Tyndfilm

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Tyndfilm

Indlæg af Jan_Al »

meget høj risiko for PID forstyrelser
Som er en forkortelse for hvad?

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Tyndfilm

Indlæg af Flemming DJ »

Solcelle> Et 6m2 jord kabel... Det var s*teme ikke så lidt. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Tyndfilm

Indlæg af solcelle »

Her lidt om PID (potential induced degradation )
Læs først:
http://ecogeneration.com.au/news/perfor ... ts/055947/#

PID er et isulations problem… vi kænder det fra gamle gasblus eller ligtheren når man tænde et gas blus så trygger man på en knap og der bliver af en højspændings generator lavet en gnist der springer fra et pungt til et andet… også kalt en ioniseret kortslutning… princippet er det samme med PID i et solcelle panel, den ramme der er omkring glaspladen hvor solcellerne er lagt i har et vist nevou af isulation… men når spændingen i en stræng bliver stor nok ( i hvisse tilfelde op til 1000Vdc) så under visse forhold er isulationen ikke god nok og der vil vilkorligt springe en gnist… denne gnist kan/vil ødelæge panelet…
Hvorfor ser jeg det så ikke som et problem…
1:
som artiklen selv nævner med fokus på australien og som jeg ved i syd tyskland og i andre varme regioner hvor dette fenomen opleves så er der 2 naturlige faktore stor varme og perioder med megen fugt… den ene faktor har vi ikke i DK, stor varme…. fugt iht. div. klima data også inde for solcelle området som også har beskæftiget sig med PID. så er danmark ikke spesielt fugtigt… det regner en del men vores luft fugtighed er gendemsnitlig ikke særlighøj… hvornår så i sidst rigtig tåge… og hvor ofte oplever i det…
Et solcelle anlæg der er monteret rigtigt vil også have en fornuftig nedkøling iht. luft cirkulationen… det er rigtigt at panelerne bliver varme men ikke på nogen måde i for hold til sydligerer himmel strøj…
2:
Gendemsnitligt op står PID først efter spændinger over 500-650Vdc største delen af invertere på markedet i dag har en maks VOC på 550Vdc.

Først så siger jeg under p.1 at jeg ikke ser det som noget problem men det er iht. alm. krystaline paneler da deres spændinger er på et andet nevou.

“One such solution would be to ground the negatively charged modules in the systems that are subject to the risk of PID. This would concern the half of the module string that is closest to the negative pole of the converter. However, this is only an option in installations that use inverters with integrated transformers, which is usually only the case in older systems, since the lower efficiency of these inverters has virtually removed them from the market.”
Som det fram går her så er det kun på transformer baserede invertere man kan jorder sig ud af problemet… og det gøres ved at man jorde minus strengen… Det er ofte gjordt på tyndfilms paneler de har sågar en spesiel terminal til dette da dise paneler har en meget høj arbejts spænding…

Men som solon selv indikere
“SOLON believes that PID can now be considered a problem of the past – but will continue to research and will let the producers of solar cells benefit from its findings. SOLON wants to learn more about the mechanisms at work in PID and pave the way for optimum performance on the level of individual modules and, in particular, whole systems.”
det er nu historie da man har fundet isulerende materialer der kan klare problemerne…
De fleste pruducenter har i dag testet deres paneler op til 2000Vdc
Så selv følgelig støder man ind i paneler som maks må strenges til 5-600Vdc så er det nok fordi man skal lade være med at købe dem…

Nu sider der nok nogen der ude og tænker hvorfor nævner han så PID....

Ja jo Tynd films paneler er nye og der florer en del holdninger til dem og en af dem er at der er flere stæder også i det nordlige hvor der er problemer med PID som man ikke længer har med Krystaline...

Når jeg så skriver 6m2 jord kabel, er grundet jeg har været på sikker heds kursus hos HENSEL og der forskriver de min 6m2 for overspændings beskyttelse, kan man med mindere dim hurtigt nok lede denne overspænding væk ja så kan man da gøre det... men det handler altsammen om hastighed... det gælder også når man jorder for Statiskladninger 6m2, skal man jorde SÅ GØR DET ORDENTLIGT ellers lad vær... det er falsk trykhed...

Håber at det var info nok.

