Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af Ollii » 23 mar 2013 17:19

Klaus skrev: Jeg tror ikke jeg kan lagre mit el behov men kan jeg dække tomgangen, vel ca 400W, er det fint så kan jeg købe resten. Der er jo flere der er frække og dække dette behov med solceller og vindmølle inkl. en grid tie inverter.
En anden mulighed er at få en så stor mølle/solcelle kombination at minimums elproduktionen er = med forbrug, der er dog en stykke vej til at opsparingen er på dette niveau ;)
En masseovn kunne være rigtig fed, men den står et stykke nede på listen da den ikke rigtig kan forbedre økonomien. I dag er min ven i stuen en Morsø 2BOU. Men en masseovn med vandharpe og MGM med rumtermostat vil jo være et oplagt makkerpar :great:
Vi prøver med en stadig voksende køkkenhave og dyrehold at blive mere eller mindre selvforsynende med basis madvarer. Der er ikke selvforsyningstanken der er drivende, men blot at kunne klare sig selv :friends:
Kik gerne ind i bonderøvsgruppen på fb http://www.facebook.com/groups/126990627465139/
Er det ikke bare og lagre elproduktion over tomgang i varme med akkumuleringstank. og så ellers bruge strøm ellers? ligner en bedre investering end masseovn.

m.v.h. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af Klaus » 23 mar 2013 17:40

Jo det er en fremragende ide, men kræver også en tank der er svær at tjene ind igen, eller en stor mølle.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af Ollii » 23 mar 2013 19:53

Klaus skrev:Jo det er en fremragende ide, men kræver også en tank der er svær at tjene ind igen, eller en stor mølle.
Jeg har en gammel 2500 ltr. men den er gammel og ikke været brugt i 15 år. Den tror jeg sku koster gratis. men ikke nem og komme til.
Tænkte dog også på noget gammel olie tank. med sikring mod overkog. så kan der vel altid starte en pumpe til gulvvarme hvis det blæser en nat?
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

nemocharley

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af nemocharley » 23 mar 2013 20:46

til sommer har jeg en 1200l olietank som er i fin stand til salg for 2000,- :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af triumph » 25 mar 2013 07:21

I tråd med de tidligere indlæg om bæredygtighed, det simple liv ol.;
Søndag formiddag viste DR2: Den store glødepære konspiration.
Programmet har vist været vist adskillige gange, men jeg har ikke set det før, og missede desværre starten. Men det gik ud på at fortælle om at industrien bevist arbejdede med "Planlagt forældelse" på de produkter de producerede.
Den del jeg ikke så (men har fået refereret) Handlede om at opfindelsen af glødepære.
De første glødepære der blev fremstillet, virker stadigt i dag. Men fabrikanterne fandt ud af at det ikke var en fandens god forretning kun at sælge 5-10 glødepære pr husstand. Derfor blev de enige om at fremstille dem med begrænset holdbarhed, således at deres levebrød var sikret, ved at de kunne blive ved med at sælge nye. I det gamle Østtyskland, hvor der jo var mangel på alt. Ville de gerne sælge glødepære til vesten.
De garanterede de 25 års levetid. Men de pære var der ingen forhandlere der ville købe, så, manglede man jo en løbende fast indtægt…….
Det samme gjorde sig gældende med nylon strømper, her fik ingeniørerne besked på at de nylonstrømper de havde opfundet, holdt for langt tid. Så der blev nedsat et forskerhold til at forringe holdbarheden.
Det samme gjorde sig gældende med elektronik, hvor Appel var blevet dømt for at have brugt et batteri der var konstrueret til at bryde sammen efter en given tid. Der blev også vist eksempler på printere der var programmeret til at ophøre med at virke når de havde printet xxx antal sider.
Planlagt forældelse gik også ud på og få folk til at ville smide ting ud, fordi der var kommet noget nyere og smartere. Og var et separat fag der bliver undervist i på f.eks. designskoler mv.

En udsendelse der fik en til og tænke…..


nemocharley

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af nemocharley » 25 mar 2013 08:30

ja det er en del af kapitalismens indbyggede logik - det går ikke at producere noget som holder. Havde man en økonomi som var fokuseret på ressourcer (altså et system som erkender, at vi ikke kan have ubegrænset vækst), så ville vores produktion se meget anderledes ud. Men det kræver at vi som art, skal til at tænke og leve anderledes - for alvor.

Der er mange eksempler af den slags du nævner: Teslas idéer omkring elektricitet, de første bil motorer osv. "The best money can´t buy" skrevet af Jacques Fresco, det er en bog, der for alvor får en til at tænke.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af Hjemme teori » 25 mar 2013 08:51

Køb Miele, jeg har lige skrottet min første vaskemaskine, en miele på 22 år. Den havde da både fået nye kul og vandpumpe på de år. Havde desværre ikke råd til en ny 8kg's miele, så det blev en Bosch (med indbygget begrænset holdbarhed, tror jeg).
Mvh. Sophus

nemocharley

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af nemocharley » 25 mar 2013 09:04

Måske vi skulle lave en liste over langtidsholdbare mærker inden for de forskellige produkter?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af triumph » 25 mar 2013 09:12

jooe men fordi at et produkt holdt i 22 år, så er det jo ikke nødvendigvis det samme som at det man sætter i stedet også holder 22 år.

Men du ku jo sætte din salemander på :wink:

nemocharley

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af nemocharley » 25 mar 2013 09:20

triumph skrev:jooe men fordi at et produkt holdt i 22 år, så er det jo ikke nødvendigvis det samme som at det man sætter i stedet også holder 22 år.

Men du ku jo sætte din salemander på :wink:
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår, det du skriver...

Jeg forstår det således, at jeg svarer sådan her:

Nej det er sandt. Det er vel sådan at tingene generelt er blevet mere crappy. Tænk hvis man lavede et stokerfyr med en god årsvirknigsgrad som også holdte i 40 år.


Besvar