Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vurdering af størrelse

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
MNP
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

vurdering af størrelse

Indlæg af MNP » 26 jan 2013 02:47

Hej Stokerpro

Vores udlejer er ved at opsætte et BioMax 16kw pillefyr, efter at have forsøgt at fryse os ud i 9mdr.
Jeg vil godt have jeres vurdering af om løsningen er god nok, kan det give nok varme?

Vi er lejere og vi har lagt i konflikt med udlejer pga. manglende lovlig varmeinstallation, det er han så ved at rette op på nu.

Huset er 220kvm plus uopvarmet kælder på 120kvm, indgang er i huset og der skal fyret stå. Huset er meget dårligt isoleret, et lag ca 5-10cm rockwool, der er termoruder i som er mindst 30 år gamle nogle punkteret. Ved kip 2 stk er der ingen isolering, og ruderne er meget utætte og rådne. 1. sal er der i skunk udsyn til tag hvor man kan se lige ud "ved tagrender" skunklåger 7 stk og en dør er uisoleret og utætte. indbygget skabslåger "tøj" kan blæse op i storm.

Kommunen har haft leveret varme til ejendommen pga. manglende varmeforsyning. De leverede 5 stk 3kw/h samlet 15kw petroleumsovne, de kan slet ikke holde huset opvarmet de her dage, ellers har det været ok men der er jo heller ikke ovne i alle rum.
De dage ved -5 dag og -10nat er temperatur i stuen knapt 50kvm med 2 ovne og to åbne døre er der ca 14-16grader ved gulv og ca. 19 ved 1m ca. 22 ved loft 3m.
vi har ingen ovne stående i: køkken og baggang ca 30kvm, gang/hall 15kvm, 2værelser samlet ca 25 kvm, 2 badeværelser ca 15kvm

Pillefyret skal også trække en 200-250l vækselvarme-vandbeholder.

Vi føler jo det virker lidt "en 4-5kw" underdimensioneret i mine øjne, jeg kan ikke helt se forskellen i effekten af de 15 kw petroleumsovnene giver og de 16kw biomax pillefyret ville levere.

Før i tiden blev der opvarmet med halmfyr, det dødsdømte oliefyr/salamander med 6m2 varmeflade og som kan suge op til 7,2L/t diesel.

vi bruger p.t. ca 30l petroleum i døgnet

Hvad siger i?
Det er bare fordi kommunen er indover, de og udlejeren mener der er ved at være styr på situationen.
er det os som har unødige bekymringer?


Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

vurdering af størrelse

Indlæg af Bjarne B. » 26 jan 2013 09:31

Hej

Det lyder da som et dejligt sted i bor :shock:

Hvis BioMaxèn er på 16 kw tror jeg nok den skal klare det, men er der radiatorer nok ? Mange gamle huse har få, men store radiatorer og så virker de lidt som en brændeovn, nemlig at der kun er varmt lige omkring dem.
Derudover kunne i vel også selv gøre lidt for at mindske varmetabet. Det vigtigste er, at det ikke kan blæse ind, og her kan man redde meget varme med en rulle plastik og noget gaffatape.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

vurdering af størrelse

Indlæg af Tom_AT » 26 jan 2013 09:51

Ved godt det ikke er min sag. Men man bliver godt godt nok lidt nysgerrig efter at høre, hvad det lige er der holder jer i sådan et hus?

MNP
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

vurdering af størrelse

Indlæg af MNP » 26 jan 2013 11:11

Der er nu relativt mange radiatorer der er 13 i hele huset, de er alle relativt store. dvs ca 1375watt pr, radiator eller 72watt pr. kvm gulv

Ja det er et dejligt sted på landet, men alligevel i byen ca. 5m fra centrum i Danmarks anden største by. Så der er ikke mange andre muligheder, medmindre man vil ind og være en burhøne som alle de stereotype byboer, eller ud hvor kragerne vender og grisene går med nummerplade.

Det som holder os boende:
Stædighed vi har boet her i 17 år uden større problemer med udlejer, så pludseligt begynder han at spille smart.
Økonomisk fordelagtig lejekontrakt hvor varmen er inkluderet, vi er derfor ret ligeglade med husets dårlige stand.

