Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Køling af paneler.

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Køling af paneler.

Indlæg af Renevinum » 28 maj 2012 21:07

Prøvede idag at køle halvdelen af mit anlæg med koldt vand fra vores brønd.
Det er et 5,04 kw anlæg med 2 Sma invertere på. Den halvdel som ikke blev kølet gik ind med det samme watt som den har gjort de sidste mange solskinsdage, men den anden halvdel som jeg kølede med vand gik ind med 200-250 watt mere end den havde gjort de siste solskinsdage.
For at køle det ned brugte jeg 64 watt i timen til pumpen, så det kan vel godt gå at lade koldt vand løbe ned af panelerne de dage der er rigtig varmt.
Eller har jeg overset noget ??


infobsam
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 16 mar 2012 14:30

Køling af paneler.

Indlæg af infobsam » 28 maj 2012 21:11

der er mange som i disse dag prøver dels at få vasket panelerne rene for pollen og afprøve former for køling af paneler....
dit experiment er ok men du skal passe på at der ikke er kalk i vandet så får du hvidt kalk slør på panelerne :-(

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Køling af paneler.

Indlæg af BWJ » 28 maj 2012 21:33

Ja og så er der lige miljøet :oops:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Køling af paneler.

Indlæg af pelle » 28 maj 2012 22:19

Hej
Et forslag til køling, Renevinum.

Grav en 1000 liters palletank eller to ned så toppen af beholderen er neden under frostfri. Hvis to tanke så parrallel forbind dem. ( bund til bund og top til top.) Fyld beholderne op med regnvand( regnvand er kalkfrit)
Nu stikker du en slange ned til bunden af beholder./beholdere . På enden af den slange monterer du en dykpumpe med tilstrækkelig løftehøjde. Så, tager du et langt Galv. jernrør og borer en masse små huller i. Denne rør montere du så i toppen af dit stativ, således de små huller vil sprinkle vand ned over dine celler. Så slange fra pumpen og op til midt på dette rør. Så, der skal du lige have et tee på.
I bunden af dit stativ monterer du så en tagrende. Afløbet laver du i midten, således at vanden render ned i toppen af din/dine tank/tanke. Pumpen skal så have noget impuls til at starte og slukke. Der benytter du en termostat kontakt .
Sæt føleren fra denne bag på et af panelerne og sæt termostaten til at tænde pumpen ved temp.feks. over 30 grader. Falder temp. til under 30 grader slukker pumpen. Er der vandret afstand mellem dine paneler kan du ligge et fugeunderlag og fuge med silicone, således kølevandet kommer ned over alle paneler eller du kan lægge noget inddækning ind så vandet vil rende ned over de andre paneler..Men, det er da noget du kan lave for små penge. :) Tankene køles jo ned af jordtemp. således at de om morgenen er helt kolde igen.
Det skal selvf. kunne kobles fra om vinteren eller det tror jeg slet ikke er noget problem. Får dykpumpe ingen impuls går den jo ikke igang.Der skal nok også benyttes noget fleksibel flex-slange til frem fra pumpe og retur (afløbet fra tagrende). Det skal være noget, der kan holde til den daglige svingtur
Mit bud på simpel og billig jordkøling af dine solcellepaneler. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Køling af paneler.

Indlæg af BWJ » 29 maj 2012 16:44

pelle » 28 May 2012, 22:19 skrev:Hej
Et forslag til køling, Renevinum.

