætter pumperne også hastigheden op, og så kommer der varme i radiatoren.
Det har så betydet at de dage hvor vi har haft plusgrader i den lave ende, har jeg haft periodisk opvarmning af rummet, så det stadig var omkring de 20 grader derinde. :great:

Det sjoveste ved alt det her, var at jeg ikke engang har behøvet flytte på min shunt (som er en kuglehane), cirkulationspumperne kører samme hastighed som før, og mit forbrug i vinters, var heller ikke påvirket.

Jeg skal nok lige prøve at tage et billede af installationen en af dagene.
Synes bare lige jeg ville dele min erfaring med jer andre. Det kunne jo være der var nogen som kunne bruge konceptet. icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

(næsten) gratis varme

Indlæg af Flemmingth » 04 sep 2011 10:39

Njah - gratis og gratis ? ?
Når du med radiatoren sænker din retur til kedelanlægget fra 40° til 20°, skal kedlen jo arbejde det mere for at holde fremløb uændert. Din "gratis" varme vil deværre blive at se i pilleforbruget.
Beklager at jeg punkterer din glædesboble på sådan en fredelig søndag :cry:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

(næsten) gratis varme

Indlæg af Fer » 04 sep 2011 10:41

Det er da vældigt fint at du har fået varmet dit rum op, men er ked af at skuffe dig, du har brugt flere piller for hver eneste grad du har hævet noget som helst. Det er simpelthen en natur lov! Tror faktisk vi har taget den her før.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

(næsten) gratis varme

Indlæg af Bigfoot » 04 sep 2011 10:53

jeg har ikke ændret på mit forbrug.... det vand som kommer ind i fyret, er ikke ændret i temperatur... i kan sige hvad i vil. Jeg har taget debatten med mange. Men det vand som går ind i radiatoren, er ca 40 ja... men det som kommer du igen, er sørme også ca 40.... har målt efter med termometre og alt.

I kan komme med alle jeres naturlove, jeg var selv skeptiker i starten, men det virker.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

(næsten) gratis varme

Indlæg af Zarge » 04 sep 2011 10:57

Tja det er jo nok fordi gennemstramningen er så stor så vandet ikke køles ret meget... Gratis kan det aldrig blive, men hvis merforbruget er så lavt at det ikke bemærkes er det jo bare skønt...:-D


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

(næsten) gratis varme

Indlæg af Flemmingth » 04 sep 2011 11:00

:roll: :roll: ik' os' FER.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

(næsten) gratis varme

Indlæg af pelle » 04 sep 2011 11:18

Skal du have gratis varme skal du grave et stort hul i hønsehuset så vil du få noget varmere luft op. Godt nok kun 10 gr. Det vil hæve temp. lidt og få fat i noget brugt isolering til hønsehuset under" bortgives" i den blå avis..

Så har du gratis varme.. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

(næsten) gratis varme

Indlæg af Fer » 04 sep 2011 11:26

Nemlig.. :) Du køler blot så lidt at du ikke lige kan måle det.

At du ikke har haft et merforbrug i forhold til vinteren før, kan ikke bruges, du ved jo ikke hvor meget dit varmebehov til huset har været de 2 år. Det kan jo sagtens tænkes at du har haft mindre forbrug på huset i 11 end i 10. Eller dit fyr har kørt bedre. Eller.. ja der er mange muligheder.

Hvis du nu smider en kamstrup måler på din radiator vil du med garanti se at du har et forbrug på din radiator. Andet kan ikke lade sig gøre.

Hvis virkeligheden er som du siger det, så forstår jeg ikke hvorfor dine andre radiatore i huset bruger noget varme. De burde jo kunne lave samme trick.

At din pumpe står på samme watt, og din ventil står i samme stilling, kan du ikke bruge til ret meget, der er kommet mere modstand i dit varme system efter du har sat din radiator på. Dvs at det er lettere at få presset vandet igennem din shunt ventil. Derfor ændre din retur temperatur sig ikke.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

(næsten) gratis varme

Indlæg af Fer » 04 sep 2011 11:31

Hvad har du målt temperaturen med og hvordan? Tænk på usikkerheden på termometeret, og på måle metoden.

Hvis vi antager du har et flow på 1000 l/h. (Ikke helt utænkeligt)

Du har en afkøling på 0,3 grader (Svært målbart, hvis ikke man måler på den helt korrekte måde) Så vil du ligge en effekt på:

0,3*4,8*(1000/3,6)= ca. 400W !!!
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

(næsten) gratis varme

Indlæg af Bigfoot » 04 sep 2011 20:50

Zarge » 04 Sep 2011, 10:57 skrev:Tja det er jo nok fordi gennemstramningen er så stor så vandet ikke køles ret meget... Gratis kan det aldrig blive, men hvis merforbruget er så lavt at det ikke bemærkes er det jo bare skønt...:-D
også derfor jeg skriver næsten.... gratis er det ikke, for så har jeg løst energikrisen, men så smart er jeg nok heller ikke lige.... icon_cheesygrin.gif
Men det er præcis det at gennemstrømningen er så høj, at energiafgivelsen pr liter er ualmindelig lav, så derfor mærker mit forbrug ikke til det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar