Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solceller og skat

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
LarsM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23 sep 2012 08:45
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Horsens

Solceller og skat

Indlæg af LarsM » 23 sep 2012 09:01

Vi er et par moms- og skattenørder, som arbejder på et website om skat og solceller. Vi driver i forvejen et par ti år gamle nyhedstjenester om skat og moms, der retter sig mod professionelle.

Det vi arbejder på nu retter sig udelukkende mod ejere af solcelleanlæg (private) som har brug for hjælp med de skattemæssige dele af det, at være solcelleejer.

Det er IKKE en konkurrent til eksempelvis Stokerpro.

Det vi pt. er ved er at fylde data på. Fokus ligger på en vejledning om skat og solceller, hvor vi simpelthen fra ende til anden gennemgår og forklarer det, der er nødvendigt at vide (eller kunne finde ud af) når en solcelleejer skal lave sin selvangivelse - selvfølgelig med en forklaring på alle de der kinky skatteudtryk.

Derudover har vi lavet en "regnskabsmodel" i et Excelark, hvor skatteregnskabet kan føres med forklaring til, hvilke oplysninger, der skal overføres til selvangivelsen, og til hvilke rubrikker.

Den måde vi vil tjene vores penge på (for jeg kan lige så godt indrømme det, vi lever af at formidle information, så det bliver ikke gratis) er ved at brugerne skal betale abonnement for at bruge hjemmesiden (198 kr. første år og herefter 98 kr. om året).

Jeg vil ikke skrive hjemmesideadressen her - vi er ikke klar til at gå i luften endnu, dels har jeg på ingen måde ret til at plastre Stokerpro til med reklamer.

Grunden til at jeg skriver er to:

1. Vi vil gerne have forslag til, hvad en sådan hjemmeside skal indeholde ud over det, jeg allerede har skrevet. Hvad vil en solcelleejer gerne kunne finde ét sted ?
2. Vores vejledning og regnskabsmodellen skal have noget kritik fra "ikke nørder" - i mere pænt sprog: fra nogle som ikke arbejder med skat til dagligt, for det er brugerne, som skal have glæde af vejledningen.

Mht. vejledningen og regnskabsmodellen - vi tilbyder ikke honorar, men de tre stykker som vi gerne vil have til at teste tingene får selvfølgelig gratis adgang til hjemmesiden, når den går i luften.

Er der nogen herinde, som vil bidrage - i så fald vil vi være mere end almindeligt taknemmelige :)

Venlig hilsen
Lars Gosvig
Forlaget jeg er en del af hedder TaxCon Medier.
Professionel moms- og afgiftsekspert og redaktør af http://www.momsmail.dk


Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Solceller og skat

Indlæg af Kjeld P » 23 sep 2012 11:31

jeg har fundet ud af det...tror jeg nok...-

25% af kost prisen for anlægget - skatteværdien af produktionen
1. år
Alt hvad anlægget har kostet + 15% - forventet årsårpoduktion = fradrag
(Anlæggets pris x 1,15 x 0,25 ) - (KWh timer x 0,60 ) = fradrag
100.000 X 0,25 = 25000
25000 - (KWh timer x 0,60 ) = fradrag

2. år
(resten fra forrige år X =0,25 ) - (KWh timer x 0,60 ) = fradrag
(100.000 - 25000) = 75000
75000 X 0,25 = 18.750
18.750 - (KWh timer x 0,60 ) = fradrag

3.år
(resten fra forrige år X 0, 25%)- (KWh timer x 0,60 ) = fradrag
75000 - 18.700 = 56.300
56.300 X 0,25 = 14175
14175 - (KWh timer x 0,60 ) = fradrag

osv indtil du rammer bunden... under eller lig med12500 i fradrag...så trækker du bare resten fra og næste år skal du til at betale skat af overskuddet :shock:

De 15% (1,15) er noget regeringen har vedtaget vi må lægge til hele købsprisen...for at *sælge* hele ide'en til os brugere.
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Solceller og skat

Indlæg af klr » 23 sep 2012 18:05

"Du kan vælge et forhøjet afskrivningsgrundlag på 115 procent for nye driftsmidler, som du har anskaffet i perioden 30. maj 2012 til 31. december 2013, og som kan afskrives på den almindelige driftsmiddelsaldo".

Straksfradraget er 12.300 pt. (ikke 12.500). Der bliver ikke nødvendigvis overskud efter straksafsrkivningen - ikke hvis man har tilstrækkeligt med udgifter. Man kan f.eks. udgiftsføre en ny inverter, som man jo nok skal have på et eller andet tidspunkt. Og der kan være løbende udgifter.

Plus meget andet, der kan siges om den ordning. Indtægter, salg af anlæg, skift af ordning osv. osv.

Men i øvrigt efterlyser de jo frivilillige testere. Det bliver ikke mig, for jeg mener ikke det er så svært - og der findes efterhånden masser af information om det diverse steder.

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Solceller og skat

Indlæg af Kjeld P » 23 sep 2012 18:12

Enig :)
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Besvar