Grav en 1000 liters palletank eller to ned så toppen af beholderen er neden under frostfri. Hvis to tanke så parrallel forbind dem. ( bund til bund og top til top.) Fyld beholderne op med regnvand( regnvand er kalkfrit)
Nu stikker du en slange ned til bunden af beholder./beholdere . På enden af den slange monterer du en dykpumpe med tilstrækkelig løftehøjde. Så, tager du et langt Galv. jernrør og borer en masse små huller i. Denne rør montere du så i toppen af dit stativ, således de små huller vil sprinkle vand ned over dine celler. Så slange fra pumpen og op til midt på dette rør. Så, der skal du lige have et tee på.
I bunden af dit stativ monterer du så en tagrende. Afløbet laver du i midten, således at vanden render ned i toppen af din/dine tank/tanke. Pumpen skal så have noget impuls til at starte og slukke. Der benytter du en termostat kontakt .
Sæt føleren fra denne bag på et af panelerne og sæt termostaten til at tænde pumpen ved temp.feks. over 30 grader. Falder temp. til under 30 grader slukker pumpen. Er der vandret afstand mellem dine paneler kan du ligge et fugeunderlag og fuge med silicone, således kølevandet kommer ned over alle paneler eller du kan lægge noget inddækning ind så vandet vil rende ned over de andre paneler..Men, det er da noget du kan lave for små penge. :) Tankene køles jo ned af jordtemp. således at de om morgenen er helt kolde igen.
Det skal selvf. kunne kobles fra om vinteren eller det tror jeg slet ikke er noget problem. Får dykpumpe ingen impuls går den jo ikke igang.Der skal nok også benyttes noget fleksibel flex-slange til frem fra pumpe og retur (afløbet fra tagrende). Det skal være noget, der kan holde til den daglige svingtur
Mit bud på simpel og billig jordkøling af dine solcellepaneler. :)
Det er en forkromet løsning for at få 300-350W ekstra, som i Renevinum´s tilfælde, - der ville et eller 2 paneler være billigere :lol:
Alene fordampningen vil hurtigt tømme tanke på en hed sommer.
Men ellers en glimrende ide, vil fuglene syntes :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Køling af paneler.

Indlæg af pelle » 29 maj 2012 18:56

BWJ » 29 May 2012, 16:44 skrev: Det er en forkromet løsning for at få 300-350W ekstra, som i Renevinum´s tilfælde, - der ville et eller 2 paneler være billigere :lol:
Alene fordampningen vil hurtigt tømme tanke på en hed sommer.
Men ellers en glimrende ide, vil fuglene syntes :great:
Ok Det var også blot lige et hurtigt skud fra hoften. Har været inde og se på dykpumpers strømforbrug idag.... Uha.. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Køling af paneler.

Indlæg af Renevinum » 29 maj 2012 19:19

BWJ » 29 May 2012, 16:44 skrev: Det er en forkromet løsning for at få 300-350W ekstra, som i Renevinum´s tilfælde, - der ville et eller 2 paneler være billigere :lol:
Alene fordampningen vil hurtigt tømme tanke på en hed sommer.
Men ellers en glimrende ide, vil fuglene syntes :great:

Jeg kan vel ikke bare sætte flere paneler til ??

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Køling af paneler.

Indlæg af BWJ » 29 maj 2012 19:22

Hvilke model er dine invertere ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Køling af paneler.

Indlæg af Rasmus Jensen » 29 maj 2012 21:26

Renevinum » 29 May 2012, 19:19 skrev:
Jeg kan vel ikke bare sætte flere paneler til ??
Joo hvorfor ikke?
Hvis du har plads og inverteren kan klare det.
Prøv at komme med noget info på dit anlæg.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Køling af paneler.

Indlæg af pelle » 29 maj 2012 23:06

Jo, men... Trådstarter spørger jo om køling af paneler... Det Bwj svarer kunne jeg da også have svaret. For selvfølgelig giver en udvidelse af arealet, det større udbytte. Det er sku da logik for burhøns.
Så, kommer jeg med et "georg gearløs" bud på hvad man kan gøre.. Og straks hakkes det ned... Til et fuglebad...
BWj.. Trådstarter har bemærket at køling gør en forskel ved overrisling af vand. Jeg har også hørt om andre. med samme erfaring..
Så, hjælp dog med at få ideer til hvorledes dette køling kan udføres i praksis. I stedet for at komme med noget så elementært som at udvide arealet.
Har jeg virket krænkende eller fornærmende for dig i dette indlæg, Så undskylder jeg på forhånd.
Du, må så også forstå når jeg skriver noget... Ja, så skal det ikke nedgøres til et "fuglebad"
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar