Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Banan republik

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Banan republik

Indlæg af BWJ » 12 feb 2019 18:55

Nu hvor timeafregning er trådt i kraft for nogen, og for alle senere, er det nok snart på tide at tage skeen i den anden hånd icon_frown.gif
Nu skal vi sælge de kilowatt vi ikke kan bruge her og nu for 0,60 kr. og når vi så skal bruge dem igen og trækker fra nettet koster de samme kilowatt >2,00 kr - det er tyveri, og som om det ikke var nok skal vi i administration betale 0,14 kr pr. kilowatt og admin. gebyr pr. md. på 54 kr. for solgte kilowatt.

Der vil blive planlagt nogle tiltag, så de ansvarlige bliver klar over at man ikke fucker med folks sparepenge og VORES strøm.
Senest rettet af BWJ 12 feb 2019 19:49, rettet i alt 1 gang.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Kruse » 12 feb 2019 19:38

Ja man bliver helt glad for jeg ikke nåede med på vognen :|
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Banan republik

Indlæg af bennylar » 12 feb 2019 19:58

ja det er som man siger, er noget for godt til at være sandt er det det nok...

men godt nok svineri overfor folk der investerede i det dengang... godt jeg heller ikke faldt for det bedrag...
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:
Fødselsdag

Re: Banan republik

Indlæg af Dinsol » 12 feb 2019 20:25

Fjernvarme tilskud
Hej noget der undre mig er hvor meget vi har givet i tilskud til fjernvarmeværk uden der er nogen der råber op som skatteyder kan jeg føle mig krænket jeg har ikke fjernvarme tilskud eller ej nu hvor folk har så ondt i r..en over den smule tilskud solcelle folket har fået det andet har stået på i 15 år
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Banan republik

Indlæg af poul efterlønner » 12 feb 2019 21:37

Hej alle

Er der overhovedet nogen der ved hvad det her drejer sig om ? Jeg ved det ikke.

Den anden dag hørte jeg radio, hvor de (inc. vores energi minister) talte om at vi nu skulle til at afregne MOMS løbende, i stedet for en gang årligt ??? Den har jeg ikke hørt før.
Samme dag var der på tekst TV en side om MOMS på solcellestrøm, hvor man mente at det ville komme til at koste solcelleejerne samlet, mellem 17 og 45 mil. der skulle være ca. 82ooo solcelleanlæg. Så med min hovedregning vil det komme til at koste i gennemsnit fra 2 - 500 kr pr. anlæg ???? :roll:

mvh Poul J
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Banan republik

Indlæg af BWJ » 12 feb 2019 22:17

poul efterlønner skrev:
12 feb 2019 21:37
Hej alle

Er der overhovedet nogen der ved hvad det her drejer sig om ? Jeg ved det ikke.

Den anden dag hørte jeg radio, hvor de (inc. vores energi minister) talte om at vi nu skulle til at afregne MOMS løbende, i stedet for en gang årligt ??? Den har jeg ikke hørt før.
Samme dag var der på tekst TV en side om MOMS på solcellestrøm, hvor man mente at det ville komme til at koste solcelleejerne samlet, mellem 17 og 45 mil. der skulle være ca. 82ooo solcelleanlæg. Så med min hovedregning vil det komme til at koste i gennemsnit fra 2 - 500 kr pr. anlæg ???? :roll:

mvh Poul J
De 2-500 du nævner er præcis de tal Energinet brugte da de skulle forsvare, at nettemålerordningen skulle skrottes og vi skulle timeafregnes.
Problemet er bare, at ingen kan genkende de tal når man sælger for 60 øre, og skal genkøbe for det samme for mere end 2 kr. pr stk.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: Banan republik

Indlæg af pendec » 12 feb 2019 22:26

Som jeg har hørt historien, får i solgt og købt til samme spot pris af den strøm som ikke bruges samme time, afgifter for forbrug afregnes årligt som hidtil på nettomåler ordning.
Men købs prisen(spot pris) i skal give, vil være med moms? Hvor i sælger uden moms. Så værdien af købet bliver mere end salgs spot pris, da den er u/moms i ikke får, så altså 25% mer pris.

Det kan også være det er forkert :)
Senest rettet af pendec 12 feb 2019 22:41, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Bigfoot » 12 feb 2019 22:37

Ligesom med alt andet i dette land - Virker det til at være en god deal, så skal afgiftsdanmark nok sørge for at få sin del af kagen i sidste ende.

Bare vent, det næste tiltag der kommer, er at man klassificerer træpiller ligesom andre grænsehandelsvarer, og derfor er det kun varer man selv må afhente, og det vil kvæle alle forhandlere ved grænsen. Ligesom de gjorde det med koks, som de nu har meldt helt ude af ligningen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Banan republik

Indlæg af poul efterlønner » 12 feb 2019 22:54

Hej Pendec

Det kunne godt lyde som du har ret.

Er der nogen der ved hvad den gennemsnitlige spot pris har været de sidste par år ?
Jeg har købt ca. 4000 kwt tilbage de sidste 2 år.

mvh Poul J
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Banan republik

Indlæg af Troldmand. » 12 feb 2019 23:18

Bigfoot skrev:
12 feb 2019 22:37
Ligesom med alt andet i dette land - Virker det til at være en god deal, så skal afgiftsdanmark nok sørge for at få sin del af kagen i sidste ende.

Bare vent, det næste tiltag der kommer, er at man klassificerer træpiller ligesom andre grænsehandelsvarer, og derfor er det kun varer man selv må afhente, og det vil kvæle alle forhandlere ved grænsen. Ligesom de gjorde det med koks, som de nu har meldt helt ude af ligningen.
Nemlig big...
Da vi købte huset for 33 år siden, stod der et oliefyr i huset. At få tankbilen til at komme med olie var dyrt. Tankstationerne fandt dengang ud af, at hvis man havde en lille tank-trailer, folk kunne låne, så kunne der hentes olie til lidt lavere pris end ved tankbilens besøg.
Den ordning blev skrottet. Husker ikke hvorfor.
Så kunne der hentes billig kul i Tyskland. Dengang skulle man med vognmand til Tyskland, for at lovligt importere billige kul.
Også den ordning blev ulovlig.
Næste afgifts hug bliver unægteligt import af piller fra Tyskland.
Regeringens mål er, at vi alle skal over på varmepumper. Vi skal være grønne. Varmepumper af i dag er så effektive, at de nemt erstatter et pillefyr.
Og da den vedvarende energi ligger politikernes hjerte nært. Er det oplagt, at pillerne bliver næste mål for afgift.
Når alle - ifølge ingeniøren - om 10 år har skiftet pillefyret ud til fordel for varmepumpe. Får varmepumpen utvivlsomt et hak i nøden.
Og hvad så derefter, må guderne vide.


Besvar