Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Elbiler og ladeløsninger.

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Elbiler og ladeløsninger.

Indlæg af Lintz » 25 mar 2023 08:09

Kort og godt.

Hvilken løsning finder I mest attraktiv lige pt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Elbiler og ladeløsninger.

Indlæg af triumph » 25 mar 2023 08:47

hjemmeladning med sin egen oplader.
Elafgiften er midlertidigt fjernet, så man får derfor ikke elafgiften refunderet (Når der ikke er nogen)

Men når elafgiften kommer tilbage kan man få elafgiften refunderet (Hvis man ikke har solceller eller elvarme/varmepumpe)
Man kan kun få afgiften refunderet hvis man har en måler der er godkendt som afregningsmåler, og som dem der udbetaler refusion
Jeg har
https://homecharge.dk/
Men det kunne ligeså godt have været f.eks
https://takecharge.dk/
https://zapp.dk/

Der er en ok sammenligning her
https://ladepris.dk/
Man skal dog være opmærksom på at "Opstarts omkostninger" og "Installation" ikke altid passer, så det giver en skæv totalpris

Jeg har en Easee ladeboks. Den er jeg glad for, men der er noget gøgl i Sverige hvor den har fået salgsforbud af elsikkerhedsnævnet. Vistnok fordi den har elektronisk fejlstrømsafbryder, og svenskerne mener at det skal være mekanisk.
Måske skulle man købe en anden model, indtil de finder ud af hvad der er op eller ned

PS: Med den nuværende elpris/opladning om natten. Så koster der 10 øre/km i strøm at køre elbil :great: icon_cheesygrin.gif
Senest rettet af triumph 25 mar 2023 08:52, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Elbiler og ladeløsninger.

Indlæg af Lintz » 25 mar 2023 08:52

triumph skrev:
25 mar 2023 08:47
hjemmeladning med sin egen oplader.
Elafgiften er midlertidigt fjernet, så man får derfor ikke elafgiften refunderet (Når der ikke er nogen)

Men når elafgiften kommer tilbage kan man få elafgiften refunderet (Hvis man ikke har solceller eller elvarme/varmepumpe)
Man kan kun få afgiften refunderet hvis man har en måler der er godkendt som afregningsmåler, og som dem der udbetaler refusion
Jeg har
https://homecharge.dk/
Men det kunne ligeså godt have været f.eks
https://takecharge.dk/
https://zapp.dk/

Der er en ok sammenligning her
https://ladepris.dk/
Man skal dog være opmærksom på at "Opstarts omkostninger" og "Installation" ikke altid passer, så det giver en skæv totalpris

Jeg har en Easee ladeboks. Den er jeg glad for, men der er noget gøgl i Sverige hvor den har fået salgsforbud af elsikkerhedsnævnet. Vistnok fordi den har elektronisk fejlstrømsafbryder, og svenskerne mener at det skal være mekanisk.
Måske skulle man købe en anden model, indtil de finder ud af hvad der er op eller ned
Har siddet og kigget lidt og når man er ved Norlys kan man få næsten 90 øre i refusion alligevel selv om staten ikke giver noget pt. Kræver dog at man bruger deres lader (Eje/leje)

Skulle jeg springe på en el-bil er jeg nok mest til at eje en ladeboks.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Elbiler og ladeløsninger.

Indlæg af triumph » 25 mar 2023 09:01

Vær opmærksom på at elafgiften er planlagt til at komme tilbage om 2 md, så det er kun 180 kr ialt (Jeg ved naturligvis ikke noget om regeringen forlænger ordningen) Men jeg tror ikke jeg ville lade det være afgørende for valget af operatør.
Du skal sikre dig at det er omkostningsfrit hvis du vil skifte operatør, samt at du ikke binder dig til en dyr elaftale
Bemærk at en del selskaber giver gratis service og reparation af den ladeboks i abonnement

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Elbiler og ladeløsninger.

Indlæg af Lintz » 25 mar 2023 09:24

Ifølge denne:

https://www.elbiil.dk/opladning/aendring-i-elafgiften

Og hvis jeg forstår det rigtigt kan man spare penge ved at vælge en oplader uden refusion. F.eks Teslas Wall connector. (nok lidt an på km årligt)
Går ud fra at den kan sættes til opladning på et givent tidspunkt via app. Altså stikket i om eftermiddagen og så lader den først når man ønsker det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Elbiler og ladeløsninger.

Indlæg af triumph » 25 mar 2023 12:02

Du kan jo kun spare penge på en løsning uden refusion, sålænge der ikke er noget at refundere. Og det er kun 2 md. Endnu

Hvis det er en Tesla du er ved at købe, så kan du stille opladningstidspunket i bilens app.
Min ladeboks kan også stilles til at starte opladning på et fast tidspunkt, men jeg har aldrig prøvet.
Jeg ved ikke hvordan andre ladebokse virker.
Jeg har tidligere kollegaer der har haft VW ID biler. Der havde bilen også en app til at starte opladning, men den virkede ikke.
Derfor brugte de en app ved navn Gridio. Men appen kommunikerede med bilen flere hudrede gange i minuttet, så man risikerede at der ikke var strøm på 12 volts batteriet

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Elbiler og ladeløsninger.

