Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Her kan du vise og fortælle andre brugere om dit fyrrum.
Skriv de indstillinger du mener er mest optimale for dit setup.
Forumregler
Husk venligst at angive anlægstype i overskriften :)
Brugeravatar
alm7100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 18 dec 2007 15:39
Mit fyr: Tasso B3 og JA-Stoker
Areal: 240 m2 ca.
Brændsel: 8mm træ piller
Dagligt forbrug: 35 Kg i Marts.
Geografisk sted: Otterup

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af alm7100 » 02 feb 2008 22:20

Her er lidt flere billeder af anlæget, der er ikke så meget at se.

Men man kan nok godt se, at det er bygget som godt gardin håndværk.

Hvis der er noget i gerne vil se billeder af, så skriv venligst tilbage.
Skal nok tage et billede af herden når jeg skal have den ud for at rense den.


Et billede af styringen.
Styring.jpg
Motoren der trækker fremførings sneglen til piller og aske sneglene.
Notor01.jpg
Motoren der giver luften til forbrændingen. Under den kan man se askeskuffen. Stadig tom.
Luft.jpg
Askeskuffen og slangen man kan se i forgrunden, går til en vandbeholder på 21L som bruges hvis der kommer tilbage brænding.
Askeskuffe.jpg
Her er flammen så, motoren yder her 50% luft.
Bluspaa50prc.jpg
Med varmest hilsner
Allan Madsen
(Er med udvikler af Stokerbot, får ikke løn for det)
http://www.brandsby.dk


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af kaptajnen » 04 feb 2008 12:47

Den ser meget spændende ud den stoker!

Det ser ud til på billedet download/file.php?id=557&t=1 at luftspjældet er lukket på blæseren, men det kan vel ikke passe?!

Passer den direkte på Tasso 3B kedlen - eller skal der laves en speciel flange?

Kan stokeren fås som højre eller venstre montering - eller måske skal styringen bare flyttes, hvis man ønsker at vende den om?

Hvad ligger dit forbrug på pt?

Hvordan kører den med lavlast?

Gerne billeder af din aske, men måske er der ikke kommet noget i askeskuffen endnu ? icon_cheesygrin.gif

Har du checket for aske inde i kedlen?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
alm7100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 18 dec 2007 15:39
Mit fyr: Tasso B3 og JA-Stoker
Areal: 240 m2 ca.
Brændsel: 8mm træ piller
Dagligt forbrug: 35 Kg i Marts.
Geografisk sted: Otterup

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af alm7100 » 04 feb 2008 13:33

>>Den ser meget spændende ud den stoker!
Ja det er det også lige nu går jeg og fintuner, da den har plads til 8 programmer......

>>Det ser ud til på billedet download/file.php?id=557&t=1 at luftspjældet er lukket på blæseren, men det >>kan vel ikke passe?!
Nej den er ikke lukket der er ca. 3-4mm luft mellem pladen og blæseren.

>>Passer den direkte på Tasso 3B kedlen - eller skal der laves en speciel flange?
Nej den passer ikke bare lige på der skal en flange på, men den var med, troer prisen var 300 kr og er lavet i 5-6mm plade og med pakke snor, malet og det hele, lige til at skruge på stokeren og derefter på tasso B3.

>>Kan stokeren fås som højre eller venstre montering - eller måske skal styringen bare flyttes, hvis man >>ønsker at vende den om?
Man kan snakke med ham om hvor man gerne vil have styringen monteret, det havde vi dog ikke snakket om så han havde bare monteret den foran, og det var fint med os, dog er ledningen til slutte bryde kontakten på lugen til pillerne meget kort, men er let at gøre længer, vil tro at kablet til styringen er omkring et par meter, men han er til at snakke med om den slags..


>>Hvad ligger dit forbrug på pt?
Vores forbrug har svinget meget, her da det blæse kom jeg ca 5 poser piller i om dagen a 11Kg.
Men nu hvor det er stille kommer jeg max 3 poser af 11Kg i, og har ingen træk dims i skorsstenen, men der kommer der nok meget snart.

>>Hvordan kører den med lavlast?
Er ikke klar over hvad du mener med lavlast?

>>Gerne billeder af din aske, men måske er der ikke kommet noget i askeskuffen endnu ?
Nej der er ikke kommet noget i askeskuffen endnu (Har lige haft den helt af idag) Asken skal jo lige op til sneglene først :-)

>>Har du checket for aske inde i kedlen?
Ja det har jeg og asken er fin grå, det ser ikke ud til at der er mange ikke afbrændte piller.

Så her mandag er min konklusion stadig at vi har gjort et godt køb..

