Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

skat på strøm

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
ole_andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13 aug 2012 08:47

skat på strøm

Indlæg af ole_andersen » 25 aug 2012 10:52

Betaler man kun skatten på de 60 øre og 40 øre når man kører virksomhedsordning - eller gælder det også på den skematiske ordning.
Mener at have læst skatten også gælder den skematiske, men kun hvis indtægten er på over 7000,- årligt


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

skat på strøm

Indlæg af hensan » 25 aug 2012 11:40

Du skal i princippet betale skat på strømproduktionen under begge modeller MEN i modelen hvor du ikke afskriver har du et bundfradrag på 7000 kr.

Da du ikke kan komme til at producere for så meget at du kommer over dit bundfradrag skal du i praktisk ikke betale skat af din produktion.

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

skat på strøm

Indlæg af klr » 25 aug 2012 11:54

Faktisk er det ikke produktionen der beskattes ved den skematiske ordning - det er nettosalg.

Men det betyder bare, at der er endnu længere til at der reelt skal betales skat. I praksis skal solcellenalæg ikek betale skat (efter den skematiske).

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

skat på strøm

Indlæg af Flemming DJ » 25 aug 2012 22:27

ole_andersen » 25 Aug 2012, 10:52 skrev:Betaler man kun skatten på de 60 øre og 40 øre når man kører virksomhedsordning
Så vidt, jeg har forstået, så bliver man beskattet AF 60 øre pr. kWt (og 40 øre efter 10 år). Det er ikke helt specifikt 60 øre i skat/kWt.
F.eks. er regnestykket ved en produktion på 5000 kWt: 5.000 x 0,60 kr x din trækprocent.

Det er jo så tidligst relevant, når afskrivningsperioden er overstået. Indtil da er der jo underskud i skattemæssig forstand.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

skat på strøm

Indlæg af klr » 25 aug 2012 23:22

Flemming DJ » 25 Aug 2012, 22:27 skrev: Det er jo så tidligst relevant, når afskrivningsperioden er overstået. Indtil da er der jo underskud i skattemæssig forstand.
Indtægterne skal hele tiden beskattes. De skal blot modregnes i det man afskriver (og andre udgifter, hvis man har det). Det er så først når der overskud, man kommer til at betale skat. Men det er så rigtigt, at indtægterne først bliver "synlige" efter afskrivningerne ikke længere er der.

Og så er det strengt taget ikke trækprocenten. Underskud (eller overskud) lægges til indkomsten. Så det er marginalskatteprocenten man beskattes med (hvis der altså er et overskud).


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

skat på strøm

Indlæg af Flemming DJ » 26 aug 2012 22:58

Det var jo lige det, jeg mente. :great:

Bortset fra det med marginalskatten, for den er vel regnet ind i en trækprocent på baggrund af forskudsregistreringen?
Men, jow... i princippet har du vel ret. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

ole_andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13 aug 2012 08:47

skat på strøm

Indlæg af ole_andersen » 30 aug 2012 14:04

Jeg har mødt en elektriker, der fortalte at man på virksomhedsordningen ikke betaler skat af egen produktion. Skatten skulle kun betales hvis man sælger strøm - altså producerer mere end man forbruger- isåfald 60 øre i 0-10 år - 40 øre 10-20 år.
Jeg mener nu imidlertid ikke det er rigtigt. Jeg mener man skal betale skat af eget forbrug også. Er det korrekt ?

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

skat på strøm

Indlæg af lamborg » 30 aug 2012 14:32

Har fået at vide af revisoren at man ikke kan bruge nettopordningen når man har CVR nummer. Man kan sagtens install et anlæg men alt man produksere skal beskattes. Men du trækker jo så også virksomhedens strømforbrug fra igen men det du køber er jo til en højere pris end det du får når du sælger strømmen. så det bliver et større regnestykke. Men har du en indtjening du skal betale skat af ja så har du jo også tjent penge. Ikke så mange som på nettoordningen men aligevel nok en ok forretning
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

skat på strøm

Indlæg af hensan » 30 aug 2012 19:45

Jeg har mødt en elektriker, der fortalte at man på virksomhedsordningen ikke betaler skat af egen produktion. Skatten skulle kun betales hvis man sælger strøm. Er det korrekt ?->>

Du skulle måske hellere spørge bagerkonen for den elektriker ved ikke hvad han taler om.

Hvis du spørger skat - (De har forøvrigt en meget nem vejledning på: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=13954 )

Så er det følgende regler der gælder for den ordning hvor du afskriver:

* Du skal både betale skat af den energi, du selv bruger, og den energi, du sælger.
* Du kan til gengæld foretage afskrivninger og trække driftsudgifter og renter fra i skat.
* Du skal forskudsregistreres som selvstændig erhvervsdrivende.
* Du skal lave en udvidet selvangivelse.
* Du kan ikke bruge denne ordning, hvis dit anlæg er en fast del af boligen (fx en integreret del af taget).

ole_andersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 13 aug 2012 08:47

skat på strøm

Indlæg af ole_andersen » 30 aug 2012 19:52

ok, træerne vokser alligevel ikke ind i himlen :o)
skal jeg forskudsregistrere mig ligeså snart anlægget er oppe ?


Besvar