Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

En lille tanke omkring sneglerøret på mit biomax 16

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
Kongsberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 jan 2019 21:49
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 125
Brændsel: Stampemøllen træpiller
Dagligt forbrug: For meget!?!
Årligt forbrug: Ved ikke

En lille tanke omkring sneglerøret på mit biomax 16

Indlæg af Kongsberg » 31 jan 2019 18:59

Jeg har jo bøvlet en del med mit fyr, faktisk siden 1 nov. Da jeg overtog det sammen med huset. Har prøvet snart alle indstillinger fra den ene yderlighed til den anden. Største udfordring har været ALARM BRÆNDT UD! Med piller i smelterør, Herd og i bunden af kedel til følge. Er med tiden gået op for mig at det er slagger/hårde askekager som forårsager dette. Nu hvor de fleste indstillinger er prøvet har jeg skudt skylden på pillerne til trods for at det efter sigende er kvalitets piller. Det som har undret mig er, at så har fyret kørt fint i 14 dage hvor jeg har fjernet slagger et par gange (kan jeg leve med) og derfor tænkt, Så! Nu har jeg ramt den! Men så fra den ene dag til den anden kan det max køre 24 timer!?! Men så slog det mig her til formiddag at efter jeg havde fjernet slagger, så kørte sneglen piller ud 5 gange ud af 5 snoninger! Stod på sin kedel temp 60 gr og med drift ydelse 76 så gik jeg i bad og efter det var kedeltemp faldet til 55 gr. Så driftydelsen var nu 100% og den arbejdede MEN det gjorde sneglen ikke ud af 5 snoninger gav den piller 2 gange. Har lagt mærke til den i ny og næ bare lige brummer uden at give piller! Kan dette ikke være årsag til både slagger problem og brændt ud problem? Hvis den i styring er sat til at give så og så meget men ikke gør det så passer tingene vel ikke sammen? Og giver den langsomt færre piller så skal det vel brænde ud på et tidspunkt? Eller er det fyret som selv styrer om der er behov for piller i hver snoning?? Puuha det godt nok en udfordring med sådan en kaninpille sluger! 😁


pendec

Re: En lille tanke omkring sneglerøret på mit biomax 16

Indlæg af pendec » 31 jan 2019 19:14

Min erfaring var (på bio18, søskende til biomax), at ujævne længder på træpiller også gjorde meget for hvornår de kom op, hældningen på sneglrør, hvis din silo er hjemmelavet (ikke en ægte stålsilo fra vvseks.) , så kan man ramme hældning forkert og den skal trække mere hvis den er højere oppe.

Sidste er jo motoren, hvis den lyder til at køre ujævnt, så er der vist også en procentmæssig indstilling, som du kan øge, så snegl kører f.eks 12% istedet for 10%..

Helt klart er , at når du forbruger vvb, så skal den øge/modulere til 100% for at holde et minimum og hurtigere nå op til setpunkt igen, så dine 60 grader og faldet til 55 grader, kræver den modulerer op hurtigt.

Det kan også være din 5 spin(snoninger?) er ens men hyppigheden er forhåbentlig oftere når den kører 100%?

Kongsberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 jan 2019 21:49
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 125
Brændsel: Stampemøllen træpiller
Dagligt forbrug: For meget!?!
Årligt forbrug: Ved ikke

Re: En lille tanke omkring sneglerøret på mit biomax 16

Indlæg af Kongsberg » 31 jan 2019 19:36

Ja siloen er jeg ret sikker på er hjemmerullet. Og tingene er presset godt sammen i det fyrrum så sneglrøret kører forholdsvis stejlt! Og ja den har klart kortere tid imellem spin ved 100%. Men ja nogen gange kan man høre det vælter ud med piller ved set temp. Og jævn driftydelse og andre gange brummer den bare hver anden gang. Men tænker den godt kan tage den hældning der er når den i perioder nærmest ripper silo for piller i hvert spin. Jeg havde bare tankerne hen på om en slidt kondensator kunne forårsage denne ujævne kørsel.

pendec

Re: En lille tanke omkring sneglerøret på mit biomax 16

Indlæg af pendec » 31 jan 2019 19:49

Jeg kender ikke til mere end den kondensator som sad ved blæseren på min model, og styrer den er jeg fortalt. Aldrig rodet med nogen anden og aldrig skiftet motor. kun hele snegl, da den flækkede.

Kongsberg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 jan 2019 21:49
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 125
Brændsel: Stampemøllen træpiller
Dagligt forbrug: For meget!?!
Årligt forbrug: Ved ikke

Re: En lille tanke omkring sneglerøret på mit biomax 16

Indlæg af Kongsberg » 31 jan 2019 19:57

OK ja det undrede mig bare. For havde det nu været den anden vej rundt, at den gav piller i alle 5 spin da den stod på 100 i driftydelse fremfor når den stod på 75 i driftydelse. Så gav det da lidt bedte mening.


Besvar