Dog kunne jeg godt tænke mig en noget mere avanceret styring, men det må man så selv igang med at lave :-) Der er f.eks en tilslutning til nat sænkning en alm slutte kontakt, og der er udtag til alarm, også en slutte kontakt, hvis man nu har fyret til at stå så langt væk at man ikke kan høre den indbygget hyler.
Og ja styringen er med så man kan kører natsænkning, det kræver bare en timer med slutte kontakt, så går den selv i nat sænkning. Og nat sænkningen angives ved en temp. under den normale kedel temp.
Med varmest hilsner
Allan Madsen
(Er med udvikler af Stokerbot, får ikke løn for det)
http://www.brandsby.dk

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af kaptajnen » 04 feb 2008 13:47

Ja en trækstabilisator er en god ting. Før hvor jeg ikke havde det på mit nuværende fastbrænde fyr kunne den gå i overkog, hvis det blæste kraftigt. Nu er der meget jævnere træk i skorstenen...

Lavlast - her tænker jeg på lav ydelse på en halvvarm dag over nullerik UDEN blæst...
Jeg ser lige at du opvarmer 240m2, så du tvinger den nok aldrig helt i bund med ydelsen.

Jeg har selv 170m2 i et ret godt isoleret hus (anslået 2200-2300L olie pr år), så jeg SKAL have en stoker der kan køre godt ved lav ydelse...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
alm7100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 18 dec 2007 15:39
Mit fyr: Tasso B3 og JA-Stoker
Areal: 240 m2 ca.
Brændsel: 8mm træ piller
Dagligt forbrug: 35 Kg i Marts.
Geografisk sted: Otterup

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af alm7100 » 04 feb 2008 16:45

Ja tror også det er en god investering sådan en trækstabilisator.

Men vi havde dog ikke de store problem her de sidste dage hvor det stormede godt, dog kunne man godt se det på pille forbruge, der var vi oppe på 5 poser a 11Kg om dage.

Og ligeså lige her i dag, har jeg kun fyldt 3 poser a 11 kg. på, og det var lige før de ikke kunne være der.

Har samtidig skruet op for kedel temp til 65 grader. (gjorde jeg i går da jeg fyldte piller på)

Nu har vi ikke just haft en varm dag den har jo kun ca kørt en uges tid nu.

Men jeg tror ikke det bliver noget problem, for den, for der er virkelig mange her i området som bruger den, og ja som jeg har skrevet før, og det er kram, virkeligt solidt lavet, men du skal være velkommen til at komme og se den.

Har du flere spørgsmål, ja så uddyber jeg gerne, hvis jeg ved hvad jeg skal svare på, er stadig rimlig ny i dette.

kan også sende dig brugermanualen, hvis du gerne vil se den.
Med varmest hilsner
Allan Madsen
(Er med udvikler af Stokerbot, får ikke løn for det)
http://www.brandsby.dk


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af kaptajnen » 04 feb 2008 18:15

alm7100 skrev:Ja tror også det er en god investering sådan en trækstabilisator.

Men vi havde dog ikke de store problem her de sidste dage hvor det stormede godt, dog kunne man godt se det på pille forbruge, der var vi oppe på 5 poser a 11Kg om dage.

Og ligeså lige her i dag, har jeg kun fyldt 3 poser a 11 kg. på, og det var lige før de ikke kunne være der.

Har samtidig skruet op for kedel temp til 65 grader. (gjorde jeg i går da jeg fyldte piller på)

Nu har vi ikke just haft en varm dag den har jo kun ca kørt en uges tid nu.

Men jeg tror ikke det bliver noget problem, for den, for der er virkelig mange her i området som bruger den, og ja som jeg har skrevet før, og det er kram, virkeligt solidt lavet, men du skal være velkommen til at komme og se den.

Har du flere spørgsmål, ja så uddyber jeg gerne, hvis jeg ved hvad jeg skal svare på, er stadig rimlig ny i dette.

kan også sende dig brugermanualen, hvis du gerne vil se den.
Dejligt at se en glad og tilfreds stokerbruger!

Ja direkte varme dage kan man jo ikke kalde det, men alligevel ualmindeligt mildt når ikke vinden er på, hvilket dit forbrug også allerede har lært dig!

Med sådan en vinter indtil videre (7-9-13) er jo vigtigt at jeg vælger noget der bare kan køre optimalt ved lav effekt...

Den lader til at være kram den stoker, der og vil skam være med i overvejelsene. Lige nu er jeg nemlig stemt for at have muligheden for fastbrændsel også (jeg er jo pt. fastbrændselsmisbruger) og kan godt lide muligheden for at fyre med lidt af hvert!

Derfor ville jeg nok vælge 400L udgaven med mulighed omrører...

Solidt er bestemt også min tanke!

Det bliver spændende at følge dine erfaringer i denne tråd. Gerne med forskellige brændsler når du har lært den bedre at kende! :great:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
alm7100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 18 dec 2007 15:39
Mit fyr: Tasso B3 og JA-Stoker
Areal: 240 m2 ca.
Brændsel: 8mm træ piller
Dagligt forbrug: 35 Kg i Marts.
Geografisk sted: Otterup

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af alm7100 » 04 feb 2008 18:40

Hejsa

Ja har man plads til det ville en 400L tank da være sagen, mener kun at om røren bruges når det er flis og savsmuld man skal kører med.

