Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

BioMax Indstillinger?

Spørgsmål vedr. BioMax samt det tilbehør der laves til BioMax pillefyret
ryttergaarden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22 dec 2012 23:55

BioMax Indstillinger?

Indlæg af ryttergaarden » 23 dec 2012 14:33

Tak for det. Så har jeg noget at holde mig til. Nu er brændsel sat til 3.40, røgtemp. er 90 grader og ydelse 80%+/-. Kedel fortsat 66 grader, og jeg holder lidt øje med udviklingen. Nominelt er kedeltemp sat til 65 grader.

Et andet spørgsmål drejer sig om sneglen og smuld. Hvis der forekommer smuld i bunden af beholderen (det ses ikke endnu her), og det medfører driftproblemer, kan man så manuelt lade sneglen fjerne smuldet ved brug af "pil op", eller er det nødvendigt at tømme beholderen og støvsuge omkring sneglen ?? Det kan jo blive noget af en omgang, hvis beholderen (400 liter) er halvfuld af piller, når problemet evt. viser sig.

vh
Erik


Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

BioMax Indstillinger?

Indlæg af bioservice » 23 dec 2012 14:52

Det er ikke noget jeg oplever som et problem, jeg har aldrig tømt en silo grundet smuld, så skal det virkelig være skidt... hvis du oplever det, så køb en liter rapsolie og fyld 45-50 kg piller på, samt olien, så skal det nok komme med op, det kan give slagger i hærden indtil pillerne er væk, så husk at rengøre, eller hæve luftydelsen..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

ryttergaarden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 22 dec 2012 23:55

BioMax Indstillinger?

Indlæg af ryttergaarden » 23 dec 2012 16:16

Tak for info - det lyder fortrøstningsfuldt. Så er jeg ved at være rustet til at klare problemerne :-) Hav en god jul og hyg dig i øvrigt.

vh
Erik

Frank_Ras
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 jan 2013 18:21
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 230
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 30+
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: Tårnby, Dragør (København)

BioMax Indstillinger?

Indlæg af Frank_Ras » 18 feb 2013 19:21

Hej alle

Nybagt BioMax16 ejer. Har monteret rensesæt og udtaget 2 turbolatorer, trækstabilisator på skorsten, og prøver lidt med justeringerne for at få forbruget ned - det ligger i øjeblikket på mellem 35 og 40kg i døgnet , noget højere end forventet.

jeg kan godt få justeringerne til at ramme således at fyret ligger og svinger mellem 70 - 90% i driftydelse og RT omkring 100 grader og KT ligger og svinger mellem 57 og 64 ( er sat til 60 ) , men når det ligger sådan og er stabilt, så ligger pille forbruget på omkring 40kg.

ikke noget koks og asken er fin lysegrå, der er dog en del af den, men det kan fyret jo ikke gøre for.

kan det evt hjælpe at tage alle turbolatorerne ud og sætte luft min og max ned og justere brændsel ned også ?

luft min er 3
luft max er 17
sneglemax er 11
brændsel min er 8
brændsel er 3,40
KT er 60

pause stop og start er nej




mvh.
Frank

Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

BioMax Indstillinger?

Indlæg af 2009bokke » 18 feb 2013 21:39

Prøv at justere brændsel ned til 2.0 og se om den kan holde temp med det for synes din står ret højt i brændsel....


Frank_Ras
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 jan 2013 18:21
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 230
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 30+
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: Tårnby, Dragør (København)

BioMax Indstillinger?

Indlæg af Frank_Ras » 18 feb 2013 22:14

har prøvet at justere den ned til 3,0 , der gik ikke mange øjeblikke før KT faldt.

Men prøvede her for en time siden at sætte luft min og max ned min =1 og max=14 , så faldt RT til 95 og KT steg til 65 og straks faldt driftydelsen fra de 80 den lå på til 72.

Hvilken funktion har de der turbolatorer og hvor mange skal / bør man have i ?

Jeg har prøvet mange af de forslag til indstillinger der er skrevet herinde, men har ikke haft held til at få brændselsforbruget ned på noget fornuftigt. er modtagelig for input :-)

med venlig hilsen
Frank

Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

BioMax Indstillinger?

Indlæg af 2009bokke » 18 feb 2013 23:24

jeg har selv taget mine turbolatorer ud da de giver for meget bøvl efter min mening... (tror nok det er meningen at de skal ydnytte røgtempaturen)

hvis du prøver at stille lidt ned i brændsel og se om den ikke kan holde varmen med det !

Frank_Ras
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 30 jan 2013 18:21
Mit fyr: BioMax 16
Areal: 230
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 30+
Årligt forbrug: vides ikke endnu
Geografisk sted: Tårnby, Dragør (København)

BioMax Indstillinger?

Indlæg af Frank_Ras » 18 feb 2013 23:31

ok, lidt underligt at det ikke er beskrevet lidt bedre i manualen - jeg har taget dem ud nu og sat brændsel ned fra 3,4 til 3,0 og luft yderligere ned til 12 , så ser jeg i morgen tidlig hvordan det ser ud , umiddelbart faldt KT ikke meget , ca. 2 grader, men den skal lige have tid til at stabilisere sig.

hvor meget betyder det så at temperaturen i den shunt der er bag på fyret står rigtigt - de siger at den skal være 55 grader af garanti hensyn, men forklarer ikke noget om hvilken betydning det ellers har for KT og ydelse

med venlig hilsen
Frank

Hanssc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 01 jul 2011 21:06
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 216
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6470
Årligt forbrug: 8

BioMax Indstillinger?

Indlæg af Hanssc » 19 feb 2013 07:22

Kombinationen af turboladere og renseset virkede ikke i mit fyr. Selv med 6 m isokern storsten og trækstabilisator blokeret, kunne der ikke genereres nok træk. Der kom overtryk i brændkammeret og røg op i fødeslangen, som sodede til. Kører kun med renseset nu og det virker.
Du skal ramme et passende forhold mellem luft og brændsel og så skal der være nok til at producere varme nok.
- Du producerer nok effekt, men har for fed en blanding -> mindre brænsel
- Du producerer nok effekt, men har for mager en blanding -> mindre luft
- Du producerer ikke nok effekt og har for fed en blanding -> mere luft
- Du producerer ikke nok effekt og har for mager en blanding -> mere brændsel
- Du producerer ikke nok effekt, men har en passende blanding -> mere luft og brænsel

Hvis jeg kørte med dine indstillinger, ville jeg nok have alt for meget brændsel i forhold til luft. Selv om min snegl er sat i den stejlesete vinkel i forhold til spec. 50 grader i forhold til vandret. Skal din snegl løfte mere stejl end det?

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

BioMax Indstillinger?

Indlæg af bioservice » 19 feb 2013 14:22

hvordan ser din aske ud.....?

Hvis du ikke tilfører nok luft til bålet så får du ikke hævet temperaturen tilstrækkeligt til at få ordentlig udnyttelse af pillerne...

din aske skal være musegrå , tenderende til det kaffebrune, og der må ikke være slagger i hærden...

Ved godt der er mange der anbefaler en lav luftmax, men jeg oplever ofte at det ikke er nok til at få brændt pillerne ordentlig af..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.


Besvar