Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mit fyrrum, men hvilken stoker er det ?

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Besvar
Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Mit fyrrum, men hvilken stoker er det ?

Indlæg af Steffeno » 03 sep 2008 23:24

Ja så har jeg efterhånden fået bygget lidt sammen og har nu startet op for varmen.

Her er lige lidt billeder til at kigge på først: http://www.bechmanns.dk/
Det er et flash galleri, der er ikke noget farligt i det.

Her var tidligere et lille oliefyr til at varme 117 m2 gammel hus op og vi brugte ca 2500 L olie om året :shock:
Dog er der så installeret et Batec solvarmeanlæg der levere brugsvandet sammen med en el-patron, og selvfølgeligt oliefyret. I sommerperioden (1. april - 31. august) har vi haft slukket for olien, og har derved kunnet spare ca. 6-800 L olie der, lækkert.

Så fik jeg fat i et stokeranlæg til en god pris og efter at skorstensfejeren havde sagt god for det installerede jeg det her i foråret.
Det er en Buderus 22kw kedel der er ombygget i lågen så stokeren kan tilsluttes her. Jeg har så lavet en blændplade jeg sætter i når jeg vil fyre med bænde og andet godt. Selve stokeren ved jeg ikke hvad er for en, der står ikke noget på den, men der har vist været et klistermærke på den engang. Jeg ved den er fra ca 2002.

Det gamle oliefyr kørte jo med tryk ekspansion og for ikke at skulle lave en mega lang ekspansion til kedelen (har fuld 1.sal på huset) så har jeg monteret en varmeveksler på bagsiden af fyret, så huset stadigt kører med tryk ekspansion, og kedelen har åben ekspansion. Ekspansionsbeholderen er den der sidder lige oven på kedlen. Jeg bruger den gamle pumpe til at cirkulere kedelen, med en thermostat der tænder pumpen når kedel er oppe på 40 gr.(skal jeg nok have op på 60 gr) På den anden side af varmeveksleren har jeg en Alpha+ pumpe til at cirkulere huset, og den styrer selv hvad den vil.
Varmtvandsbeholderen er tilsluttet med en shuntventil der prioriterer om returløbet kommer fra huset eller var beholderen. Den er arvet fra oliefyret, men det er ikke helt 100% iorden, den skal tilsluttes anderledes, rent elektrisk, for den kan godt hænge nogen gange og så cirkulere den kun vandet i beholderen. Så der er et lille projekt at arbejde videre med.

Jeg har selv bygget styre pulten på væggen, det er også rester fra oliefyret, der er en termostat der styrer pumpen på kedelen, en thermostat der styrer shunten (sammen med en termostat i varmtvandsbeholderen) en overkogningssikring der er tilsluttet klokken (når jeg fyrer med brænde) Jeg har lavet så der er en stikkontakt på siden af boksen, hvor jeg kan hive ledningen ud og tilslutte til min nødgenerator, så jeg kan køre videre når strømmen er gået (det sker et par gange om året her)
Jeg skal have tilføjet et par kontrolpærer og kontakter i boksen så jeg har styr på hvad der kører osv.

Selve stokeren ved jeg desværre ikke så meget om, men den kan tage ca 275 kg piller. Den kører perfekt uden problemer. Hærden og blæsermontage ser lidt hjemmelavet ud, men det virker ok. Dog vil jeg have ændret lidt på hærden så flammen kommer længere ind i kedel, da jeg syntes den slikker lige op ad lågen, og det er jo ikke den der skal opvarmes.

Er der mon nogen der ved hvad det er for en stoker ?

Jeg fyrer pt med Statoils piller, hentede lige en trailerfuld for at få startet systemet op og teste. Forventer at bruge ca 5 ton på et år, ud fra at piller har den halve brændværdi af olie, men lad os nu se.
Der mangler stadig at blive isoleret en masse på kedel og rør, men der er dejlig varmt at sidde i fyrmester-stolen i underhylere og nyde en kold pils icon_cheesygrin.gif

Kommentarer og ideer modtages meget gerne

Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev


Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Mit fyrrum, men hvilken stoker er det ?

Indlæg af Julehund » 04 sep 2008 06:27

hmm.. mener det er en "fassi" eller noget i den retning!? vil ikke hænges op på det, bare et bud her fra!
ellers et fint fyrrum du har der!

piesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 sep 2008 09:38

Re: Mit fyrrum, men hvilken stoker er det ?

Indlæg af piesen » 04 sep 2008 09:50

Hejsa.
Jeg mener det evt. kunne være en Heatfoss. Jeg har selv haft en Heatfoss, det var 2 VVS Brødre fra Sallingsland som selv lavede dem, men er ophørt. Den som jeg havde, ligner til forveksling, undtagen blæseren som sad under neden.
Men det kan jo være en delvis hjemmelavet een. Men bare det virker, det er jo hovedsagen.
m.v.h.
J.K.D.

Stokerservice
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 336
Tilmeldt: 02 sep 2007 22:36
Mit fyr: PT Woody DOR ellers KSM
Areal: 162
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nyk Mors
Kontakt:

Re: Mit fyrrum, men hvilken stoker er det ?

Indlæg af Stokerservice » 04 sep 2008 10:20

Der er en tilsalg på DBA den hedder PS STOKER
Kristian Poulsen

servicetekniker Pricatech-KSM-BAXI-WOODY-SCOTTE-DENVIRO-TB MINI-VVS-EKSPERTEN
http://www.stokerservice.dk
info@stokerservice.dk

Steffeno
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 348
Tilmeldt: 29 apr 2008 21:40
Mit fyr: RTB 10kw, 320kg silo
Areal: 150
Brændsel: 8mm fra Danish Agro
Fremviser gerne i postnummer: 4660
Geografisk sted: Frøslev pr. 4660 Store Heddinge
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Mit fyrrum, men hvilken stoker er det ?

Indlæg af Steffeno » 04 sep 2008 11:04

Så er det en PS Stoker, den er helt mangen til min :D Tak for hjælpen
Jeg ved at Hedestoker har styre enheden og tilbehør, men kan ikke finde noget på PS Stoker på nettet. Men det er jo også lige meget, den virker fint.
Mvh/
Steffen Olesen
Frøslev, Stevns
http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=bechmanns


Besvar