Vi har valgt at leje ikke at eje "endnu" dvs. man skal altid ud og finde en udlejer dvs. selvom vi flyttede, ved vi ikke om den nye udlejer er bedre, ej heller huset da det er svære at vurdere før man har boet i det.

Til dem der fejlagtigt tror lejere har mange rettigheder, glem det! De har ingen rettigheder, der er ingen love som beskytter lejer mod noget som helst, før der tages retslige tiltag. En lov er åbenbart ikke en lov før der er nedsat dom, en kontrakt ligeledes.

speget sag som begyndte med stokerpro.dk/viewtopic.php?f=51&t=14167

og ja......jeg havde ret dengang, selvom folk herinde tvivlede.....Fyret skal regnes som nyinstallation da det ikke har være brugt/efterset siden køb af ejendom, derfor skal det bl.a. efterleve byggeloven og anden gældende lovgivning. nu er det bekræftet af både energistyrrelsen, Kommunen og tre rådgivende ingeniører fra d.a.i, så mange plus rigtig mange klager fra lejer, skulle der til før kommunen lavede en politianmeldte efter 6mdr.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

vurdering af størrelse

Indlæg af Landlyst » 26 jan 2013 13:22

Øh... Hvis i har en lejekontrakt med varme Inkl. Hvorfor er i så ikke ligeglade med at den der salamander guffer Diesel? Hvorfor er problemet opstået? Har der aldrig været varme nok eller?

Og hvad mener du med manglende lovlig varmeinstalation?

At du fra skunken ka kigge ud er da meget normalt... Det har noget med bygningskonstruktionen at gøre... Og i et gammelt hus ka man jo ikke tvinge nogen til at ændre på konstruktionen, med mindre man renovere den....


Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

vurdering af størrelse

Indlæg af 2009bokke » 26 jan 2013 14:21

har selv biomax 16 og er rigtig glad for det.... det kører bare og om det kan varme op tja hvorfor ik hvis den gamle salemander kan/kunne så skulle der ikke være noget i vejen for dette....

men ellers forslå din udlejer biomax 30 kw

MNP
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

vurdering af størrelse

Indlæg af MNP » 26 jan 2013 18:35

til landlyst

det er en laaaang kompliceret sag. Men når udlejer hensynsløst tænder et antikveret oliefyr, med en i 17 år urenset skorsten, der efterfølgende lækker så meget røg, man tror en allerede er kommet i himlen til skyerne.
ja så bliver man som lejer lidt besværlig....
især når udlejeren allerede var advaret om manglerne på installationen.

Det betragtes af myndighederne grundet manglende brug/service vedligeholdelse og skorstensfejer som en nyinstallation "der sal følge gældende byggelov osv". Den skal omregistreres på BBR da den eksisterende BBR angivelse af opvarmning med oliefyr var fejlagtig "grundet samme" og derfor strafbar for ejeren.
grunden til vi gerne ville af med oliefyret, er fordi det ikke er en fremtids holdbar løsning, plus vi kommer til at betale evt. stigninger i prisen på olie eller træpillerne, gæt hvad der nok stiger mest i fremtiden?
Lejeloven siger vi ved en lovlig betalingsomlægning skal refunderes årets varmeudgift fra huslejen, årene efter betaler vi derfor mindre i husleje men selv for piller/olie og evt. stigende forbrug og pris i fremtiden.

men det er jo ikke det indlæget handler om........



Derfor.....det gælder om at tænke taktisk tidligt hvis man skal overleve en konflikt, hvad end den måtte handle om.....

MNP
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 28 jan 2012 21:47

vurdering af størrelse

Indlæg af MNP » 26 jan 2013 18:41

til 2009bokke: salamanderen er jo noget større, hvis den kan suge 7L i timen må det jo være på over 40kw

Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

vurdering af størrelse

Indlæg af 2009bokke » 26 jan 2013 20:02

siger bare tak for kaffe til 7 Liter i timen godt det ikke er mig der skal betale den varmeregning hehe

men mon ik et 30 KW pillefyr kan hamle op med det....

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

vurdering af størrelse

Indlæg af MortenW » 27 jan 2013 19:38

Du har krav på er varme, så enkelt er det. :P

Udlejeren kan sætte hvilken som helst varmekilde op. For jeres vedkommende kan i risikere at varme regningen stiger. Det gør den også for os andre, selv om vi ejer.


Besvar