Indlæg af triumph » 25 mar 2023 13:34

Vær opmærksom på at en Tesla wallboks ikke har godkendt elmåler, så den kan ikke benyttes til refusion af elafgift
https://tesla-klubben.dk/elbil-lader/
Hvorvidt man har gavn af refusion afhænger af ens forbrug. Typisk koster et abonnement 70-80 kr/md.
Hvis elafgiften er f.eks 90 øre, så skal elbilen bruge 89 KWh/md før man tjener noget => man skal altså køre minimum 524 km/md (Hvis bilen bruger 170 watt/km)

Jeg tog i øvrit fejl
Det er d. 1/7 elafgiften genindføres, ikke 1/6
https://takecharge.dk/refusion-af-elafgift/

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Elbiler og ladeløsninger.

Indlæg af Lintz » 25 mar 2023 14:20

triumph skrev:
25 mar 2023 13:34
Vær opmærksom på at en Tesla wallboks ikke har godkendt elmåler, så den kan ikke benyttes til refusion af elafgift
https://tesla-klubben.dk/elbil-lader/
Hvorvidt man har gavn af refusion afhænger af ens forbrug. Typisk koster et abonnement 70-80 kr/md.
Hvis elafgiften er f.eks 90 øre, så skal elbilen bruge 89 KWh/md før man tjener noget => man skal altså køre minimum 524 km/md (Hvis bilen bruger 170 watt/km)

Jeg tog i øvrit fejl
Det er d. 1/7 elafgiften genindføres, ikke 1/6
https://takecharge.dk/refusion-af-elafgift/
Jeg syntes det er lidt af en jungle og mange tal at forholde sig til.
Som jeg kan forstå forsvinder refusions afgiften med tiden og som du også selv nævner så skal der betales et abb for at få nogle penge igen.

Så det er det med at man skal ikke satse for meget på gyngerne hvis du ikke får så meget ind på karrusellerne :lol:

Vi ligger på godt 15000 km årligt og betaler bare med alm. dankort når der skal tankes.
En hurtig gennemgang at kontoen for jan/feb/mar i år ganget op til 12 mdr. siger at vi bruger omkring 10,800 i benzin (kan vi mon regne med et gennemsnit på 14 kr/l ? )
Så ligger vi på omkring 19 til 20 km/l - hvilket passer meget godt. (Eller ca. 70 kr pr 100 km)

Jeg regner selv med et gennemsnit på 20 kw pr 100 km for en el-bil. Går ud fra at det er sådan nogenlunde normalen i dag.

Har en fastpris aftale ved Norlys og lige pt skal jeg give 4,54 pr kw. inklusiv moms og abb.
Så hvis jeg bare ladede op med f.eks Teslas lader må det så koste mig ca 90 kr for 100 km.

Jeg er godt klar over at man skal over på en aftale hvor man benytter sig af den billige el om natten for at det kan betale sig. :)
Spørgsmålet er så bare hvor meget der kan hentes der.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Elbiler og ladeløsninger.

Indlæg af triumph » 25 mar 2023 14:25


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Elbiler og ladeløsninger.

Indlæg af triumph » 25 mar 2023 14:53

Lintz skrev:
25 mar 2023 14:20
Jeg syntes det er lidt af en jungle og mange tal at forholde sig til.
Som jeg kan forstå forsvinder refusions afgiften med tiden og som du også selv nævner så skal der betales et abb for at få nogle penge igen.

Så det er det med at man skal ikke satse for meget på gyngerne hvis du ikke får så meget ind på karrusellerne :lol:

Vi ligger på godt 15000 km årligt og betaler bare med alm. dankort når der skal tankes.
En hurtig gennemgang at kontoen for jan/feb/mar i år ganget op til 12 mdr. siger at vi bruger omkring 10,800 i benzin (kan vi mon regne med et gennemsnit på 14 kr/l ? )
Så ligger vi på omkring 19 til 20 km/l - hvilket passer meget godt. (Eller ca. 70 kr pr 100 km)

Jeg regner selv med et gennemsnit på 20 kw pr 100 km for en el-bil. Går ud fra at det er sådan nogenlunde normalen i dag.

Har en fastpris aftale ved Norlys og lige pt skal jeg give 4,54 pr kw. inklusiv moms og abb.
Så hvis jeg bare ladede op med f.eks Teslas lader må det så koste mig ca 90 kr for 100 km.

Jeg er godt klar over at man skal over på en aftale hvor man benytter sig af den billige el om natten for at det kan betale sig. :)
Spørgsmålet er så bare hvor meget der kan hentes der.
Den side du henviste til skrev at elafgiften er 89 øre/KWh i 2030 falder den til 70 øre/KWh
På hjemmesiden https://ladepris.dk/
Kan se vise total prisen for de forskellige muligheder indtil 2030 (Vælges i nederste højre hjørne)

Forbruget på en elbil svinger meget efter modellen. Men også kørselsmønster. Mange korte ture hvor kabine skal varmes/køles koster også.
Ved mange korte ture er det ikke sikkert du kan komme ned på 200 watt/km . Andre bil modeller har typisk et gennemsnitsforbrug på 230-250 watt/km (ID4/EV6/Ioniq 5)
Min TM3 havde et gennemsnitsforbrug på hele levetiden 170 watt/km tidligere, nu ligger forbruget på 140 watt/km (Begge tal skal tillægges ca. 10% ladetab) fordi jeg har skiftet job, og har 2 x 53 km landevejskørsel. I stedet for kortere ture/højere hastighed.

4,54 kr pr KWh er vildt højt. Gennemsnitsprisen for at lade om natten i sidste måned var 56 øre/KWh
Se f.eks ewii
https://www.ewii.dk/privat/el/


Besvar