Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
SCFP
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 27
Tilmeldt: 12 okt 2014 14:17
Mit fyr: Biomax 10 solo
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Årligt forbrug: 4,5
Blevet takket: 1 gang

Re: Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af SCFP »

Du kan for at få fyret til at køre i længere tid efter hver opstart ved at sætte "Drift MAX" ned til f.eks. 80%, du kan jo blot sætte den op igen hvis, det i en periode, bliver så koldt at fyret ikke kan følge med.
Hvad kedeltemp. er sat til har ikke har ikke rigtig noget med køretiden at gøre, den skal blot være så høj at radiatorerne yder det der er nødvendig for at varme rummene op.
Jeg har god erfaring med at køre med minimumsdrift hele året, med en pausetid på 1 time.
At anlægstemp. svinger op og ned har jo ingen betydning blot det ikke mærkes væsentlig på rumtemp.

John-privat
Stoker I
Stoker I
9
Indlæg: 16
Tilmeldt: 04 jan 2015 21:29
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 160
Brændsel: Træpiler
Årligt forbrug: 4700 kg
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af John-privat »

Ekstern start stop af biomax 16
Hvis man montere et relæ på forsyning til biomax kan de styres eksternt.
Jeg har kørt med det i flere år hvor jeg styre biomax med en ekstern styring med udekompentsering og to
Rum termostater.
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af Lund »

pendec skrev:Nogle af de her biomax ejere, kan ikke finde ud af og få brændsel tal under 1.00, så går det nok galt, der er dog andre som har fundet finten , måske er problemet der.
Hvilke BioMax kan gå under 1,0 i brændsel?
Hamster_evo
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 5
Tilmeldt: 04 dec 2016 16:35
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 115
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9510
Blevet takket: 1 gang

Re: Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af Hamster_evo »

Hej jeg har samme problemer med mit biomax 10. nogle gange er mit forbrug meget lille og fyret får i pausestop og brummer ved opstart eller går ned på 18 % og redder bål og brummer, jeg har makket rigtig meget med mit bimax 10 for at få det til at køre optimalt. jeg har endda haft en montør ude at kigge på det og betalt i dyre domme for at få det justeret, men det har ikke hjulpet. det brummer stadig nogle gange

men prøv disse indstilliner.

-Alle turbulator stænger ud !!!
-askeplade 2700 gram
minimumsdrift 18 %
SKORSTENSTRÆK 10 -15 max.

blæser indstillinger:
10-21
20-21
30-28
40-31
50-38
60-45
70-52
80-59
90-66
100-73

pillemængde justeres ned til 1,4 kg pr time. eller måske 1.0 kg pr time.
efter ca 1 times drift kontroller du om fyret stadig står på 100 % hvis det gør det giver du det 100 gram piller mere altså 1,5 kg pr. time. sådan bliver du ved med at justere op i pillemængde til du rammer en ydelse mellem 40 og 70 % under drift. med en times mellemrum eller gerne mere.

jeg har prøvet at få det til at køre ved 10% men dette kræver en høj pillemængde og dette bevirker at fyret bliver meget hidstigt i de andre højere trin og dette bevirker at fyret også går i pausestop,
styring på denne nye blå biomax er lavet med meget få indstillinger og muligheder for at gøre det nemmere for brugeren, men har desværre også gjort det umuligt at trimme det så man kan få maximalt udnyttelse for dem der går op i det. tror du skal være heldig for bare at få det til at stoppe med at vække dig om natten med højlydt brummen !!

Jeg har også tænkt på akkumoleringstank men heletiden fået at vide at det ikke var nødvendigt, men jeg vil gerne vide hvordan det virker for dig inden jeg selv bygger en på,
thansen1980
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 19
Tilmeldt: 25 jan 2016 16:53
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Erfaring med akkumuleringstank på Biomax

Indlæg af thansen1980 »

Hamster-evo... vi er 2 kammerater som har prøvet overstående og det har mere eller mindre fjernet brummeriet, og det kører en del mere stabilt, så det må siges at kunne anbefales.
Jeg sætter en tank på til sommer, så vender jeg tilbage med resultatet :)

Besvar