Kan biomax 16 klare det

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af Tom_AT »

levi skrev:
Jeg har opgivet de kvinder der - det er op af bakke hele tiden :oops:
Kender jeg godt.
Vi har en bette fyr på 3 mdr.. Så det er sgu i den grad op ad bakke med fruen. Men hun vasker da mit tøj - endnu icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af Bigfoot »

Godt du bringer det på bane Levi, at man bør passe på med anbefalinger, som kun er set ud fra salgsmateriale, eller "den har godt nok en køn farve" meninger.

Jeg anbefaler IKKE en biomax, har rodet med sådan en, da jeg hjælper en VVS'er i fritiden, så satte vi sådan en op ved en "kunde", som absolut kun ville have den, for den var jo billig.
Et eksempel på hvor ringe den er lavet. Når du skal spænde fittings på frem og retur på kedlen, så skal du holde kontra med en rørtang på de rør der kommer ud af kedlen, for bare en smule magt, så bøjer de. Så man frygter at man rykker dem ud af kedlen. Så er princippet i en pladekedel lidt tabt, når man istedet burde kalde det en blik kedel.
Indstille sådan en, er intet mindre end forvirrende. Alle begreber er skrevet som halve forkortelser i styringen, og man skal bladre rundt i manualen for at finde hoved og hale i det.
Det er intet mindre end tåbeligt at den ikke har en askeskuffe. Bevares en støvsuger kan gøre det, men har man den stående i et bryggers, så ville jeg ikke have den løsning da.

Det som jeg har erfaret med hjemmeanlæg, er at supporten er mere værd end kedlen. Den support man får her på stedet, er jo guld værd, især fordi folk jo rent faktisk sparer guld i besparelsen af piller.

Scotten er nok den pillebrænder med flest muligheder, især med onlinedelen, og alle de andre sjove komponenter, så kommer man ikke udenom at de andre hurtigt bliver gammeldags.

Er man til gengæld træt af sit hus, og ønsker at få bygget om efter en mindre brand, så køb en ekoheat icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Blevet takket: 3 gange

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af timkenneth »

mon ikke forsikringsselskaberne allerede har lavet klausuler på fantaer? ;D (sorry for spam af din tråd)
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af Ulrik »

levi skrev:
Jeg har det noget ambivilent med dine indlæg efterhånden...

Du anbefaler/fremhæver anlæg uden at have nogen som helst indsigt i dem andet end hvad du har læst dig til, - du har ingen praktisk erfaring med pillefyr overhovedet :shock:

Der sidder folk herinde der har 5-15 års erfaring med pillefyr, - og du anbefaler andre anlæg end de anbefaler ud fra deres erfaring, - jeg syntes måske du skulle vente med at anbefale noget som helst før du selv har praktisk erfaring at dele ud af.... :shock:

Jeg mener ikke man kan anbefale et pillefyr - uanset hvad det hedder - før man har praktisk erfaring med det!
Jeg synes da det er helt fint det nemocharley skriver.
Det er jo skrevet id fra de erfaringer han har gjort sig gennem stoker Pro.

Det gør ikke noget at vi får lidt mere bredde på. Så det også bliver noget andet end: køb bare en scotte :)
Scotten er fin, men der findes altså valide grunde til at købe noget andet.
MvH Ulrik©
levi

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af levi »

Ulrik skrev: Jeg synes da det er helt fint det nemocharley skriver.
Det er jo skrevet id fra de erfaringer han har gjort sig gennem stoker Pro.

Det gør ikke noget at vi får lidt mere bredde på. Så det også bliver noget andet end: køb bare en scotte :)
Scotten er fin, men der findes altså valide grunde til at købe noget andet.
Det er jeg skam helt enig i, - det jeg fremhæver er at Nemo anbefaler anlæg uden at have praktisk erfaring med dem, - han gør det udelukkende udfra salgsmateriale - og det syntes jeg er forkert.

For at kunne anbefale brugere herinde korrekt nok vedr. valg af fyr, - så mener jeg man selv skal have kendskab til anlægget - uanset hvilket mærke eller anlæg man anbefaler..

