solcelle anlæg, in the end 4,5 kw

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
dannidines

solcelle anlæg, in the end 4,5 kw

Indlæg af dannidines »

hej forum,

så er tiden kommet til hvor solcellerne snart skal erhverves.

vores samlede elforbrug p.a. ligger på 26-2700 kwh og med en forventet forventet stigning på 10-20% over en årrække nu lillemanden er kommet til.

vi har derfor besluttet vi skal have sån solcelleanlæg, og 4,5 kw virker som et ok størrelse anlæg med vores sydvendte tag med 30, så vil de vel producere 3,8-4,0 kw/timen med lidt godt vejr.

sagen er den, at vi har p.t. mulighed for at placere hvad der svarer til 1,5 kw anlæg på taget, og der hvor de sidste 3 kw skal ligge skal der laves lidt om inden de kan ligges..

så vores tanker går derfor på, at købe et 1,5 kw anlæg nu, tilslutte os nettomålerordningen mens den er der og så senere tilkøbe ekstra inverter+paneler for derved at udvide til de 4,5 kw.. er det helt skævt?!

ville et samlet anlæg på 3 kw være en bedre løsning kontra 4,5 kw?! tænker på forrentning kontra egetforbrug?!

ja, jeg ved godt denne løsning koster 2 x tilslutning, men 1/2 delen af familien er kabelaber, så mon ikke det kan betales på timebasis? ;-)

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 10 gange

solcelle anlæg, in the end 4,5 kw

Indlæg af hensan »

Hvis hvad du ser hvad 2 anlæg hver ca 2,2 kw koster i sammenligning med et ca 4,5 kw anlæg kan det hvis ikke betale sig først at købe det ene anlæg for om et år at suplere med det andet anlæg.

Jeg ville istedet for købe en 4,5 kw inverter nu og de solcelle paneler der i øjeblikket skal bruges. Når du så er klar til at udvide anlæget ville jeg købe ekstra/nye paneler til den nye tagflade. Du kan så til den tid se om det er paneler til 3500 w eller 4500 w paneler du skal op på
dannidines

solcelle anlæg, in the end 4,5 kw

Indlæg af dannidines »

hensan » 21 Aug 2012, 15:07 skrev:Hvis hvad du ser hvad 2 anlæg hver ca 2,2 kw koster i sammenligning med et ca 4,5 kw anlæg kan det hvis ikke betale sig først at købe det ene anlæg for om et år at suplere med det andet anlæg.

Jeg ville istedet for købe en 4,5 kw inverter nu og de solcelle paneler der i øjeblikket skal bruges. Når du så er klar til at udvide anlæget ville jeg købe ekstra/nye paneler til den nye tagflade. Du kan så til den tid se om det er paneler til 3500 w eller 4500 w paneler du skal op på
hehe, tjek... god idé hensan, men de fleste anlæg jeg har kigget på over 3 kw består for det meste af 2 invertere.

et af argumenterne for 2 invertere skulle være når kredsene skulle deles op.. men der skal da så absolut hentes tilbud på begge dele.

f.eks. stokerpro tilbud på 3 kw anlæg er vist 36400 kr.. dette kunne jeg godt tænke mig, men 1/2 af panelerne, det er mange penge at have liggende i kælderen indtil taget er klar til de sidste..

og hvis jeg alligevel skulle ende ud med 4,5 kw, så passede det bare meget godt med et anlæg på 1,5 kw a ca 19-20000 og senere 3 kw a 36400 = 4,5 kw for ca 56000 kr + tilslutning...

jeg må indhente tilbud på begge løsninger tænker jeg mig..
Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

solcelle anlæg, in the end 4,5 kw

Indlæg af Rasmus Jensen »

Hvor langt ud i fremtiden er det med taget skal laves?

For umiddelbart lyder det som en meget dyr løsning - og måske heller ikke optimal.

Hvis det er inden for et års tid - så ville jeg helt klart vente med at købe.

Der kan også være sket rigtig meget på marked på et år. Der kan være kommet flere inverter med lige præcis 4,5Kw som mål - Da et forbrug på 4000 - 4500Kwh er meget almindeligt for en familie med 2 børn.

Hvis det ikke kan vente - så køb den "store" inverter nu. Og der findes flere som har flere indgange også.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

solcelle anlæg, in the end 4,5 kw

Indlæg af Zarge »

Kostal laver en inverter der hedder pico mener der er en 4,2kw 3 faset model imellem... Måske den kan køre med et mindre antal paneler til at starte med, og så suppleres med flere paneler senere... ( kan ikke huske data på den, så det skal naturligvis lige undersøges, men kunne måske være en mulighed...)

Brugeravatar
døgnfluen
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 4
Tilmeldt: 28 nov 2007 17:38
Mit fyr: Pilleovn
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: Ca 2 ton

solcelle anlæg, in the end 4,5 kw

Indlæg af døgnfluen »

Hvis jeg var dig, så ville jeg købe en kostal 4,2 og de paneler jeg skule bruge.
Så ville jeg tilslutte inverteren, med 5-6 paneler, på den ene streng, og betale for tilslutningen til elnettet. Når jeg så skulle bruge fuld strøm, ville jeg sætte de sidste til på den anden streng (det må du nemlig gøre selv).
Jeg ved ikke hvor effektiv inverteren ville være med 5-6 paneler, men min er sat op, med 6 på den ene streng, og 12 på den anden.
mine panelerne er på 255 watt stk.
Mvh
Claus

Besvar