Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
pendec

Re: Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af pendec » 01 okt 2021 12:01

majland skrev:
01 okt 2021 11:58
Men derfor kan man jo godt vælge at købe det - Alt erfaring viser at folk sænker deres el forbrug når de bliver mere bevidste om det. Nogen egenproduktion med solceller er godt til. Og uanset det økonomiske så er solceller jo da godt for miljøet :-)
Jeg overvejede også et offline anlæg måske så ikke så stort med salg til elnet, men da jeg har visse 24/7 enheder, så kunne jeg offline nok godt køre på batteri, som også vil blive en form for UPS , så jeg ikke hænger på den når vores elnet brydes i timer, som er sket et par gange over 10 år, og det er jo vildt nok.
Men det skal jeg så kalkulere lidt på om går.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af svanggaard » 02 okt 2021 09:10

Jeg har også kigget meget på UPS med tanken om at lade op i de billige timer og bruge i de dyre. Der er kommet mange UPS'er frem med lithium batterier, men prisen er nord for 20.000,- hvis den skal kunne trække en ovn eller et komfur. Det hænger ikke sammen.

Men måske... Der er gennem de sidste år flere der har nævnt muligheden for at bruge el-bilen til udligning af net-belastningen. Dvs gøre det muligt for elselskaberne at tappe lidt strøm fra bilerne i spidsbelastningsperioder og lade bilerne op når der er overskud i nettet. Er det rent faktisk en mulighed i dag?

Når prisen på en kwh med flexafregning svinger med mere end 1 kr over et døgn kan der godt være penge at hente ved at flytte forbruget til billige timer.

Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af Starter19 » 02 okt 2021 10:23

Hej igen :-)
Dejligt med respons, tak for det.
Jeg er ikke super skarp til "alle de tal, og beregninger", men tænker ikke der den store gevinst desværre. Omvendt kan jeg sagtens forestille mig, at energipriserne fortsat vil stige. Der bliver sikkert mangel på energi i overgangsårene til grøn omstilling. Umiddelbart er min konklusion, at investering i et mindre anlæg, der kan dække mit elforbrug i perioden maj-sep. er en bedre investering. Jeg bruger elopvarmet vand fra ca 1 maj og indtil det bliver koldt, og jeg starter det store fyr op. Her i okt. er det brændeovnen. der klarer opvarmning af huset.

Jeg har et tillægsspørgsmål. Er strøm om natten altid billigere for alle. Eller er det noget man skal tilmelde sig hos elselskabet ? For hvis strømmen er betydeligt billigere skal jeg bare have en timer på min kombi 160 l varmtvandstank. Så den først varmer op om natten, (Jeg bor alene, nu hvor ungerne næsten er fløjet. Jeg bader kun kort tid. Da jeg også bader på job. Så har jeg to pumper, en på fyret og en til gulvvarmen. Det gamle pumper. Så hvis de blev skiftet til nye smarte, der kører lidt standby når huset ikke kræver varme. Så der sikkert vundet lidt der også. Måske endda få kørt husets varmeforbrug til være om natten. Her tænker jeg på gulvvarmen. Hvad tænker i om det ?
Ps. at mit elforbrug er relativt højt skyldes, mine to pumper der kører hele året, (råd fra min vvsér) samt en pumpe der belufter, (ilter) en sø. Uden beluftning dør søen desværre. Men selv den pumpe kan i perioder nøjes med at køre om natten. Da søens planter laver ilt om dagen via sollyset.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af svanggaard » 02 okt 2021 11:13

Hvis du har timeafregning på dit elabn. er det typisk billigst ved 2-3 tiden om natten og ved 13-14 tiden om eftermiddagen. Du kan se priserne på dit elselskabs hjemmeside eller se de generelle spotpriser på https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=chart

Strømmen er dyrest ved 6-8 tiden om morgenen og 18-19 tiden om aftenen. Der kan let være 1 kr eller mere i prisforskel mellem billigste og dyreste tidspunkt.

Hvis du kan sætte timer på vvb, og evt. programmere vask/opvask til at køre i de billige timer kan du spare en del. Det gælder selvf. kun hvis dit abn. er timeafregnet.

Der er typisk meget at spare hvis du kan reducere forbrug eller driftstimer på apparater som kører 24/7. Med priserne lige nu kan du regne med at 1Watt koster 18-20 kr/år hvis den bruges 24/7/365.

pendec

Re: Er der sund fornuft i solceller, nu hvor energipriserne stiger ?

Indlæg af pendec » 02 okt 2021 15:55

svanggaard skrev:
02 okt 2021 09:10
Jeg har også kigget meget på UPS med tanken om at lade op i de billige timer og bruge i de dyre.
Jeg tror en dedikeret professionel UPS er for dyr, man skal nok mere forsøge sig med et mindre hybrid anlæg til de samme priser. hvis altså man få en UPS til 4000w som max kører 9 min. i fuld effekt, så må man da kunne få en mindre solcelle hybrid anlæg , som kører længere når UPS kost 29000+moms? Jeg har ikke dyrket det nok men hvis man er offline, og kun lagrer strøm til sine enheder som kører længe, så kan man måske bruge en bypass switch og hoppe over til elnettet, eller er det ulovligt med bypass switch? Tænker ikke det er, for det er sådan vi har UPS på en større afdeling i firmaet, som er sat op for mange år siden, dog en regulær ups.

Det er denne jeg fandt: https://www.senetic.dk/product/SUA5000RMI5U


Besvar