Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af Starter19 » 29 sep 2021 16:31

Jeg overvejer seriøst at få monteret et 6 kw anlæg. Jeg har sydvendt bygning, ca 35g hældning. Jeg bruger ca 3200-3500 kw/år. Muligvis lidt mere om nogle år.
Jeg har kigget lidt på nettet, men nok lidt grøn mht. valg af producent/leverandør. Nogle gode forslag ? Nogen der selv har monteret ? Udseendet, altså fx ældre modeller gør ikke noget. Da ingen kan se dem. Så kan der evt. spares lidt på den kto. Hvor får jeg mest for pengene ?


Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af Dinsol » 29 sep 2021 17:18

Starter19 skrev:
29 sep 2021 16:31
Jeg overvejer seriøst at få monteret et 6 kw anlæg. Jeg har sydvendt bygning, ca 35g hældning. Jeg bruger ca 3200-3500 kw/år. Muligvis lidt mere om nogle år.
Jeg har kigget lidt på nettet, men nok lidt grøn mht. valg af producent/leverandør. Nogle gode forslag ? Nogen der selv har monteret ? Udseendet, altså fx ældre modeller gør ikke noget. Da ingen kan se dem. Så kan der evt. spares lidt på den kto. Hvor får jeg mest for pengene ?
Det korte svar er nej det kan ikke betale sig
Du får mest ud af dine penge ved at isolere/energirenovere dit hus
Og hvis du stadigvæk vil have solcelleanlæg er det kun for at få en grøn profil som også er ok
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af BWJ » 29 sep 2021 19:32

Starter19 skrev:
29 sep 2021 16:31
Jeg overvejer seriøst at få monteret et 6 kw anlæg. Jeg har sydvendt bygning, ca 35g hældning. Jeg bruger ca 3200-3500 kw/år. Muligvis lidt mere om nogle år.
Jeg har kigget lidt på nettet, men nok lidt grøn mht. valg af producent/leverandør. Nogle gode forslag ? Nogen der selv har monteret ? Udseendet, altså fx ældre modeller gør ikke noget. Da ingen kan se dem. Så kan der evt. spares lidt på den kto. Hvor får jeg mest for pengene ?
Det korte svar er ja, hvis man sætter sig lidt ind i tingene.
Med den størrelse anlæg kommer du aldrig til at betale elafgift, da dit års nettoforbrug er nul, samtidig afregnes du for dit salg over hele året, så din netto elpris pr. KwH incl lokal transmissionsafgift kommer til at ligge højt sat omkring 0,75 kr. når dit årssalg er trukket fra.
Bemærk at hvis elprisen stiger, så får man selvfølgelig også mere for den strøm man sælger.
https://energinet.dk/El/Private-husstan ... ngsgruppe6
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af Dinsol » 29 sep 2021 19:49

BWJ skrev:
29 sep 2021 19:32
Det korte svar er ja, hvis man sætter sig lidt ind i tingene.
Med den størrelse anlæg kommer du aldrig til at betale elafgift, da dit års nettoforbrug er nul, samtidig afregnes du for dit salg over hele året, så din netto elpris pr. KwH incl lokal transmissionsafgift kommer til at ligge højt sat omkring 0,75 kr. når dit årssalg er trukket fra.
Bemærk at hvis elprisen stiger, så får man selvfølgelig også mere for den strøm man sælger.
https://energinet.dk/El/Private-husstan ... ngsgruppe6
Tråd starter kan ikke komme på grp 6
så afregning er her og nu ved kasse 1
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af BWJ » 29 sep 2021 21:18

Dinsol skrev:
29 sep 2021 19:49
Tråd starter kan ikke komme på grp 6
så afregning er her og nu ved kasse 1
Alle elforbrugere i Danmark skal inden udgangen af 2020 være overgået til timeafregning også kaldet flexafregning. Dette er også gældende for de årsafregnede anlægsejere. Der har dog været tvivl om, hvorvidt årsafregnede anlægsejere skulle flexafregnes. Energistyrelsen har den 19. juni 2018 truffet afgørelse vedr. flexafregning af årsafregnede solcelle- og vindmølleejere.
Afgørelsen betyder, at årsafregnede anlæg fremover vil blive afregnet time for time.