Forøvrigt er det i min verden gældende uanset hvilket fyr vi snakker om, - jeg har intet imod at folk anbefaler deres model anlæg til andre (Og hvorfor skulle jeg dog også have det?), - men der skal være noget konkret at sammenligne med eller mod, - og der skal også gerne være nogle gode argumenter for og imod...

Det er svært at finde argumenter udfra et salgsprospekt alene - ord på et stykke papir er altid rosende..

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af Ugelvig »

@Levi, både og. Nu arbejder jeg selv som konsulent, en dejlig løs stillingsbetegnelse, der kan dække over det meste. Jeg har ikke selv prøvet alt det jeg rådgiver om, jeg har læst mig til rigtig meget og bruger rigtig meget tid på at sætte mig ind i tingene og bliver løbende efteruddannet. Jeg mener selv, at jeg udfører mit job fornuftigt, har i alt fald mange kunder, der kommer tilbage for at få mere rådgivning - kunderne må være tilfreds?!

Faktisk er jeg mere bange for de folk, der pinedød KUN kan anbefale det de selv har. De folk er i mine øjne farlige at lytte til. Man skal som god konsulent kunne se problemstillingen fra flere sider, kunne finde flere løsninger på samme problemstilling, Verdenen er nu en gang ikke sort/hvid.

Så når folk KUN anbefaler det de selv har, så løb! Fordi JEG har købt noget "lort", kan JEG kun retfærdiggøre det overfor mig selv, ved at anbefale det til andre! Vi SKAL alle have det samme ("lort")!!!

Så jeg er helt enig med Ulrik, forummet her, ville være stærkere, hvis der var flere folk, der turde anbefale noget andet end Scotte/Woody fyr (siger manden med Svensk/Tjekkisk "lort")...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af Ugelvig »

nemocharley skrev:Vølunds Pellex 100 jep - den ville jeg tage frem for Biomax og Scotte.

Ligeså med MGM og Atmos.

Du er stadig under 30.000 i anskaffelse.

Atmos er mere enkel og stærk. MGM er et sammenbygget fyr efter østrigsk forbillede, som tegner rigtig godt. Pellex 100 er et nyt produkt fra Nibe Group, med masser af tilkøbsmuligheder - og nu må tiden vise det, men jeg gætter på at driften er mere stabil end scotten.

Men scotten er billigere og den modulerer ned i et lavere kw-område (MGM comfort 15 er dog tæt på med 3-15kw).

Atmos tænder og slukker som et oliefyr - kw kan vistnok indstilles ml 4 og 14(21). Det samme gør Pellex, men med iltstyring kan den gå mellem 5 og 19kw.

Scottens helt store fordel er support og service set herfra. Alle de mange tilkøbsmuligheder lader jeg op til andre om at finde tiltrækkende.

Da jeg ikke ejer disse fyr (og sandsynligvis ikke kommer til det) må det være op til andre at gå mere i detaljen.
Jeg tør godt samle indlægget her op :wink:

Fordelen med Vølund / Atmos / Iwabo brænderen, er helt og aldeles EL-tænderen i brænderen. EL-tænderen kan holde til +50.000 tændinger, hvilket for mange er mere end 5 år. Faktisk står der flere Iwabo Villa S og Iwabo Villa 1S rundt om i DK og SE, der har tændt og slukket siden midten/slutningen af 90'erne uden nogensinde af have skiftet fotocelle eller tænder - Det er sgu da meget godt gået?

Iwaboen går ned til 10 kW, men kan tweakes ned til 6-7 kW, alt efter forhold. Men faktisk kan det være lidt underordnet, da den jo bare skal køre optimalt, med lavest mulig røggas temp. (mest mulig varme i vandet).

Vølund er en Iwabo, der er farvet i Vølund farver. PB 20 MAX er "special" lavet til Vølunds egen kedel, hvor den er sammenbygget og styringen er flyttet op i kedlen. De andre er løse enheder, der kan sættes på forskellige kedler.

Disse brændere er meget simple, hvilket i mine øjne er deres enorme force. Der er stort set intet, der kan gå i stykker!

Jeg har selv kendskab til to Iwabo Villa S, der har kørt siden midt halvfemserne uden nogen sinde, at have slået en skid forkert. Begge steder er de serviceret og rengjorte på ugentlig basis, men de har også snurret som klokkeværk!

