Banan republik

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg tror altså i bevidst taler forbi hinanden.

Lamborg har jo ret i at i stadig sparer PSO og andre afgifter (ikke moms) op. Om det så er på nettet eller på en konto hos energinet er jo ligegyldigt.
I køber og sælger jeres strøm til spotpris på timebasis og afregner afgifter på årsbasis.
Og jeg forholder mig her ikke til løftebrud, pris, ret og rimeligt eller noget helt andet andet, men bare til at jeg synes i vælger at tale forbi hinanden.

Og til at starte med var jeg selv imod ordningen da jeg syntes det var sygt at lave en ordning hvor dem der investerede og fik nogle fordele som skulle betales af dem som ikke investerede. At jeg var imod betyder ikke at jeg synes det er i orden at lave ordningen om igen, men det er meget almindeligt i Danmark at politikerne laver noget der rammer få: For hvis man når man laver noget der rammer mange bliver man ikke valgt igen.
Eksempler
Børnecheck for mere en 2 børn. rammer få, men sparer reelt heller ikke nogen penge. Men betyder rigtig meget for nogen af de få (betyder ikke noget for at blive valgt)
Efterløn, rammer mange men sparer en masse penge (betyder man ikke bliver valgt igen)

Og nej strømmen forsvinder ikke ud i den blå luft, men sælges billigt på spotmarked, hvis der er overproduktion. DVS, til Sverige og tyskland som så skruer ned for atomkraft/vandkraft og gasfyrede værker
Mvh. Sophus

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Banan republik

Indlæg af lamborg »

hej Sophus ..
. Den strøm forsvinder altså lige op i luften ,det siger selv kloge meget kloge folk som troldmand og så må den jo gøre det selvom hvis man ellers kan finde ud af at trykke detaljer i bunden af regnearket vil se at du kun afregner afgift og pso en gang årligt og derved kun af forbrug MINUS produktion og du i bunden af detaljeret regneark kan se hvilken pris du får for det du har leveret til nettet. Men så er det jo nok sådan at det bare er snyd og noget andre ikke fatter .
BWJ : man ændrede loven i første omgang for at komme solcellebaroner til livs som kom med meget store anlæg for at suge de 60 øre ud af lommerne på os andre . Der har du mine mill.
Og jeg har ikke på noget tidspunkt giver udtryk for at jeg hader solcelle folk så at postulere det er sgu for groft..
Tror sgu jeg må skrive til ministeren og spørge hvorfor de ikke skal betale skat af det ?? Det skal alle andre der har en fast indtjening :-)

INDLÆG redigeret PGA UPASSENDE SPROGBRUG SALEMANDER REDAKTØR
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Bigfoot »

Jeg minder jer lige om at det ikke skal ende i personlige angreb i en sådan debat her.
I har gang i mange spændende detaljer, men lad det ikke blive et personligt opgør på politisk overbevisning.

- redaktørgruppen
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Banan republik

Indlæg af BWJ »

Lidt citater og svar herpå:

1. "I køber og sælger jeres strøm til spotpris på timebasis og afregner afgifter på årsbasis" - ja nu, men det var ikke det der var aftalen, aftalen var årsafregnet produktion/forbrug.
2. "Dem der investerede fik nogle fordele som skulle betales af dem som ikke investerede" - sådan er det jo med meget andet, bla. elbiler.
3. "Og nej strømmen forsvinder ikke ud i den blå luft, men sælges billigt på spotmarked" - det er det der er utilfredshed med, vi ønsker selv at bruge vores strøm, ikke at sælge den for bagefter at købe den igen med afgift på.

Det de her har gang i, svarer til at folk der udskifter alle hvidevarer og lyskilder i huset til lavenergi, for at spare lidt, bliver pålagt en afgift svarende til besparelsen, hvem gider så spare noget som helst.
Det samme med solceller, det gjorde den overvejende del af ejerne for at have egenproduktion og spare i budgettet, intet andet, - men der var ganske rigtigt nogle tosser der lavede celleparker for at skumme føden - og det var ikke iorden, istedet kunne bare sløjfe alt der hed betaling for produktion, så havde ordningen fungeret som tiltænkt.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Troldmand. »

BWJ skrev: 17 feb 2019 11:27 Lidt citater og svar herpå:

1. "I køber og sælger jeres strøm til spotpris på timebasis og afregner afgifter på årsbasis" - ja nu, men det var ikke det der var aftalen, aftalen var årsafregnet produktion/forbrug.
2. "Dem der investerede fik nogle fordele som skulle betales af dem som ikke investerede" - sådan er det jo med meget andet, bla. elbiler.
3. "Og nej strømmen forsvinder ikke ud i den blå luft, men sælges billigt på spotmarked" - det er det der er utilfredshed med, vi ønsker selv at bruge vores strøm, ikke at sælge den for bagefter at købe den igen med afgift på.

