Biomax 16

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
webjoe
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 88
Tilmeldt: 09 nov 2010 13:33
Mit fyr: Scotte 10 Kw
Areal: 170
Brændsel: Viking træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Geografisk sted: Jebjerg
Kontakt:

Biomax 16

Indlæg af webjoe »

Jeg er ved at overveje at få skifte mit gamle oliefyr samt en salamander fastbrændsels kedel ud, og har kigget på en pillefyrs løsning i stedet for
men er der nogle af jer der kender overstående model som man kan købe hos vvs eksperten, tænker på kvalitet, forbrug, brugervenlighed osv. i kan se den på hjemmesiden her
http://www.vvs-eksperten.dk/index/bioma ... let-p44649
Eller vil det være en bedre ide at overveje noget andet i nogenlunde samme prisklasse f.eks. KL2 stoker, eller B14
jeg er helt grøn på dette område, så ville høre noget fra eksperterne herinde på siden.

Hilsen Kasper

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Biomax 16

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Velkommen til!

Uha, der er mange spørgsmål. Skal det være et ren pillebrænder? Hvor meget vil du ofre? Hvor meget må den svine? Hvor meget skal den opvarme? osv.osv.osv.

Her er en guide: stoker_guide.php

Jeg går ud fra, at der er købere til alle slags fyr, men man kan jo også vende det om og købe det anlæg, som de fleste andre køber.

Som du kan se af viewforum.php?f=135, så har mange Scotte/Woody-pillefyr (der er minimale forskelle på en Scotte og Woody). Producenten, Nordjysk Bioenergi, påstår, sikkert med rette, at der er Danmarks mest solgte pillefyr.

Som medlem af stokerpro.dk er der lidt rabat at hente på viewtopic.php?f=103&t=8465
webjoe
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 88
Tilmeldt: 09 nov 2010 13:33
Mit fyr: Scotte 10 Kw
Areal: 170
Brændsel: Viking træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Geografisk sted: Jebjerg
Kontakt:

Re: Biomax 16

Indlæg af webjoe »

Hej Frank

Tak for det hurtige svar.
Lige for at forklare lidt om mit hus, så er det 170 kvm der skal varmes op
i 40 kvm er der gulvvarme. Mit nuværende setup står ude i min garage på 45 kvm ca 10 m fra huset, hvor både olie fyr og fast brændsel kedlen står.
idag sviner det alligevel rimelig meget med kløvet træ & diverse andre ting, så det betyder ikke så meget for mig.
Prisen er desværre rimelig afgørende for mig, så det skal helst ikke over 25 kilo.
Princippet synes jeg det er lidt lige meget for mig om det er andet end træ piller, synes måske bare træ piller var det nemmeste! men som sagt er jeg jo helt ny til alt det her, så der er en masse jeg skal til at sætte mig ind i ;o)
men jeg vil da lige prøve at læse lidt mere om de fyr du nævnte.
Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Re: Biomax 16

Indlæg af Rene`larsen »

webjoe » 10 Nov 2010, 18:58 skrev:Hej Frank

Tak for det hurtige svar.
Lige for at forklare lidt om mit hus, så er det 170 kvm der skal varmes op
imm 40 kvm er der gulvvarme. Mit nuværende setup står ude i min garage på 45 kvm ca 10 m fra huset, hvor både olie fyr og fast brændsel kedlen står.
idag sviner det alligevel rimelig meget med kløvet træ & diverse andre ting, så det betyder ikke så meget for mig.
Prisen er desværre rimelig afgørende for mig, så det skal helst ikke over 25 kilo.
Princippet synes jeg det er lidt lige meget for mig om det er andet end træ piller, synes måske bare træ piller var det nemmeste! men som sagt er jeg jo helt ny til alt det her, så der er en masse jeg skal til at sætte mig ind i ;o)
men jeg vil da lige prøve at læse lidt mere om de fyr du nævnte.

ville helt klart vælge en scotte 10KW black star.den ville passe helt perfekt til dine kvm og så har den en bedre virkningsgrad pris 23500kr dansk vvs center
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer
webjoe
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 88
Tilmeldt: 09 nov 2010 13:33
Mit fyr: Scotte 10 Kw
Areal: 170
Brændsel: Viking træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Geografisk sted: Jebjerg
Kontakt:

Re: Biomax 16

Indlæg af webjoe »

hvad f.eks. med dette tilbud ?
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2857
Er der stor forskel på scotte´s styring 6.2 & woody´s 6.5 styring?

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Biomax 16

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Nej.

Læs evt. f.eks. viewtopic.php?f=180&t=8689.

Hvis du køber en Scotte, så kan du lave den om til en Woody (eller den modsatte vej...) for lidt over 300 kr. Se f.eks. http://www.dvcenter.dk/index/woody-chip-6xx-p36444
l-one
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28 okt 2010 15:02

Re: Biomax 16

Indlæg af l-one »

Hej
Har set på et biomax 16 pillefyr, men vil gerne vide om det fungerer og kører ordentligt.
Har fået oplyst at fyret er helt nyt på markedet. ER FYRET OK og KØRER det "unaset pillernes beskaffenhed/kvalitet"
Søger et nogenlunde automatisk fyr, 15-20 kw, har dårlig erfaring med eksisterende gammelt ( 15år) og overdimensioneret pillefyr.
Biomax 16 er i den billige ende, tiltalende, men er der slet ingen der kender til det ?

Lone
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Biomax 16

Indlæg af Ulrik »

l-one » 18 Nov 2010, 11:44 skrev:Hej
Har set på et biomax 16 pillefyr, men vil gerne vide om det fungerer og kører ordentligt.
Har fået oplyst at fyret er helt nyt på markedet. ER FYRET OK og KØRER det "unaset pillernes beskaffenhed/kvalitet"
Søger et nogenlunde automatisk fyr, 15-20 kw, har dårlig erfaring med eksisterende gammelt ( 15år) og overdimensioneret pillefyr.
Biomax 16 er i den billige ende, tiltalende, men er der slet ingen der kender til det ?

Lone
Hej og velkommen til Stoker Pro.

Problemet, hvis man kan sige sådan, er at der ikke rigtigt findes nogle erfaringer når fyret er så nyt.
Men virkningsgraden ser ud til at være OK på den.
MvH Ulrik©
webjoe
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 88
Tilmeldt: 09 nov 2010 13:33
Mit fyr: Scotte 10 Kw
Areal: 170
Brændsel: Viking træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Geografisk sted: Jebjerg
Kontakt:

Re: Biomax 16

Indlæg af webjoe »

Tak Ulrik

ja jeg fandt selv ud af i går at at fyret var helt nyt på markedet. men efter at have læst mange tråde herinde
tror jeg at jeg vil forsøge mig med scotte 10 kw udgaven (til et hus på 180 kvm), så nu skal jeg bare lige finde en måde at finance det på ;o)
så jeg vil da nok bestille en gennem dansk vvs center og så benytte mig af rabatordningen gennem denne side.
som jeg lige kunne forstå på det er scotte 10 kw udgaven også forholdsvis ny, eller er det mig der er fejl på den?
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Biomax 16

Indlæg af Ulrik »

Ja, du har helt ret. 10 KW udgaven er også helt ny, så den er der heller ikke så mange endnu med erfaringer på.
MvH Ulrik©

Besvar