Varmt brugsvand

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Varmt brugsvand

Indlæg af pelle »

Jeg har luft/luft varmepumpe, træfyr og solvarme... Det spiller altså bare godt sammen. :)
Varmepumpen har fra "bagerens fødselsdag" den 11/11 2012 og til i dag. brugt 2150 kw/h Jeg fyrer så efter behov..Men, der går nogle dage langt mellem fyringerne. I disse dage 3 dage og er der 10 gr. varme udenfor så mellem 7 og 10 dage.
Ved 10 gr. frost bruger pumpen 32 kw/H i døgnet ved 12-13 graders varme bruger pumpen 5-7 kw/h i døgnet...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

nemocharley

Varmt brugsvand

Indlæg af nemocharley »

Renevinum skrev:Det er rigtig nok at det selvfølgelig har noget med indretningen at gøre. Jeg vil gerne ha' lidt varme i gulvene, derfor tror jeg mest på en luft/vand.
Kunne bare godt bruge et diagram over hvordan jeg får varmepumpe, stokerfyr og solvarme til at virke nogenlunde sammen. :-)
Hav en akkutank som den centrale del af varme anlægget. Solvarme varmer fra bunden, stokeren fra den øverste halvdel og vp ligeså
Se evt. varmebaronens produktserie (mest for at anskueliggøre tankegangen) - mht diagrammer kunne en pb til Ernst Drastrup være en mulighed :)
Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Varmt brugsvand

Indlæg af Renevinum »

nemocharley skrev:

Hav en akkutank som den centrale del af varme anlægget. Solvarme varmer fra bunden, stokeren fra den øverste halvdel og vp ligeså
Se evt. varmebaronens produktserie (mest for at anskueliggøre tankegangen) - mht diagrammer kunne en pb til Ernst Drastrup være en mulighed :)
Så skal jeg slet ikke bruge min veksler på solvarmen/centralvarmen mere ?
nemocharley

Varmt brugsvand

Indlæg af nemocharley »

Renevinum skrev:
Så skal jeg slet ikke bruge min veksler på solvarmen/centralvarmen mere ?
Pas. Jeg ved ikke nok om det. Ovenstående var ment som en anvisning, til hvordan det kunne gøres - for diagrammer, tekniske anvisninger etc. må du spørge andre.

Dem jeg har fået god vejledning af er Erik Døssing (dpt.dk), Niels Lyck (vvfs.dk) og Ernst Drastrup. Jeg vil gerne selv integrere mit solcelle anlæg med mit kommende varmeanlæg (pellmax ub fra varmebaronen med mini solvarmeanlæg fra vvfs.dk) - tænker det mest enkle var at smide en elpatron i toppen af akkutanken (som er den centrale del i varmeanlægget).

Jeg er sikker på, at der er andre måder at gøre det på - som er smarte og effektive. Jeg kender dem bare ikke. Beklager.

Besvar