udskiftning af stoker til ?

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Mikkel45
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 71
Tilmeldt: 09 jun 2007 22:08
Mit fyr: Biomax 30
Areal: 360
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5690
Dagligt forbrug: ca 30
Geografisk sted: Tommerup
Blevet takket: 1 gang

udskiftning af stoker til ?

Indlæg af Mikkel45 »

Hej
Vi kører med et ældre (12-15 år) stokerfyr benekov Ling 25, der efter sigende skulle køre med en effektivitet på ca 80 %
Kan det betale sig at skifte til et nyt Biomax 30 pillefyr
Vi bruger nu mellem 45 - 60 kg DLG piller i døgnet når vinteren er rigtig kold.
Vi fyrer ca 360 m2 op.
vil der være for lang tid før fyret har betalt sig hjem, i forhold til et nyt fyr kontra det gamle

Peter

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

udskiftning af stoker til ?

Indlæg af HR LUCCA »

Du skal nok lige oplyse om det også køre om sommeren/forår/efterår hvis det gør det , vil jeg tro det kan svare sig , et nyt fyr bruger ikke mange piller til varmt vand om sommeren , kontra det køre hele sommeren (for det gamle stopper/starter vel ikke selv ?)
Kik på andre fyr end Biomax , jeg vil ikke sige at fyret det ikke er ok , men hos de fleste af de forhandlere der er ,ender servisen når man har betalt :roll: , halvdelen af kvaliteten på et fyr er servise og oplysning om indstillinger , rengøring mm :great:
Mikkel45
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 71
Tilmeldt: 09 jun 2007 22:08
Mit fyr: Biomax 30
Areal: 360
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5690
Dagligt forbrug: ca 30
Geografisk sted: Tommerup
Blevet takket: 1 gang

udskiftning af stoker til ?

Indlæg af Mikkel45 »

vores nuværende stoker køre ikke om sommeren, og det kører slet ikke til varmt vand, da vi kun kører el på vore vvb.
Grunden til dette er at der er temmeligt langt til vvb fra fyret, og vvb er pladseret der da jeg gerne vil have beholderen midt imellem brugsstederne for at undgå alt for lang tid til der kommer varmt vand i hanerne
hvilket fyr kunne du ellers tænke dig vi skulle kikke på, i ca den prisklasse
service klarer jeg ofte selv, og indstillinger er i jo rigtigt gode til at hjælpe med her på stokerpro :-)
pendec

udskiftning af stoker til ?

Indlæg af pendec »

Mikkel45 skrev:vdet kører slet ikke til varmt vand, da vi kun kører el på vore vvb.
Grunden til dette er at der er temmeligt langt til vvb fra fyret,
hvis der er langt til fyret, er det så ikke samme problem for din varme løsning? er rør ikke udsat på samme måde som dem der burde gå til din VVB.

tror nok stokerpro vil anbefale du ser imod scotte.
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

udskiftning af stoker til ?

Indlæg af HR LUCCA »

Måske kunne det svare sig og have fyret i huset , du har da pladsen til det :) der går en del varme til spilde i lange rør ,om de er over eller under jorden , hvilken fyr det skulle være ? det er der nok lige så mange meninger om, som der er fyr her på siden , men kik lidt på forum her er se hvad folk er glade for , det gælder fyr og servise/hjælp , du skal ikke se på om priser er lidt højre på et kontra et andet , de sidste penge kan være givet godt ud , kender til folk der har købt et ok fyr , men montering og indstillinger var intet værd , ejeren bor på Sjælland og forhandler/montør i Jyland og når han kontaktede forhandler fik han en sluder for en sladder , det endte med en smed fra Sjælland for ejen regning :( en af de gravere fejl var en shuntventil monteret i huset , hvor den skulle have sidet ved fyret i udhuset :cry:

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

udskiftning af stoker til ?

Indlæg af Aaen »

Man kunne også trimme dit nuværende fyr efter bedste evne og så lade det køre indtil der må opstå et dyrt nedbrud og så skifte fyret ud til den tid.
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

udskiftning af stoker til ?

Indlæg af HR LUCCA »

Det er jo noget man altid skal overveje , der er jo flere ting i det , besparelse af piller og strøm ved fyr tilsluttet VVB og ikke mindst komfort , og en sidste ting sådan fyr går altid i stykker en kold vinter dag :wink:
Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

udskiftning af stoker til ?

Indlæg af Aaen »

Enig. men hvis nu at trådstarter ca kan spare 10% ved at skifte sit fyr og han brændte 60 kg piller af hverdag året rundt, så ville han spare 6x365 = 2190 kg, dvs 4000kr. Et nyt fyr koster vel i retning af 30000 eller mere, så vil det tage 7,5 år at tjene investeringen ind.
nemocharley

udskiftning af stoker til ?

Indlæg af nemocharley »

mener at have læst om folk herinde der sparer 20-25% ton om året ved skift fra gl. stoker til moderne pillefyr med avanceret styring (vvb-prio, vejrkomp - temp føler) - men altså selvom du nu skulle kunne spare 4000dkr årligt, så vil der jo gå ihvertfald en håndfuld år inden det er hentet hjem.

Jeg ville nok gøre som Aaen foreslår, endvidere ville jeg tænke i et stort solvarmeanlæg, så fyret ikke er i spil i ca 6mdr om året. Men det sidste er der ikke mange, som synes er en god idé pga. de lange tilbagebetalingstider solvarmen har, når man ser på biobrændsel.

Du spørger efter andre pillefyr end Biomaxen? Nbe´s scotte og deres rtb, mgm, vølunds pellux 100, atmos - men der er mange flere. Når fyret engang skal skiftes er det, som der er nævnt, en god idé at flytte varmeproduktionen tæt på varmeforbruget.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

udskiftning af stoker til ?

Indlæg af thy »

Mikkel45 skrev:vores nuværende stoker køre ikke om sommeren, og det kører slet ikke til varmt vand, da vi kun kører el på vore vvb.
Grunden til dette er at der er temmeligt langt til vvb fra fyret, og vvb er pladseret der da jeg gerne vil have beholderen midt imellem brugsstederne for at undgå alt for lang tid til der kommer varmt vand i hanerne
hvilket fyr kunne du ellers tænke dig vi skulle kikke på, i ca den prisklasse
service klarer jeg ofte selv, og indstillinger er i jo rigtigt gode til at hjælpe med her på stokerpro :-)
det er da ingen problem at vvb sidder langt fra fyret.. det gør mit også..ca 30-35 meter væk fra fyret

det kræver jo bare at der går rør til fra varme strengen.. og det gør jo bare fyrningen mere efektivt

mit kører 24/7 365 dage om året
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Besvar