Jeg er også uhyre spændte på Nibe/Vølunds indgangsvinkel til deres nye "datter", Iwabo og hvad de vil gøre ved hende de næste år? Lidt som med Metro Therm som de også ejer i dag.

Atmos brænderen er en tro kopi af Iwabo Villa S1, med Atmos (Passats?!) egen tændsystem. Nu må vi se hvordan de klarer sig A25 og A45 brænderne.

Jeg kan sagtens se fordelene i i Scotte/Woody, men der er også bare så meget der kan gå i stykker i mine øjne. Men klart, der er nogle fede funktioner i dem.

Vil du se en Iwabo/Atmos så sig til :great: !
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
levi

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af levi »

Ugelvig skrev:@Levi, både og. Nu arbejder jeg selv som konsulent, en dejlig løs stillingsbetegnelse, der kan dække over det meste. Jeg har ikke selv prøvet alt det jeg rådgiver om, jeg har læst mig til rigtig meget og bruger rigtig meget tid på at sætte mig ind i tingene og bliver løbende efteruddannet. Jeg mener selv, at jeg udfører mit job fornuftigt, har i alt fald mange kunder, der kommer tilbage for at få mere rådgivning - kunderne må være tilfreds?!

Faktisk er jeg mere bange for de folk, der pinedød KUN kan anbefale det de selv har. De folk er i mine øjne farlige at lytte til. Man skal som god konsulent kunne se problemstillingen fra flere sider, kunne finde flere løsninger på samme problemstilling, Verdenen er nu en gang ikke sort/hvid.

Så når folk KUN anbefaler det de selv har, så løb! Fordi JEG har købt noget "lort", kan JEG kun retfærdiggøre det overfor mig selv, ved at anbefale det til andre! Vi SKAL alle have det samme ("lort")!!!

Så jeg er helt enig med Ulrik, forummet her, ville være stærkere, hvis der var flere folk, der turde anbefale noget andet end Scotte/Woody fyr (siger manden med Svensk/Tjekkisk "lort")...
Sådan - sagligt og fornuftigt indlæg :great:

Det var skam ikke for at træde nogen over tæerne jeg skrev som jeg gjorde til NEMO, - blot min beskedne mening jeg tilkendegav :great:
nemocharley

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af nemocharley »

Hej igen

Jeg føler lidt at jeg uforvarende er kommet til at sparke til et hvepsebo. Det er altså ikke min hensigt at lave ballade. Folk er meget forskellige, så det er naturligvis svært at undgå konflikter en gang imellem.

Jeg vil godt fortælle om mit udgangspunkt - denne ene og sidste gang.

Levis (og andres) påpegen af min manglende erfaring er rimelig, da jeg aldrig selv har ejet et pillefyr. Min erfaring er begrænset til at jeg af nogle omgange har passet en Atmos hos en privat og en PH23 på mit gamle arbejde. Jeg har i mange år været interesseret i solvarme og solceller - og alternativ energi. Om det er fair at påpege mine mangler så direkte, ved jeg ikke rigtig om jeg synes (men det sætter selvfølgelig mine anbefalinger i relief) - vi kan jo altid pege fingre af hinanden, for hvem har egentlig ejet 7 stokere......og er en forhandler nu objektiv nok osv osv. Det er mit indtryk at folk gør deres bedste, og der er en oprigtig interesse for indeværende emne herinde.

Jeg er ikke praktiker eller tekniker men akademiker og psykoterapeut (Jeg har blandt andet læst historie, og ved en del om informationssøgning og kildekritik). Det er med de evner jeg har, læst på forum, besøgt 5 stokerfabrikanter, adskillige forhandlere/installatører og nu sparket fyr med et dusin mennesker (en enkelt har jeg endda besøgt to gange). Jeg har haft en del tid de sidste 6 måneder :|

Mit udgangspunkt er således den meget lidt teknisk mindede nybegynders, som ret hurtigt går i stå, hvis fyret driller bare lidt - ham eller hende, som leder efter pillefyr første gang. Og dem er der mange af, som kigger ind her på sitet - eller det er ihvertfald, det indtryk jeg har.

