Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Råd ønskes

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
Besvar
neonus
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

Råd ønskes

Indlæg af neonus » 27 feb 2012 09:25

Jeg er nu rimelig sikker på at jeg skal med på solcelle bølgen.

Jeg har dog stadig et par spørgsmål.

Jeg har to mulige placeringer.

Den første er på et tag, hvor hældningen er ca 45grader. Vest for dette tag er den anden længe af gården. Det betyder der kommer skygge på taget ca 1 til 2 timer inden solnedgang. Gårdens hovedtavle er umiddelbart under taget, hvilket betyder let montering.

Den anden mulighed er på et maskinhus (typisk maskinhus med stålsider og eternittag).

Her er der aldrig skygge, men tagets hældning er kun ca 30 grader.

Begge tage vender stik syd.

Hvilket tag skal jeg vælge?

Er der nogle der har erfaring med de growatt invertere der medleveres til nbe anlæggene? Det er et stort minus at disse skal være tilsluttet en pc for logning.

Kan man forestille sig at de kan logge direkte på internettet, hvis de forsynes med en rs232 til ethernet converter?

Hvor får jeg det bedste tilbud her og nu?

Jeg er blevet tilbudt et anlæg fra nordjysk bioenergi. 6KW til 95.000 incl montering.

Findes der bedre tilbud p.t.?


kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Råd ønskes

Indlæg af kongsted » 27 feb 2012 09:36

Ud fra et rent solindfalds synspunkt, kan du leget med denne "regnemaskine":
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps/p ... map=europe

Nogen siger tallene er repræsentative, men jeg ville nok mest se dem som en sammenligning mellem de 2 ideer/muligheder du har.

//Kongsted

manny
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 51
Tilmeldt: 25 jul 2010 13:56

Råd ønskes

Indlæg af manny » 01 mar 2012 22:23

Hældningen har ikke den store betydning. med en monokrystalin celle placeret stik syd vil du som hovedregel udnytte 99% af dens kapacitet hvis den placeres i en vinkel mellem 30 og 45 grader. Da du ikke har skygge på dit maskinhus vil jeg, uden at have set bygningerne, umiddelbart anbefale at du placerer anlægget der.

Med hensyn til inverterne må jeg tilstå at jeg ikke kender specielt meget til growatt's produkter og skal af den grund passe på med hvad jeg sige. De er på energinets positivliste, og de leveres med 5 års garanti så den del er i orden, derudover ved jeg de er produceret i Kina og jeg har hørt at de eftersigende kan støje en del, men om der er hold i det sidste må du ikke hænge mig op på
Mon ikke leverandøren kan oplyse hvordan datalogning fungerer på disse invertere
Landsdækkende leverandør af solenergi og komfortløsninger
SCAN COMFORT - www.scan-comfort.dk - Tlf. 40 20 20 11


Besvar