Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt Fyrrum - rørføring Atmos DC 18

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Nyt Fyrrum - rørføring Atmos DC 18

Indlæg af John Skov Jensen » 08 aug 2010 18:42

I dit tilfælde er fordelene ved trykekspansion ikke så store. Du vil kunne spare driften af en cirkulationspumpe og det bøvl med at have en åben ekspansion oppe under loftet over kedlen, og det er faktisk det hele. Når pladeveksleren allerede er installeret sammen med husets installation vil det være nærliggende at koble Atmos kedlen på en akkutank og akkutanken på veksleren. Atmos kedlen kobles til akkutanken med f.eks en Termovar ladeventil. Der er indbygget en klapventil der tillader cirkulation i tilfælde af strøm- eller pumpesvigt. Kedel og akkutank vil derfor blive koblet sammen som i enhver anden god installation og det vil virke rigtigt godt. At varmekredsen fra akkutanken går til en pladeveksler i stedet for til huset er ligegyldigt. Den pumpe vil få et nemt liv med et minimum af modtryk. Pumpen i Termovar ladeventilen kan udskiftes til en sparepumpe, de findes ofte nye på DBA til 800kr

/John


Henrik G.A.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 aug 2010 19:33
Mit fyr: Atmos DC 18s
Areal: 206 m2
Brændsel: Blandet løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6230

Re: Nyt Fyrrum - rørføring Atmos DC 18

Indlæg af Henrik G.A. » 16 aug 2010 22:01

Så er beslutningen truffet omkring ekspansion.
Har fået fat i en 120 l åben ekspansion, som bliver lagt over kedlen oppe under fyrrummets loft.

Er nu gået i gang med at mure væggen omkring det der engang bliver et 20 m2 fyrrum op i gasbeton blokke (brugte, som jeg har fået for at hente - billigere kan det ikke gøres icon_cheesygrin.gif ). Går lidt trægt når det kun ef aftner og weekends der arbejdes i.

Havde egenlig tænkt mig at prøve at smide et par billeder herind, men er ikke helt med på hvordan ?

Besvar