Hvordan kontrollere man om inverteren laver det den skal.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Hvordan kontrollere man om inverteren laver det den skal.

Indlæg af kovas »

Hej Alle .
Den 6/6 fik vi opsat et 4,9kwp solcelleanlæg med en abb inverter.For det første så synes jeg den larmer for meget.
Men det der forvirre mig er at den viser aktuel prod. og samlet prod. time dag uge osv. Her på denne side http://www.jysksolenergi.dk/Datalogger.html er der et næsten tilsvarende anlæg i Ø.Hornum. Hvis jeg sammenligner nu og her ligger jeg som regel over det i Ø. Hornum, men når dagen er gået så har det andet lavet ca 40% mere. Ude på vores måler som elmanden sagde kunne registre hvad jeg sender ud på nette ser det ikke ud som om jeg bruger strøm fra cellerne, men kun fra nettet. På den anden side så tæller måleren ud på nettet meget mere end hvad som inverteren tæller. Er abb- en lorte inverter? Det er en kamstrup måler opsat i feb sidste år til fjernaflæsning.

Mange hilsner Kovas
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

KennethPoulsen
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 114
Tilmeldt: 21 aug 2011 21:07
Mit fyr: Ecotech Laura AirPlus
Areal: 188
Brændsel: 6mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3390
Dagligt forbrug: 8 kilo
Årligt forbrug: 1,8 ton
Geografisk sted: Hundested
Kontakt:

Hvordan kontrollere man om inverteren laver det den skal.

Indlæg af KennethPoulsen »

Hej Kovas,

Jeg kender ikke lige abb inverteren og Kamstrup måleren, men der hvor jeg misforstod måleren i starten var, at vores måler på huset måler forskellen på det, som inverterne producerer, og hvad vi forbruger i husstanden. :oops:

Hvis solcellerne producerer 1,5kw på et givent tidspunkt, og huset forbruger 2kw samtidig, så vil måleren vise at vi forbruger 500w på det givne tidspunkt) :| .

Hvis Solcellerne producerer 5kw og huset forbruger 2kw, vil måleren på huset vise, at vi producerer 3kw. :great:

Forskellen på opsummeringen over tid af de to tal er "resultatet" som der bliver afregnet med DONG efter. :twisted:

Vi må også "tro" på, at det vi ser enten fra inverterne eller fra vores Solar-site er det rigtige - eller får installeret en særskilt måler imellem inverterne og det HPFI relæ, hvor de er koblet på. (jeg vil mene, at det er der installatøren skal sætte det?).

Vi mener nu, at det viser rimeligt korrekt hvad solcellerne producerer - vi har en idé om vores oprindelige forbrug uden solcellerne, og kan se at det minus produktionen som vi kan læse fra inverterne og Solar-sitet passer nogenlunde.

Jeg tror at det vil være svært at sammenligne på et givent tidspunkt med et andet anlæg. Der kan være forskelle på det givne tidspunkt på skyer der er foran solen, Vinklen på anlægget i forhold til solen, eller træer der skygger, eller mange andre ting?

Det vigtige må være, om anlægget over tid producerer nogenlunde hvad i forventer i forhold til anlæggets størrelse, og resultatet ser rigtigt ud når i trækker jeres normale forbrug af strøm i perioden fra?

Venlig hilsen
Kenneth
Solceller:

Paneler 26 stk. 240Wp EG240M60C Sort (i alt 6240wp) samt 2 stk. Delta Solivia 2.500.
Installeret WP = 6.240. Forventet årlig produktion 5.656 Kwh.
Stik syd, vinkel ca. 45 grader
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Hvordan kontrollere man om inverteren laver det den skal.

Indlæg af kovas »

Hej Kenneth.

Det er selvfølgelig lidt tidlige at vudere om der bliver lavet det der skal. Det er købt til at lave 4400kwh/år. Det er i gennemsnit 12kwh/ dag. Fra anlægget blev sat op har vi brugt lidt mindre end det (det er jo sommer), I følge måleren.
Måleren har rigtig mange visnings modus. Der hvor elinstallatøren sagde at den skulle tælle solstrøm ud i nette er tallet 29 og på inverteren er det 17 Dvs at for mig at se sælger jeg mere til nettet en jeg producere.
Hvis anlægget jeg sammenligner med er lidt mindre end mit samme hældning, så er der vel ikke så stor forskel på vejret i landsdelen inden for 30 km at det giver 40% forskel?
Mange hilsner Kovas
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Hvordan kontrollere man om inverteren laver det den skal.

Indlæg af BWJ »

kovas » 10 Jun 2012, 13:47 skrev:Hej Kenneth.

Det er selvfølgelig lidt tidlige at vudere om der bliver lavet det der skal. Det er købt til at lave 4400kwh/år. Det er i gennemsnit 12kwh/ dag. Fra anlægget blev sat op har vi brugt lidt mindre end det (det er jo sommer), I følge måleren.
Måleren har rigtig mange visnings modus. Der hvor elinstallatøren sagde at den skulle tælle solstrøm ud i nette er tallet 29 og på inverteren er det 17 Dvs at for mig at se sælger jeg mere til nettet en jeg producere.
Hvis anlægget jeg sammenligner med er lidt mindre end mit samme hældning, så er der vel ikke så stor forskel på vejret i landsdelen inden for 30 km at det giver 40% forskel?
Mange hilsner Kovas
Du kan jo en dag, hvor det er helt skyfrit og solen optimalt ind, se den aktuelle produktionen på dit display, og så regne baglæns.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Blevet takket: 8 gange

Hvordan kontrollere man om inverteren laver det den skal.