Det de her har gang i, svarer til at folk der udskifter alle hvidevarer og lyskilder i huset, for at spare lidt, bliver pålagt en afgift svarende til besparelsen, hvem gider så spare noget som helst.
Det samme med solceller, det gjorde den overvejende del af ejerne for at spare i budgettet, intet andet, - men der var ganske rigtigt nogle tosser der lavede celleparker for at skumme føden - og det var ikke iorden, man kunne bare sløjfe alt der hed betaling for produktion, så havde ordningen fungeret som tiltænkt.
Er der perioder med oveskudstrøm - strøm der ikke kan afsættes, er den værdiløs. Hvordan vil du gemme strøm til brug om vinteren? Derfor er fidusen ved at producere masser af strøm om sommeren, til senere brug ikke muligt.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Hjemme teori »

BWJ skrev: 17 feb 2019 11:27
3. "Og nej strømmen forsvinder ikke ud i den blå luft, men sælges billigt på spotmarked" - det er det der er utilfredshed med, vi ønsker selv at bruge vores strøm, ikke at sælge den for bagefter at købe den igen med afgift på.
Vi er enige om at du med afgift mener moms - Ikke?

Hvis du virkelig ønsker det, er du nødt til at købe nogen meget store batterier.

For selvom ordningen hed at du kunne putte overskudsstrøm ind på nettet og hente den igen senere, kan jeg love dig at det ikke var den samme strøm.
Men derimod at dem der ikke producerede skulle modtage din strøm om sommeren til spotrisen når du hentede den igen om vinteren.

Men jeg er enig med dig omkring momsen, at her vasker politikerne fingre og henviser til landskatteretten eller noget andet (EU). Og hvis landsskatteretten siger at reglerne gør at det skal afregnes sådan, så må de jo bare ændre reglerne, det gør de med så meget andet
Mvh. Sophus
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Banan republik

Indlæg af lamborg »

BWJ . Jeg tror Sophus har ret vi taler forbi hinanden :-) . Du får stadigvæk lov at bruge din "egen" strøm det er der da ikke ændret på . Du har stadigvæk en årsafregning hvor de du producere på ÅRSBASIS og ikke time basis trækkes fra men nu skal du betale moms og afregningsbeløb for kwh du producere er ikke så høj som før æmdringen.
I de to arktikler jeg lagde ind er der et sted på siden et link til det famøse regneark og her skal du bare indtaste dine to tal . Forbrug og produceret så fremkommer der et beløb som du skal betale mere pga momsen . Hvis du så går ned i bunden af arket er der et faneblad der hedder detalieret og her kan du se hvordan det tal fremkommer ved at man trækker din årsproduktion fra årsforbrug inden man laver udregningen .
Jeg hader at give en minister ret min hold da kæft hvor har de været for dårlige til at oplyse om det her. Lobbyisterne har jo frit slag til at skræmme livet folk .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Banan republik

Indlæg af BWJ »

Troldmand. skrev: 17 feb 2019 11:33 Er der perioder med oveskudstrøm - strøm der ikke kan afsættes, er den værdiløs. Hvordan vil du gemme strøm til brug om vinteren? Derfor er fidusen ved at producere masser af strøm om sommeren, til senere brug ikke muligt.
Om sommeren kan min overskudsstrøm memt afsættes hos bla. det offentlige og i virksomheder som har større elbehov til køling mm. det gør de så til sædvanlig pris, og så stemmer regnskabet igen, samtidig med at det er foregået vha. 100% grøn strøm.
Om vinteren hvor jeg så skal bruge strømmen igen, blæser det som en i h...... og jeg får den grønne strøm igen.
Det er sgi da win win for alle.

Prøv at gætte hvordan DK´s Co2 regnskab ville have set ud i sommers, vi havde INGEN vind i 3mdr´s tid, men tonsvis af dejlig grøn solstrøm.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Banan republik

Indlæg af BWJ »

Og ja, det var sidste ord :D :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Andersen
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 77
Tilmeldt: 21 maj 2007 12:51
Mit fyr: 12 Kw varmepumpe
Areal: 223
Brændsel: El
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Andersen »

Det er korrekt at de tidspunkter hvor solcellerne producerer strøm, er de tidspunkter hvor vindmøllernes
Produktion er minimal, så derfor er solcelle strømmen
Faktisk ganske eftertragtet!

Besvar