Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

forkert indstilling eller for lidt volumen?

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Besvar
jonas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 dec 2014 22:21
Mit fyr: biomax solo 10kw
Areal: 140
Brændsel: greenwood
Fremviser gerne i postnummer: 8970

forkert indstilling eller for lidt volumen?

Indlæg af jonas » 31 dec 2014 00:05

Hej.
Nu har jeg haft mit biomax til at køre i ca 14 dage og er ved at have fundet en rigtig go indstilling. Go røg temperatur, fornuftig pille forbrug, asken ser fin ud. Den kørte forholdsvis lav drift mellem 25 og 35 % de dage vi har haft frost. Når der ikke var noget forbrug, og så var der også noget at skrue op af når der så kom er forbrug.
Men nu er der ikke længere frost og nu kan fyret ikke styre der mere. Den går for langt ned o drift og går ud når der ikke er noget forbrug. Så har jeg prøvet og lege lidt med minimums drift. Hvis jeg slår dette til og sætter den til at starte bar en time senere. Så er jeg faldet fra 65 til 45-50 grader. Og så har den jo en masse at skulle indhente.
Plus at hvis fyret køre og vi så går i bad, så falder den hurtig i temperatur ogkan ikke følge med til at gå op i drift. Når den så endelig kommer op i drift % kan den godt følge med. Men den er jo langt bagefter på det tidspunkt.

Ville det være en fordel at have en vandbeholder mere , som buffer så jeg kan køre længere tid i pause fyring. Og så jeg har en større volumen at tage varmen ud af når vi går i bad. ?

Pt sider der en varmvandsbeholder på 150 l. Som fyret varmer op. Og så er der gulvvarme i huset. Ca 100 kvm. Og to radiatorer ud over det. Så ville der være en fordel at sætte en vandbeholder mere på til gulvvarmen og radiatorerne. Så jeg har fx 100 liter mere at tage varme fra når vi bruger af varmtvandsbeholderen. Eller skal jeg ændre indstillingerne på mit fyr?


nemocharley

forkert indstilling eller for lidt volumen?

Indlæg af nemocharley » 31 dec 2014 02:31

ja en ekstra buffer vil kunne hjælpe, 100l ekstra er dog ikke ret meget.

men det burde slet ikke være nødvendigt - dit fyr modulerer og har autotænding. Hvad sker der hvis du tager et par røgvendere ud?

tillykke med fødselsdagen i øvrigt :)

du kunne evt købe en buffer forberedt til solvarme - just saying :)

jonas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 dec 2014 22:21
Mit fyr: biomax solo 10kw
Areal: 140
Brændsel: greenwood
Fremviser gerne i postnummer: 8970

forkert indstilling eller for lidt volumen?

Indlæg af jonas » 31 dec 2014 07:48

Jeg har taget 2 ud af de 9. Jeg har prøvet med at have 3 ude. Det køre lidt bedre. Men så har jeg også en røg temperatur på over 120 ved 30 % drift. Så sys bar derryger meget ud i skorstenen i forhold til hva man høre andre køre med.

Og fyret modulere selv op i drift når der kommer et forbrug. Problemet er bar at den ikk er hurtig nok. Og den først opdager det når den er på ca 55 grader. Og så begynder den at køre op i drift. Men inden den køre 100 % så er den nede under 50 grader.

nemocharley

forkert indstilling eller for lidt volumen?

Indlæg af nemocharley » 31 dec 2014 09:07

det må så også betyde at returløbet til kedlen er meget lavt i perioder, hvilket ikke er godt. Og 10kw til 140m2 burde jo være fint - hvad står pumpen på?

nemocharley

forkert indstilling eller for lidt volumen?

Indlæg af nemocharley » 31 dec 2014 09:19

[tag]bioservice[/tag]


jonas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 dec 2014 22:21
Mit fyr: biomax solo 10kw
Areal: 140
Brændsel: greenwood
Fremviser gerne i postnummer: 8970

forkert indstilling eller for lidt volumen?

Indlæg af jonas » 31 dec 2014 13:31

Nej det er jo også det der bekymrer mig lidt. Kedlen skulle jo nødig tage skade.
Pumpen blinker grønt. Hvis det er pumpen der er på monteret bagpå. Ved ikk hva det vil sige.

Sys generelt at biomax er dårlig med brugsanvisninger osv.

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

forkert indstilling eller for lidt volumen?

Indlæg af bioservice » 31 dec 2014 16:31

Vi indstiller dem som regel med at der pilles alle stænger ud, det er grundet folks skorsten, den er sjældent beregnet til at benytte stængerne, der skal meget træk i skorsten til for at det virker optimalt, efter min opfattelse... Jeg har set kedler sovset meget ind grundet manglende træk, og det er uanset om det er blæser eller suger... hvis der ikke kan trækkes ordentligt igennem kedlen svarer det til at der er en prop i afløb på håndvasken, så kommer der ikke noget igennem..

Mit råd til dig, uden at have set dit anlæg, fjerne minimumsdriften og lad den køre kontinuerligt, fjern stænger og lev med det "tab" der er i skorstenen, og så lad være med at tilkøbe en akk. tank, det er kun hvis du ikke har noget nævneværdigt vand i anlæg, eller hvis der er gulvvarmeshunt, og ikke andet ..

Når fyret kører kontinuerligt, har du en ensartet varme i skorsten, derved også et mere ensartet træk, dette giver en lavere driftsydelse, og du vil se din røgtemp, falder.

min erfaring er at der skal monteres alle stænger, ellers ingen, hvis du kun monterer et par stykker, så hæver du gennemstrømningen i dem der er fri, og ingen gennemstrømning i de resterende,..

Ellers godt nytår, og pas nu på jer selv.. ;-)
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

jonas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 dec 2014 22:21
Mit fyr: biomax solo 10kw
Areal: 140
Brændsel: greenwood
Fremviser gerne i postnummer: 8970

forkert indstilling eller for lidt volumen?

Indlæg af jonas » 31 dec 2014 16:39

Okay det vil jeg prøve.

Du nævnte det med vandbeholderen. Jeg har shunt på min gulvvarme, så når gulvvarmen ikke har et forbrug. Så laver fyret vand til 2 radiatorer til ca 30 kvm. Og varmt vand til hanen. Så der er ikke ret meget vand den skal holde varmt. Og så er fyret jo alt for stort indtil der kommer er forbrug igen


Besvar