Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan solceller + varmepumpe "stå alene"?

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Skovfogeden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 22 maj 2011 17:56

Kan solceller + varmepumpe "stå alene"?

Indlæg af Skovfogeden » 19 apr 2012 21:47

Tak for kommentarene.

Der er ikke gulvvarme andre steder i huset end i badeværelset, og det er jo også en ting der gør mig usikker på om en varmepumpe er en løsning der passer til os.

Mht. solcellerne så mener jeg selv(efter f.eks. at have læst nogle tråde herinde) at det er bedre at få dem sat op i dag end morgen.
Men når jeg nævner det blandt dem jeg går og diskutere det med, siger nogle af dem at det er en ALT for stor inverstering. Hvor jeg som svar siger at det er jo tilbagebetalt på under 10 år. Men ja, det er mange penge lige nu og her.

Har i en kommentar til størrelsen på inversteringen?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Kan solceller + varmepumpe "stå alene"?

Indlæg af BWJ » 19 apr 2012 21:58

Tjaa, lad os sige at du har tilbagebetalt 110.000 på 8 år, så vil du som MINIMUM kunne stikke 300.000 skattefrit i lommen de næste 24 år (forventet levetid) :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Kan solceller + varmepumpe "stå alene"?

Indlæg af Grevens » 19 apr 2012 22:04

solceller:
... med mine briller er det en go´ investering med solceller ... mejet forenklet så betaler du 10.000,- om året af på dit banklån, istedet for at betale de samme 10,000,- til elselskabet... ... når der så er gået 10 år og lånet er batalt, skal du de næste år ikke betale til hverken bank eller elselskab ... - det er fidusen set med mine briller ...
- og jeg forholder mig her kun til nettomålerordningen og ikke de andre "ordninger" ...

Varmepumpe:
... med mine briller er varme pumper til huse fra den årgang, og UDEN gulvvarme ( Luft/vand + vand/vand) ikke en god ide ... dette skyldes bland andet at fremløbstemperaturen er mejet lavere end andre varmekilder ... nede omkring de 40-45 grader ... hvor du normalt vil have 60+ grader i fremløb ... jeg har selv fravalgt varmepumpe til mit hus ... efter de samme overvejelser som du gør dig ... grunden til at regeringen lovpriser varmepumper som afløser for eks. oliefyr, er jo den simple at så har de stadigvæk fat i den lange ende med hensyn til at du er afhængig af EL til at drive varmepumpen, og så sidder de jo på afgiftsskruen der ingen ende vil tage ...

... just my ten cents ... og jeg påberåber retten til at tage fejl, og helt have misforstået emnet ! ...
funnyanimation28.gif
...

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Kan solceller + varmepumpe "stå alene"?

Indlæg af Rasmus Jensen » 19 apr 2012 22:18

Citat Pelle:
""Du må max smide 6kw på nettet i timen.""
Ja det er næsten rigtig - Det er bare ikke i timen - Du må ikke på noget tidspunkt smide mere end 6000w ud på nettet. I princippet måtte du smide 6000W at ud 24/7 - så en mølle på om natten :-)
Jeg har så hørt at de har en margen op til 6,1Kw - men kommer man over det i bare 10min - så bliver man lukket - og kommer ikke på igen - med mindre der er en meget god forklaring.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Kan solceller + varmepumpe "stå alene"?

Indlæg af Flemming DJ » 19 apr 2012 22:51

Rasmus> Du nævner en årsproduktion på ca. 10.000 kWt som realistisk - det synes jeg altså lyder noget optimistisk. Hvor får du det tal fra? Et 6 kWp-anlæg (som ikke er tunet med ekstra paneler) siges som tommelfingerregel at kunne præstere ca. 5500 kWt.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Kan solceller + varmepumpe "stå alene"?

Indlæg af Rasmus Jensen » 19 apr 2012 23:09

Jeg har fået er beregning hvor de siger 9.800 med 11,4Kwp og 2 stk. SMA 3000 - Så hvis man ville så kunne man smide evt 12Kwp op (Bare inverteren kan klare det). Så skulle man nok kunne hente de sidste 200 kwh på et år. Vil tror man kan købe stumperne til sådan et anlæg til ca. 135.000. Men så skal man også være sikker på at man bruger det hele - for man begynder at smide en del væk - helt præcis hvor meget skal jeg ikke kunne sige.
Men har man f.eks et forbrug på 12.000 Kwh om året og kan død og pine ikke komme ned under 10Mwh ja så er det da en god foretning.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Kan solceller + varmepumpe "stå alene"?

Indlæg af Flemming DJ » 20 apr 2012 11:41

Hmm... lyder jo meget fint, men det har tidligere været oppe at vende, hvor mange "overwatt" en inverter kan klare, og det ligger svjh kun i omegnen af 10%, så måske skal du lige undersøge den side af sagen nærmere.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 1 gang

Kan solceller + varmepumpe "stå alene"?

Indlæg af Rasmus Jensen » 21 apr 2012 09:49

Flemming DJ » 20 Apr 2012, 11:41 skrev:Hmm... lyder jo meget fint, men det har tidligere været oppe at vende, hvor mange "overwatt" en inverter kan klare, og det ligger svjh kun i omegnen af 10%, så måske skal du lige undersøge den side af sagen nærmere.
Ja det er heller ikke noget problem.
I mit tilfælde er der tale om Danfoss TLX 12,5 Kw inverter. Som så er begrænset til 6Kw ud.
Og jeg at f.eks så skulle de nye SMA 300 xx? 21 - være det samme som deres 5000 - bare begrænset til 3000. Så f.eks 2 stk af dem burde med lethed kunne klare min 10Kwp anlæg.
Jeg har fra Kim fra solia - at deres solia 6000 også er en begrænset 10Kw inverter.
Så der er mange muligheder for at lave anlæg der kan klare "overdemisioneret" solceller - men skal jo bare selv vurder hvornår at man mister for meget i forhold til det man sætter i det.

Mvh Rasmus
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Kan solceller + varmepumpe "stå alene"?

Indlæg af Flemming DJ » 22 apr 2012 11:51

Jep. Du har tænkt på det. :great:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Energiraadgiveren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 apr 2012 15:44

Kan solceller + varmepumpe "stå alene"?

Indlæg af Energiraadgiveren » 22 apr 2012 15:57

@Skovfogeden.

Vær obs på, at de COP-tal som varmepumpeproducenterne opgiver ofte er ret luftige (undskyld udtrykket).

Så hvis du regner med at skulle bruge 18.000 kWh og dine solceller leverer 6.000 kWh, så skal lad være med at købe en varmepumpe, som kun lover COP på 3.

Husk i øvrigt, at varmepumpen leverer MINDST varme, når der koldest udenfor. Desværre er det ikke omvendt.

Energirådgiveren,
http://www.varmepumpeoversigt.dk


Besvar