Jeg kan således ikke forklare mine synspunkter på diverse fyr i den tekniske dybde, men kun ud fra mit perspektiv. Et perspektiv som jeg troede, havde indlysende værdi for alle herinde - når nu nye folk henvender sig med et "Jeg ved ikke meget om stokerfyr men vil vil gerne have et..." - eller "Jeg er tit væk fra hjemmet og fyret skal altså bare køre, da jeg ikke er så praktisk anlagt."...

Scotte er der mange der har, og det kan jeg godt forstå. Det er bare ikke til en type som mig - derfor harper jeg så meget på Pellex 100, MGM og Atmos - når vi taler pillefyr, som kan anskaffes for mindre end 30.000. MGM og Compact 24 er i øvrigt de eneste fyr, af dem jeg har nævnt, som jeg ikke har beset og pillet ved i virkeligheden - men det har Klaus (undskyld jeg inddrager dig og din MGM i dette) og hans fyr kører jo, og jeg læser ingen klager på fyret hverken her eller andre steder. MGM har så ikke scottens styrke i support, viden og netværk - men lad nu det ligge.

Når mange har scotte herinde på forum, så er der en overhængende fare for, at det er det fyr, som bliver anbefalet uden hensyn til de andre alternativer der er derude. Jeg fik det anbefalet som det første, heldigvis tog jeg ansvar og undersøgte sagen nærmere - et fyr som Pellex 100 passer meget bedre til mig, bare for at nævne et eksempel. Hvis jeg har et skjult motiv i mine anbefalinger af de andre fyr, så er det følgende; forum skal fremstå nuanceret pta. diverse præferencer (og det er faktisk svært - jeg kender det fra mig selv, hvis jeg har været blandt andre psykoterapeuter i længere tid).

Nogle af de mange indlæg jeg har skrevet, kan andre nybegyndere følge - hvis de kan genkende sig selv i det jeg skriver. Hvis ikke - kan de jo bare spørge en anden og mere kyndig herinde på forum. Jeg har fået megen hjælp herinde og prøvet at give lidt tilbage, efter bedste evne. Jeg begynder at få noget at se til ude i det virkelige liv igen efterhånden, og vil derfor ikke deltage så meget på forum som hidtil. Tilbage er der bare at sige tak, det har været oplysende og til tider ret skægt.

Og undskyld for tyveri af tråd :)

mvh
nemocharley
xkfc

Kan biomax 16 klare det

Indlæg af xkfc »

nemocharley skrev:Hej igen

Jeg føler lidt at jeg uforvarende er kommet til at sparke til et hvepsebo. Det er altså ikke min hensigt at lave ballade. Folk er meget forskellige, så det er naturligvis svært at undgå konflikter en gang imellem.

Jeg vil godt fortælle om mit udgangspunkt - denne ene og sidste gang.

Levis (og andres) påpegen af min manglende erfaring er rimelig, da jeg aldrig selv har ejet et pillefyr. Min erfaring er begrænset til at jeg af nogle omgange har passet en Atmos hos en privat og en PH23 på mit gamle arbejde. Jeg har i mange år været interesseret i solvarme og solceller - og alternativ energi. Om det er fair at påpege mine mangler så direkte, ved jeg ikke rigtig om jeg synes (men det sætter selvfølgelig mine anbefalinger i relief) - vi kan jo altid pege fingre af hinanden, for hvem har egentlig ejet 7 stokere......og er en forhandler nu objektiv nok osv osv. Det er mit indtryk at folk gør deres bedste, og der er en oprigtig interesse for indeværende emne herinde.

Jeg er ikke praktiker eller tekniker men akademiker og psykoterapeut (Jeg har blandt andet læst historie, og ved en del om informationssøgning og kildekritik). Det er med de evner jeg har, læst på forum, besøgt 5 stokerfabrikanter, adskillige forhandlere/installatører og nu sparket fyr med et dusin mennesker (en enkelt har jeg endda besøgt to gange). Jeg har haft en del tid de sidste 6 måneder :|

Mit udgangspunkt er således den meget lidt teknisk mindede nybegynders, som ret hurtigt går i stå, hvis fyret driller bare lidt - ham eller hende, som leder efter pillefyr første gang. Og dem er der mange af, som kigger ind her på sitet - eller det er ihvertfald, det indtryk jeg har.