Men det er da dejligt at man kan købe de billigst af de billigste piller, og bruge dem, den æder det hele som om den fik penge for det :-)

Men tror ikke at jeg / vi kommer til at bruge andet ind piller, for vi er 6 der slår os sammen og køber dem løse, så er det jo en helt anden pris man snakker om, men så skal jeg til at lave en silo ggg

Pyha sådan en pillebrænder giver mange nye tanker til ting der SKAL laves gg

Et andet projekt jeg tænker på til den, er helt at lave styringen om, så den selv kan indstille fyret efter vind og vejr, og med tiden blive mere og mere inteligent, som den får flere og flere vejr data og, data fra selve stokeren, kedlen osv. Hmm nogle gange er det ski surt at have en god fantasi gg.

Lige nu sider jeg og arbejder på et program til den bærbar PCer jeg har, så den kan logge div data og om 14 dage får jeg en vejr station der kan kobles på den også, og er ved at lave nat sænkning også, og ja man skal jo selvf. kunne tilgå den via web også ggg

Til det formål, vil jeg gerne høre nogle ider til hvordan man kan lave / købe en / flere føler så man har en ide om hvor mange piller der er tilbage i tanken???

Så ligger du inde med sådan oplysninger, ja så vil jeg meget gerne vide det....
Med varmest hilsner
Allan Madsen
(Er med udvikler af Stokerbot, får ikke løn for det)
http://www.brandsby.dk

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af Julehund » 04 feb 2008 19:35

fandt nogle følere på dba.dk skrev "plc" i søgefeldtet, ved ikke helt om det var kapasative følere, men mon ikke han har det!! (100 bananer stykket)
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.a ... d=53479199

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af kaptajnen » 04 feb 2008 19:51

alm7100 skrev:Hejsa

Ja har man plads til det ville en 400L tank da være sagen, mener kun at om røren bruges når det er flis og savsmuld man skal kører med. Nemlig, ja!

Men det er da dejligt at man kan købe de billigst af de billigste piller, og bruge dem, den æder det hele som om den fik penge for det :-)
Lyder som en fin plan og netop når pillernes kvalitet er jammerlig må stokeren jo stå sin mandomsprøve! :great:

Men tror ikke at jeg / vi kommer til at bruge andet ind piller, for vi er 6 der slår os sammen og køber dem løse, så er det jo en helt anden pris man snakker om, men så skal jeg til at lave en silo ggg Jeg er sikker på at du sagtens kan have den silo nede i dit store fyrrum! icon_cheesygrin.gif

Pyha sådan en pillebrænder giver mange nye tanker til ting der SKAL laves gg

Et andet projekt jeg tænker på til den, er helt at lave styringen om, så den selv kan indstille fyret efter vind og vejr, og med tiden blive mere og mere inteligent, som den får flere og flere vejr data og, data fra selve stokeren, kedlen osv. Hmm nogle gange er det ski surt at have en god fantasi gg. Der er nu noget sjovt ved at have fuld kontrol! :wink:

Lige nu sider jeg og arbejder på et program til den bærbar PCer jeg har, så den kan logge div data og om 14 dage får jeg en vejr station der kan kobles på den også, og er ved at lave nat sænkning også, og ja man skal jo selvf. kunne tilgå den via web også ggg Lyder spændende!

Til det formål, vil jeg gerne høre nogle ider til hvordan man kan lave / købe en / flere føler så man har en ide om hvor mange piller der er tilbage i tanken???

Så ligger du inde med sådan oplysninger, ja så vil jeg meget gerne vide det....
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
alm7100
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 18 dec 2007 15:39
Mit fyr: Tasso B3 og JA-Stoker
Areal: 240 m2 ca.
Brændsel: 8mm træ piller
Dagligt forbrug: 35 Kg i Marts.
Geografisk sted: Otterup

Re: alm7100's fyrrum. Tasso B3 og ja-stoker.

Indlæg af alm7100 » 11 feb 2008 13:03

Ja så er det tid til en opdate, for nu her ca 14 dage efter opstart, var det tid til at tage stokerne ud og se hvordan den havde det.

Den var nem at aftage, dog syntes jeg at selve foden med hjul godt kunne være lavet anderledes, da den ikke er til at monter under stokeren. (Det vil jeg fortælle ja-stoker, så han kan lave en bedre)

Selve asken var fin lysse grå og der var ikke mange ikke brændte piller.

Det er først her idag der var begyndt at komme aske i askeskuffe, så ja nu tager det mindst 14 dage igen, før den begynder at putte noget i den igen.

Jeg rensede kedlen, ikke meget at komme efter, og fjerne ca 3 skovl fulde aske (en meget lille skovl) inde fra selve kedlen.

Samlede det hele igen, og startede stokeren op, der var stadig glæder i selve herden så det var bare at køre flere piller ind og starte blæseren i et par minutter og derefter slå den over på automatik.

Lige som en oplysning kan jeg fortælle at røgtemp. er ca 150 grader.

Det var det, der skal nok komme et par billeder af asken, ved lejlighed.
Med varmest hilsner
Allan Madsen
(Er med udvikler af Stokerbot, får ikke løn for det)
http://www.brandsby.dk


Besvar