Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hybrid solcelle anlæg? Nogen som kender/har det?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
pendec

hybrid solcelle anlæg? Nogen som kender/har det?

Indlæg af pendec » 03 feb 2014 11:54

har fundet dette hybrid solcelle anlæg på http://www.vivaenergi.dk/
og ser man på eget nat forbrug stats igennem seas-nve, så ligger jeg på 400w/t så hvis 12timer er 4.8kW per døgn, og batterier lagrer optil 9.6kW , er det så en besparelse eller lagrer man allerede mer produceret strøm på elnettet i soltimerne?, så dette modregnes automatisk når man i løbet af natten ingen solenergi laver?

tænker mere på de 0,6kr som man kan få for mer produceret strøm, som måske er bedre anvendt hvis man oplagrer det på batterier til natten og ikke skal betale 2.2kr per kW for de 4.8kW som kunne være brugt.

Er jeg helt off og ikke sat mig nok ind i det ;)


Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

hybrid solcelle anlæg? Nogen som kender/har det?

Indlæg af poul efterlønner » 03 feb 2014 23:14

pendec skrev: tænker mere på de 0,6kr som man kan få for mer produceret strøm, som måske er bedre anvendt hvis man oplagrer det på batterier til natten og ikke skal betale 2.2kr per kW for de 4.8kW som kunne være brugt.

Er jeg helt off og ikke sat mig nok ind i det ;)
Jeg ved ikke noget om hybrid solcelle anlæg :roll:
men har du solcelleanlæg, eller påtænker du at anskaffe et ?

Hvis du har solceller, er det vel ikke noget problem at gemme strømmen.
Hvis du påtænker at få et, er salgsprisen ikke kr. 0,60 men omkring kr. 1,13 hvis det sættes op i 2014 (tror jeg)
Det er meget muligt at din købspris lander på ca. kr. 2,20 men den består af en strømpris på ca. kr 1,95 + et årligt fast abb. som er ens uanset om du bruger meget eller lidt strøm, eller du slet ikke køber strøm (forsyningssikkerhed / for at være koblet på nettet)
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

pendec

hybrid solcelle anlæg? Nogen som kender/har det?

Indlæg af pendec » 03 feb 2014 23:21

ok, så salgsprisen er steget til 1,13 i 2014. Det lyder da helt ok.

jeg har intet anlæg idag og undersøger bare hvorvidt man kan købe et anlæg til 3kWp og så nøjes med de opladende batterier til timerne uden sollys, når de altså kan oplades for at spare optimalt på strøm som købes.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

hybrid solcelle anlæg? Nogen som kender/har det?

Indlæg af Rasmus Jensen » 06 feb 2014 08:17

Altså - de "nye" regler er jo sådan at du sælger alt strøm til 1,16 kr. og køber til markeds pris. PT ca. 2,20 kr Så dvs det bliver en dårligere forretning over tid, når el prisen stiger. Da din salgs pris er fast.

Det eneste strøm du får afregnet 1 til 1 er den strøm du forbruger, samtidig med at du producer den, og min erfaring (fra engen solcelle anlæg) er at man skal nok ikke forvente at det er mere end 20-25%

Det er klart at hvis du kan gemme noget af den mere producerede strøm fra om dagen, til brug om aften, så kan man måske spare mere. Men uden at ha lavet det regne stykke, så tror jeg ikke det bliver en god forretning - ikke endnu med de teknologier, vi har pt. Batterier er har for kort leve tid, plus de er for dyre.

Jeg må så sige at prisen på dette hybrid anlæg egentligt ser ganske fornuftig ud. Hvis batteri anlægget kan kobles til dit nuværende el installation, nogle anlæg skal det laves om.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

pendec

hybrid solcelle anlæg? Nogen som kender/har det?

Indlæg af pendec » 06 feb 2014 11:00

ok, takker for info'n. Kan godt se jeg skal grave lidt mere i det.

Batteri levetiden er vel også afhængig af forespørgsel og mængde på en gang, så selvom der står 9.6kWp gemmes så skal der regnestykke til for at se om hvad det også giver ud.


Besvar