Jeg kan således ikke forklare mine synspunkter på diverse fyr i den tekniske dybde, men kun ud fra mit perspektiv. Et perspektiv som jeg troede, havde indlysende værdi for alle herinde - når nu nye folk henvender sig med et "Jeg ved ikke meget om stokerfyr men vil vil gerne have et..." - eller "Jeg er tit væk fra hjemmet og fyret skal altså bare køre, da jeg ikke er så praktisk anlagt."...

Scotte er der mange der har, og det kan jeg godt forstå. Det er bare ikke til en type som mig - derfor harper jeg så meget på Pellex 100, MGM og Atmos - når vi taler pillefyr, som kan anskaffes for mindre end 30.000. MGM og Compact 24 er i øvrigt de eneste fyr, af dem jeg har nævnt, som jeg ikke har beset og pillet ved i virkeligheden - men det har Klaus (undskyld jeg inddrager dig og din MGM i dette) og hans fyr kører jo, og jeg læser ingen klager på fyret hverken her eller andre steder. MGM har så ikke scottens styrke i support, viden og netværk - men lad nu det ligge.

Når mange har scotte herinde på forum, så er der en overhængende fare for, at det er det fyr, som bliver anbefalet uden hensyn til de andre alternativer der er derude. Jeg fik det anbefalet som det første, heldigvis tog jeg ansvar og undersøgte sagen nærmere - et fyr som Pellex 100 passer meget bedre til mig, bare for at nævne et eksempel. Hvis jeg har et skjult motiv i mine anbefalinger af de andre fyr, så er det følgende; forum skal fremstå nuanceret pta. diverse præferencer (og det er faktisk svært - jeg kender det fra mig selv, hvis jeg har været blandt andre psykoterapeuter i længere tid).

Nogle af de mange indlæg jeg har skrevet, kan andre nybegyndere følge - hvis de kan genkende sig selv i det jeg skriver. Hvis ikke - kan de jo bare spørge en anden og mere kyndig herinde på forum. Jeg har fået megen hjælp herinde og prøvet at give lidt tilbage, efter bedste evne. Jeg begynder at få noget at se til ude i det virkelige liv igen efterhånden, og vil derfor ikke deltage så meget på forum som hidtil. Tilbage er der bare at sige tak, det har været oplysende og til tider ret skægt.

Og undskyld for tyveri af tråd :)

mvh
nemocharley
Du bliver bare her :evil: det er en direkte ordre icon_cheesygrin.gif
Jeg hælder 100% til Ulriks mening, det er vigtig med mange vinkler. Jeg er glad for min Scotte, men...men...men.
Jeg har haft flere "nedbrud" med Scotten på 3år end Twinheat'en havde på 15år.Men man kan bare ikke sammenligne de to. Jo mere enkelt, jo mindre kan gå i stykker. NBE satser efter mit synspunkt på udvikling, der er dælme næsten ikke 100 ens anlæg. Det er fint for mig, men jeg er lidt forsigtig med hvem jeg anbefaler det til, og jeg prøver at give er lidt mere nyanceret billede end salgsannoncen.

Det er jo altså ikke raket videnskab, der er i bund og grund kun to parametre, piller og luft, og så er der renseblæs og kompressorrens der prøver at råde bod på en måske fejlkonstruktion af brænderen.
Et af hovedproblemerne er at pillerne hober sig op over tid, men det er nok manualens skyld, det virker så simpelt at justere fyret, men da man oftest gør det efter rens og total rengøring af herden, virker forbrændingen perfekt til at starte med men efterhånden som aske og slagger uvilkårligt vil hobe sig op, kommer der gradvist mindre luft pr. pille, og så fyldes herden med piller.

99% af æren for at jeg blev glad for min Scotte vil jeg tilskrive MHES, hold da kæ.. han ved en masse, så er det bare med at lære når der er en der udøser af sin viden, men på et tidspunkt må man forlade reden og prøve at klare sig selv, og det kunne måske være at man en dag var heldig og ramme et hul i mesterens viden :wink: og måske give lidt tilbage.

Om du har fået beskidte negle eller har læst dig til din viden er mig totalt underordnet.

Besvar