Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vask af solceller

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Vask af solceller

Indlæg af poul efterlønner » 24 maj 2012 23:28

p_2maj.png
bedste dag i maj (2 maj 39,5 kwt)
ang. hvad de plejer at lave:
har set dem oppe på 6300 wp, men det er lige efter at solen kommer frem fra en sky
Vedhæftede filer
p_24maj.png
i dag (24 maj, 38 kwt)
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)


Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Vask af solceller

Indlæg af Rasmus Jensen » 25 maj 2012 08:48

BWJ » 24 May 2012, 21:31 skrev:.....

.....man finder ud af hvad temp. koefficient er for en størrelse.
Den nemme øvelse går ud på at måle overfladetemp på et panel, og så gange den med den temp. korr.. cellerne har og så trække den fra panelydelsen.
Eksempel, overfladetemp 65 grader, herfra trækkes STC (altid 25 grader) = 40 grader x eks. 0,40%/grad = 16% dette tab trække så fra panelydelse eks. 190W = panelydelse 159,6W og værre endnu hvis celler har - tolerance.
Man kan godt få f.eks. paneler hvor "Temp. coefficient of Pmax [%/°C]" er helt nede på 0,3 Her f.eks Panosonic/Sanyo http://actecsolar.dk/datablade/panasoni ... E10_EN.pdf
Problemet er at mere prisen for de paneler er så høj at du kan købe nærmest en ½ gang mere wp af billige paneler. Så kun hvis man skal have absolut maks ydelse ud af lidt plads giver det mening i min verden.

Også kiggede jeg lige efter tyndfilms paneler - de burde være endnu beder til det her, men kunne ikke ikke lige finde et datablad hvor det var tilfældet.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Vask af solceller

Indlæg af BWJ » 25 maj 2012 16:20

Det var et eksempel !!, mine var idag 49,7 grader målt med IR.[/quote]

ok. har set mange som mener panelerne er op til 70 grader uden at dokumentere dette :-)
jeg har dagligt målt temp. under panelerne og den har aldrig været over 40 grader, ville mene skorsteneffekten er med til at ventilerer panelerne ?[/quote]


Du har ret i at, der er en vis konveksionseffekt under cellerne, forudsat at de er monteret et stykke over taget, samt hældning ikke er < 30 gr.
Men det er overfladetemperaturen der tæller, ikke temp. under cellerne, man skal huske at silicium skriverne er de synlige "plader" umiddelbart under glasset, og det er dem der ændre karakter ved varmepåvirkning, dermed ikke sagt at varme under paneler er uden betydning, tvært imod, varme er "gift".
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Vask af solceller

Indlæg af poul efterlønner » 25 maj 2012 21:55

Var oppe og måle temp i dag kl 15:30
overfladen på cellerne var 39 grader (det var vel egentlig ikke så galt ?)
tagpladerne var 58 grader (ved siden af cellerne, i fuld sol)
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Vask af solceller

Indlæg af BWJ » 25 maj 2012 21:58

poul efterlønner » 25 May 2012, 21:55 skrev:Var oppe og måle temp i dag kl 15:30
overfladen på cellerne var 39 grader (det var vel egentlig ikke så galt ?)
tagpladerne var 58 grader (ved siden af cellerne, i fuld sol)

Fint :great: Hvor mange Kwh blev det til
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Vask af solceller

Indlæg af poul efterlønner » 25 maj 2012 23:53

De sidste 5 dage har vi lavet 36 - 38 kwt. (se graf for 24/5, øverst på siden)
Og det er vel ikke så ringe en'da :D
Der er bare lige det ved det, at jeg stadig går og venter på at nå de 40 kwt, det har været tæt på, men er ikke lykkedes endnu. 8)

Vi har lavet godt 700 kwt til dato, i denne måned, og med den vejrudsigt der er for de kommende dage, skal vi nok nå det forventede resultat for maj :great:
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Vask af solceller

Indlæg af poul efterlønner » 05 jun 2012 23:23

Så fik vi vasket panelerne, i søndags, de var godt nok meget støvede. icon_frown.gif
Jeg TROR det gav ca. 10 % ekstra produktion, især først og sidst på dagen, :) men det er jo umuligt at konstatere med alle de skyer vi har haft siden.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Vask af solceller