MVH Kim Jessen Teknisk direktør Solia A/S
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det
MaDah
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 feb 2012 18:41

Tyndfilm

Indlæg af MaDah »

solcelle » 30 Mar 2012, 07:35 skrev:Her

Når jeg så skriver 6m2 jord kabel, er grundet jeg har været på sikker heds kursus hos HENSEL og der forskriver de min 6m2 for overspændings beskyttelse, kan man med mindere dim hurtigt nok lede denne overspænding væk ja så kan man da gøre det... men det handler altsammen om hastighed... det gælder også når man jorder for Statiskladninger 6m2, skal man jorde SÅ GØR DET ORDENTLIGT ellers lad vær... det er falsk trykhed...

Håber at det var info nok.

MVH Kim Jessen Teknisk direktør Solia A/S
Få bare lige styr på størrelsesangivelsen. 6 kvadratmeter kabel er godt nok sjældent set :oops:
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Tyndfilm

Indlæg af solcelle »

ja jo ok 6mm2 et par milimeter fra eller til :great:
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det

Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Tyndfilm

Indlæg af Rasmus Jensen »

MaDah » 30 Mar 2012, 07:52 skrev: Få bare lige styr på størrelsesangivelsen. 6 kvadratmeter kabel er godt nok sjældent set :oops:

new1b new1b new1b :toofunny: :toofunny: smiley140.gif
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE
Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Tyndfilm

Indlæg af Jan_Al »

@ Solcelle
Har jeg ret i at du ikke har en el-teknisk uddannelse?
solcelle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 250
Tilmeldt: 15 jan 2012 13:13

Tyndfilm

Indlæg af solcelle »

hmmm med hvad begrundelse antager du det... Jeg er elektronik tekniker...
Det skal dog siges at det til dato er 12 år siden jeg har brugt det aktivt
fakta er vejen til god rådgivning
Teknisk afdelings leder
Solia A/S
Kim Jessen
Og ja jeg er delvis ordblind lev med det
Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Har takket: 16 gange
Blevet takket: 7 gange

Tyndfilm

Indlæg af Jan_Al »

solcelle » 31 Mar 2012, 16:52 skrev:hmmm med hvad begrundelse antager du det... Jeg er elektronik tekniker...
Det skal dog siges at det til dato er 12 år siden jeg har brugt det aktivt
Nogle af de ting hvor du ytrer dig vedr. de elektriske komponenter holder ikke rigtigt vand. F. eks. Så er der absolut ikke nødvendigt med 6mm², da der ikke rigtig er den store effekt som skal overvindes. Jeg forstår ikke lige hvorfor at den skulle slå over på solcelle elementerne, da disse er svævende i forhold til jord. At begynde og "bare" jorde alumimumsrammerne er i mine øjne at skabe en falsk tryghed idet at den forbindelse vil være korroderet væk over en en periode på ret få år, på grund af galvanisk tæring! Dette er selvfølgelig muligt at undgå såfremt at du har en overgang mellem din kobberleder som er 100% tæt så ingen ilt har adgang. Og jo, jeg har set det ske!!
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Tyndfilm

Indlæg af pelle »

Jan_Al » 31 Mar 2012, 18:15 skrev: Nogle af de ting hvor du ytrer dig vedr. de elektriske komponenter holder ikke rigtigt vand. F. eks. Så er der absolut ikke nødvendigt med 6mm², da der ikke rigtig er den store effekt som skal overvindes. Jeg forstår ikke lige hvorfor at den skulle slå over på solcelle elementerne, da disse er svævende i forhold til jord. At begynde og "bare" jorde alumimumsrammerne er i mine øjne at skabe en falsk tryghed idet at den forbindelse vil være korroderet væk over en en periode på ret få år, på grund af galvanisk tæring! Dette er selvfølgelig muligt at undgå såfremt at du har en overgang mellem din kobberleder som er 100% tæt så ingen ilt har adgang. Og jo, jeg har set det ske!!
Jeg syntes Poul fra solarpanels, skrev at solceller blev påvirket af det jording. Noget med galv. tæring. Det skulle være derfor solceller efter 25 år kun gav 80 % af hvad de kunne fra da de var nye. Han skrev at det var tyskland Danske forhandlere referede til ang. solcellers effektivitet over tiden. Og i tyskland skal anlæg jordes. Men, ikke herhjemme. Mine celler er ikke jordet. Det var noget med at Energi midt fik et anlæg sat til i brædstrup i 1993. Anlægget blev ikke jordet. Den skulle kun have tabt 1 procent i effektivitet frem, til i dag. Tag jer ikke af mit indlæg her. Jeg vil ikke skabe forvirring. Jeg ved ikke ret meget om elektronik. :oops: Men, er der noget om det Poul skriver.?
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar