Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
eeyore
Stoker IV
Stoker IV
10
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af eeyore »

Bri_Jac skrev: 25 sep 2019 10:38 Det virker som om at det gælder om at finde på en måde selv at bruge sin el da afregningen er så elendig. Mon det er muligt, nå der er elproduktion fra solcellerne, at tvangsstarte en varmepumpe så der derved lagres ekstra meget varmt vand i VVB, så der kan bruges af dette om aftenen eller næste morgen
Ja der findes udstyr som kan måle produktion og forbrug og baseret på resultatet starte eller stoppe tilsluttet udstyr. Det er desværre ret dyrt og vil tage mange år at tjene hjem.

LCB
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 23 gange

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af LCB »

Hvor god eller dårlig en ide ville det mon være at om sommeren at sætte en 6 kw el-patron i akkumuleringstank. Jeg har 8 kw. på taget og selvfølgelig er inverter sat til max 6 kw.
Men hvor længe vil sådan en 6 kw el-patron mon være om at varme en 800 liter akkumuleringstank op til evt. 80 grader ?
Mvh

Lcb
eeyore
Stoker IV
Stoker IV
10
Indlæg: 128
Tilmeldt: 19 jul 2013 10:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 248 m²
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17 kg
Årligt forbrug: 3-3,5 tons
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af eeyore »

Det er svært at sige om der er økonomi i det. Selve energiforbruget til at opvarmningen 800l vand fra f.eks. 20 til 80 grader kan beregnes ret nemt, men rentabiliteten afhænger helt af dit forbrug og hvor godt tanken/systemet er isoleret. Hvis du kun har et lille dagligt forbrug og tab, så vil temperaturen måske kun falde til 65 grader på en dag, hvilket gør at du kun kan lagre energi igen fra 65 til 80 grader, hvilket reducerer lagringsevene meget.

20->80 grader (uden tab):
E = (4.2 kJ/kgºC) x ((80 ºC) - (20 ºC)) x (800 liter) x (1 kg/liter) = 201600 kJ
201600 kJ / 3600s = 56 kWh
56 kWh / 6kW = 9,3 timer
Så det vil tage lidt over 9 timer at opvarme vandet:

65->80 grader (uden tab):
E = (4.2 kJ/kgºC) x ((80 ºC) - (65 ºC)) x (800 liter) x (1 kg/liter) = 50400 kJ
201600 kJ / 3600s = 14 kWh
14 kWh / 6kW = 2,3 timer
Hvis du har lille forbrug og tab, vil du f.eks kun kunne lagre 14 kWh = 2,3 timers fuld produktion.
LCB
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 290
Tilmeldt: 08 jul 2007 19:48
Mit fyr: LSM FBR (FUMO) 12 kw årg. 2008
Areal: 205
Brændsel: lidt af hvert.
Dagligt forbrug: 5 til 70 kg.
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 23 gange

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af LCB »

Tak for udregning, det kunne måske godt være en ide til sommerdrift, jeg har stoker og brændefyr, bruger mest brændefyr om sommeren og opvarmer jeg de 800 liter til 85° og har timer på cirkulationspumpen ind til huset, så kan jeg nøjes med at fyre hver 2. dag, nogle gange hver 3. da den kun giver varme til varmtvandsbeholder og et lille "skud" varme til gulvvarmen, så dette ikke bliver helt koldt.
Mvh

Lcb
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af BWJ »

eeyore skrev: 24 sep 2019 10:09 Jeg vil under ingen omstændigheder investere i batterilager. Hvis tilstrækkeligt mange gør det, så falder statens provenu (for det er reelt det eneste det drejer sig om), og der indføres bare tvungen måler på egetforbrug fra batterilager, ligesom ved privat vandboring.
Så længe staten ikke ejer solen og der ikke kommer et affaldsprodukt ud af egen strøm, - hvad skulle man så kunne måle på og afregne ?
Det rammer iøvrigt staten minimalt, men dong, radius og de andre får knap så store bonusser - who cares....
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af BWJ »

eeyore skrev: 25 sep 2019 10:41 Ja der findes udstyr som kan måle produktion og forbrug og baseret på resultatet starte eller stoppe tilsluttet udstyr. Det er desværre ret dyrt og vil tage mange år at tjene hjem.
Funktionen er allerede indbygget i Danfoss TLX pro, og sikkert andre mærker, som ved given effekt kan styre et eller flere relæer.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Hvad betyder “time for time” afregning egentligt

Indlæg af Bri_Jac »

eeyore skrev: 25 sep 2019 10:41 Ja der findes udstyr som kan måle produktion og forbrug og baseret på resultatet starte eller stoppe tilsluttet udstyr. Det er desværre ret dyrt og vil tage mange år at tjene hjem.
Hvad er ret dyrt i kroner? jeg vil vædde på at noget Raspberry Pi (med internet) og lidt relæer samt kodning kan gøre meget. Jeg antager at det er muligt på Radius/Seas NVE eller havd de hedder, er muligt at se forbruget online, det kan styre om du sender elproduktion på nettet eller til din varmepatron i VVB

Besvar