Prøv nu at åbne alle de grønne kasser i linket, og genlæs dem gerne flere gange, før du farer i blækhuset 8)

Ens for alle, incl gr. 6 :wink: hvor er din store "nyhed"
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af pelle » 30 sep 2021 01:17

Det kan skaffes billigt nu. Det er andre priser end det vi gav for det i 2012. :-)
https://mikma.dk/shop/solcelle-anlaeg/k ... l-tegltag/
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pendec

Re: Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af pendec » 30 sep 2021 08:52

pelle skrev:
30 sep 2021 01:17
Det kan skaffes billigt nu. Det er andre priser end det vi gav for det i 2012. :-)
https://mikma.dk/shop/solcelle-anlaeg/k ... l-tegltag/
Hvis man får spotpris for en kWh solgt, og man sparer afgiften på 1,12kr (nu), og bruger selv 3000kWh, hvor mange år er man så om at afskrive dette køb, før det giver overskud?

pendec

Re: Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af pendec » 30 sep 2021 08:59

BWJ skrev:
29 sep 2021 21:18
Alle elforbrugere i Danmark skal inden udgangen af 2020 være overgået til timeafregning også kaldet flexafregning. Dette er også gældende for de årsafregnede anlægsejere. Der har dog været tvivl om, hvorvidt årsafregnede anlægsejere skulle flexafregnes. Energistyrelsen har den 19. juni 2018 truffet afgørelse vedr. flexafregning af årsafregnede solcelle- og vindmølleejere.
Afgørelsen betyder, at årsafregnede anlæg fremover vil blive afregnet time for time.

Prøv nu at åbne alle de grønne kasser i linket, og genlæs dem gerne flere gange, før du farer i blækhuset 8)

Ens for alle, incl gr. 6 :wink: hvor er din store "nyhed"
Jeg tror @Dinsol mener der ikke er nogen års afregning af afgifter/pso på nettoforbrug og salg, så afgiften modregnes ikke 1 gang årlig for nye solcelle ejere, det er der man betaler til elselskab som de nu afregner, fordi man ikke er gammel gr.6 ejer.
Det giver i hvert fald ikke en modregning af afgift på købt el, som man bruger og får tilbage 1 gang om året?

Din henvisning til flexafregning omhandler time betaling men gr6 ejere får altså stadig afgifter modregnet i års forbrug.

Fra Energi net(gr6)
Du vil fortsat betale nettariffer af bruttoforbruget, mens elafgift og PSO også stadig afregnes efter sidste års nettoårsforbrug, der korrigeres en gang årligt af Energistyrelsen.
gr2
Du betaler transport, afgifter og PSO af dit nettoforbrug, mens du betaler nettariffer og abonnement på baggrund af dit bruttoforbrug (det du har forbrugt).

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af majland » 30 sep 2021 14:12

Det er svært at få økonomi i et solcelle anlæg idag da den strøm man ikke bruger direkte (eller gemmer i et batteri) sælges til spotprisen

Derimod er alt den strøm man køber som udganspunkt til fuld afgift. Uden batteri bruger de fleste ikke mere end 20-30% direkte

Der er dog et lille lyspunkt hvis man har elvarme. Så tæller den solgte energi mod de 4000kWh med fuld afgift. Dvs installerer man et anlæg med et overskud (salg) på 4000kWh så kan man købe alt sit strøm uden afgift.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

pendec

Re: Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af pendec » 30 sep 2021 14:37

majland skrev:
30 sep 2021 14:12
Der er dog et lille lyspunkt hvis man har elvarme. Så tæller den solgte energi mod de 4000kWh med fuld afgift. Dvs installerer man et anlæg med et overskud (salg) på 4000kWh så kan man købe alt sit strøm uden afgift.
Men det strøm du køber uden afgift, vil jo koste elnet abio + transport + elprisleverandør , afgift sparet men det eneste du vinder er den strøm du solgte, kan modregnes i dit forbrug, som nok stadig er i minus, når du køber den igen, da elleverandør gerne må lægge fortjeneste oveni spotprisen ved køb. Og så er der moms, du sælger momsfrit, og du må betale moms af den når du køber ;(


Besvar