Indlæg af Rasmus Jensen » 07 jun 2012 13:14

poul efterlønner » 05 Jun 2012, 23:23 skrev:Så fik vi vasket panelerne, i søndags, de var godt nok meget støvede. icon_frown.gif
Jeg TROR det gav ca. 10 % ekstra produktion, især først og sidst på dagen, :) men det er jo umuligt at konstatere med alle de skyer vi har haft siden.
Husk at temperaturen har også været laver - det gir jo også noget.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Vask af solceller

Indlæg af pelle » 07 jun 2012 22:39

BWJ » 25 May 2012, 16:20 skrev:Det var et eksempel !!, mine var idag 49,7 grader målt med IR.
ok. har set mange som mener panelerne er op til 70 grader uden at dokumentere dette :-)
jeg har dagligt målt temp. under panelerne og den har aldrig været over 40 grader, ville mene skorsteneffekten er med til at ventilerer panelerne ?[/quote]


Du har ret i at, der er en vis konveksionseffekt under cellerne, forudsat at de er monteret et stykke over taget, samt hældning ikke er < 30 gr.
Men det er overfladetemperaturen der tæller, ikke temp. under cellerne, man skal huske at silicium skriverne er de synlige "plader" umiddelbart under glasset, og det er dem der ændre karakter ved varmepåvirkning, dermed ikke sagt at varme under paneler er uden betydning, tvært imod, varme er "gift".[/quote]

:great: Også min erfarring...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
ommy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 246
Tilmeldt: 22 okt 2011 17:05
Mit fyr: Scotte min, 10kw, v13
Areal: ca 135 i 2 etager
Brændsel: træpiller 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5464
Årligt forbrug: 3.5t
Geografisk sted: Brenderup Fyn

Vask af solceller

Indlæg af ommy » 18 jun 2012 15:15

poul efterlønner » 24 May 2012, 21:09 skrev:Er der nogen der har erfaring med vask af solceller ? mine ser efterhånden noget støvede ud, når man kikker op på dem. Gi'r det noget at vaske dem ?

Jeg kan ikke forstå at de kun kommer op på at producere knap 5000 wp midt på dagen, det har jo ellers været fint solskin de sidste par dage.

Er der gode ideer om hvordan man kommer til at vaske dem, mine kræver et skaft på 5 m til vaske børsten :oops: jeg skulle jo gerne kunne løfte børsten :roll:
Hej.
Gode råd om rengøring og vedligeholdelse af solceller
For at få det optimale udbytte af solcellerne bør solcellernes overflades løbende tjekkes
for skidt og snavs, da det ellers kan forringe solcellernes ydelse. For at opretholde Energi-
Midts garantier for såvel solcellemodulernes funktionalitet og fysiske beskaffenhed samt
effektgarantierne skal nedenstående råd og vejledning altid følges.
• Modulerne rengøres KUN med postevand eller med opsamlet regnvand renset for større partikler. Postevand
kan afsætte klormærker, som dog forsvinder efter regnvejr.
• NB! Der må IKKE anvendes opvaskemiddel, skurepulver, blegemiddel, universalt rengøringsmiddel og
andre typer af kemikalier eller slibemidler. Anvendes sådanne midler bortfalder garantien på modulerne.
Hvis det er strengt nødvendigt at anvende et rengøringsmiddel, skal det være specielt egnet til rengøring
af glas.
• Rengøringen foretages ved hjælp af en vandslange, hvor der eventuelt er påmonteret en strålespids eller
en sprøjtepistol. NB! Højtryksspuler må IKKE anvendes, da de hårde stråler ødelægger modulerne.
• Til rengøring og eventuelt aftørring af solcellemodulerne anvendes en blød svamp, klud eller glassvaber.
NB! Der må IKKE anvendes glasskrabere, ståluld eller andre skarpe genstande til rengøring af modulerne.
Anvendes en eller flere af disse redskaber, bortfalder garantien på modulerne.
• Rengør IKKE modulerne, når solen skinner, da koldt vand på en varm overflade kan ødelægge glasset
på solcellemodulerne. Rengør modulerne i gråvejr, om morgenen, aftenen eller når anlægget ligger i
skygge.
• Gå IKKE på solcellemodulerne, da de ikke er konstrueret til at modstå større vægtbelastninger. Modulerne
kan endvidere være glatte og udgør dermed en sikkerhedsrisiko.


Besvar