Indlæg af poul efterlønner »

Med hensyn til hvordan måleren virker, vil jeg gerne henvise til tråden: "Forklaring på ny strømmåler" fra d. 20/4
Nedenstående er kopi fra den anden tråd, og den omtalte måler er IKKE den samme som din.



Forklaring på ny strømmåler

Indlægaf poul efterlønner » 20 apr 2012 22:59
Jeg vil gerne prøve at forklare,
Du kan ikke se hvad du bruger. Du kan se hvad du sælger, og hvad du køber. :(

Det strøm du bruger mens du producerer kommer ikke gennem måleren. icon_cheesygrin.gif

MEN: hvis du producerer 3 kw, fordeles det på 3 faser, = 1 kw pr fase, hvis du så har en vvb der bruger 2 kw fra 1 fase, så sælger du 2 kw (på 2 faser) mens du køber 1 kw (på den 3. fase)

Jeg tror det er samme måler som jeg har, oppe for oven i display er der 3 små pile (for hver fase) hvis de peger til højre køber du strøm, hvis de peger til venstre sælger du strøm.

Og så har jeg forøvrigt ikke en s... forstand på det. Har bare prøvet at finde ud af hvordan mit eget virker. :shock:
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Hvordan kontrollere man om inverteren laver det den skal.

Indlæg af kovas »

Hej igen alle.
@ bjw. Jeg forstår ikke hvad du mener.

Er det ikke rigtigt at inverterens sum af total produceret kwh. er før jeg bruger af wattene?
Mit anlæg er enfaset, dvs at alt mit forbrug teoretisk kan være på de andre faser. Så skal inverterens tæller vel vise det samme som elværkets måler viser som solgt til dem. De watt som jeg bruger fra samme fase som inverteren bliver trukket fra inden det sælges til nettet rigtigt?
Hvordan kan elværkets måler så vise mere solgt til nettet end inverteren har produceret.
Inverter ialt 24kwh elmåler til nettet 37kwh.
Disse tal og mine tidligere betragtninger får mig til at tvivle på at inverteren er i orden, derfor interessen for at kunne måle panelernes produktion.
ps. lige nu kl 2105 laver de 25w.

Mange hilsner Kovas
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Hvordan kontrollere man om inverteren laver det den skal.

Indlæg af BWJ »

kovas » 10 Jun 2012, 21:10 skrev:Hej igen alle.
@ bjw. Jeg forstår ikke hvad du mener.

Prøv at aflæser inverters måler over en time, og regn udfra hvor mange watt du har på taget.
Er det ikke rigtigt at inverterens sum af total produceret kwh. er før jeg bruger af wattene?
Jo
Mit anlæg er enfaset, dvs at alt mit forbrug teoretisk kan være på de andre faser. Så skal inverterens tæller vel vise det samme som elværkets måler viser som solgt til dem. De watt som jeg bruger fra samme fase som inverteren bliver trukket fra inden det sælges til nettet rigtigt?
Hvordan kan elværkets måler så vise mere solgt til nettet end inverteren har produceret.
Inverter ialt 24kwh elmåler til nettet 37kwh.
Der må være en fejl i måler, sådan en vil jeg have :great:
Disse tal og mine tidligere betragtninger får mig til at tvivle på at inverteren er i orden, derfor interessen for at kunne måle panelernes produktion.
ps. lige nu kl 2105 laver de 25w.

Mange hilsner Kovas
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Blevet takket: 8 gange

Hvordan kontrollere man om inverteren laver det den skal.

Indlæg af poul efterlønner »

Hvis du tæller de enkelte dage's produktion sammen, giver det så samme kwt som totaltælleren ?
Hvis du har en uge tæller bør den jo også vise det samme. Hvis du er startet op d 6/6
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)
Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Hvordan kontrollere man om inverteren laver det den skal.

Indlæg af Renevinum »

Mine invertere og elmåleren passer heller ikke sammen, jeg har snakket med ews i Tyskland hvor vi købte anlægget, og de fortalte at tælleværket i inverterne ikke var præcise, og vi kunne stole på hvad elmåleren viste.
Vi har 2 stk. Sma sunny boy 2500..

Vh. René
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Hvordan kontrollere man om inverteren laver det den skal.

Indlæg af kovas »

Hej igen.
Tak for svarene.
@bjw
BWJ skrev:Prøv at aflæser inverters måler over en time, og regn udfra hvor mange watt du har på taget.
Jeg er altså stadig ikke med.
Talte med installatøren i dag han havde haft kontakt til abb og de erkender at der er en software fejl på en hel serie.
Der vil komme en fra importøren.
Installatøren siger også at det er elværkets måler man kan regne med. Det vil så også sige at man, med mindre man har en bi måler på, ikke har en jordisk chance for at kontrollere om man får det som er blevet lovet også hvad angår de senere angivne forringelser som vil ske over tid. Det er jo som at sælge ellastik i metermål. det er lidt træls for med min nuværende erfaring vil der altid være en snært at mistro tilbage. Og inst. af en bimåler var jo ikke med i tilbuddet.
Mange hilsner Kovas
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Besvar