Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Afskrivningordning.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
suncel
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 07 mar 2012 16:56

Afskrivningordning.

Indlæg af suncel » 19 dec 2012 22:52

Der er en masse emner omkring det spørgsmål. Men har lige fået sat mit anlæg op. Og har et par spørgsmål jeg håber nogen kunne hjælpe mig med.

1. Når man vil i gang skal man så gøre Skat opmærksom på man har fået et anlæg op. Eller skal man bare skrive det på selvangivelsen og så "tror" de på en eller henter selv de oplysninger de skal bruge?

2. Fradraget kan man dele det med ægtefællen, eller er det kun en af os der kan få det?

3.Anlægget er fra 2012. Men Dong kommer først i 2013 og sætte nu måler op. Skal man så opgive det der står på inverteren, eller har man fået (en meget lille) skattefordel ved ikke at blive beskattet af det strøm man har lavet.
Med andre ord skal man først begynde at opgive hvor meget strøm man laver efter Dong har sat ny måler op?

Håber der nogle der kan hjælpe.
PFT
Og god jul


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Afskrivningordning.

Indlæg af hensan » 19 dec 2012 23:12

Skat har en udmærket forklaring på deres hjemmeside om hvordan du bruger afskrivnings ordninger. Du opdaterer bare din forskudsopgørelse og senere selvangivelse så er du på ordningen. Med din egen formulering så tror Skat på dig når du oplyser det.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=13954

Ved årsskiftet 2012/2013 aflæser du din invertertæller og bruger denne som produktion selvom DONG på dette tidspunkt muligvis ikke har udskiftet din måler. Dit anlæg er jo sat til nettet og har produceret selvom du måske ikke endnu er blevet afregnet for din overskydende produktion.

Det ville ikke give nogen mening at du ville kunne trække anlægget fra i 2012 fordi det var opsat og tilsluttet men på den anden side påstod at det ikke var "rigtigt" tilsluttet fordi el-måleren ikke var skiftet.

Besvar