Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz » 26 feb 2023 15:39

triumph skrev:
26 feb 2023 15:22


Det der er mindre gode er;

Ofte viser den forkert hastighed. F.eks køre jeg hver dag forbi et byskilt. Efter byskiltet står et 60 km skilt. Men når jeg køre ud af byen bliver bilen ved med at tro at jeg kun må køre 60, indtil det næste skilt kommer.
Farten sættes ikke ned inden man køre ind i byen, men først når man passere skilt. Til tider køre man længe efter skiltet, inden bilen kommer i tanke om at den skal sætte farten op/ned.
Det er Tesla så ikke ene om :wink:

Arbejdsmæssigt kører jeg Focus som heller ikke sætter farten ned før efter man har passeret skiltet.
Dog sker det umiddelbart med det samme at den sænker farten men selvfølgelig ikke nok til at man kan undgå en bøde hvis de holder 100 efter skiltet.

Her gør det ikke noget at man tænker lidt selv :D

Focusen aflæser åbenbart både skilte og henter oplysninger fra navigationen da den kan finde på at sætte farten ned hvor der tidligere var sat et 110 km/t skilt på motorvejen.

En by i nærheden af hvor jeg bor forsætter den med 80 forbi byskiltet hvis jeg ikke selv aktivt gøt noget. Den springer først ned på 50 km/t et godt stykke inde i byen.

På Falen i Odense kan den finde på at godkende 120 km/t selv om der kun er 60 og det er inden for byskiltet.

Så idiotsikker er systemerne ikke.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 26 feb 2023 15:43

BWJ skrev:
26 feb 2023 15:19
Ja de er ved at være attraktive, men jeg tror aldrig jeg hopper på alene af 2 måske 3 grunde.
1. Der er ikke de mest nødvendige oplysninger foran dig og rattet, hastighed oa. og ingen fysiske knapper til ex varme og andre tilpasninger, alt foregår på en stor skærm som man tvunget til af se på.
2. Den må ikke trække ret meget, og hvis konen skulle bruge den med max trailervægt vil det kræve B/BE kort.
3. Forsikringen koster nemt det dobbelte af en "alm." bil.
1: Modsat andre biler, så har Tesla stemmetyring der rent faktisk fungere.
Det er jo heller ikke sådan at andre biler har knapper til alt, lige i synsfeltet.
På mange biler skal man f.eks tænde for sædevarmen. I en tesla er det automatisk. Bilen ser på udetemperaturen, og vurdere om sædevarme giver mening.
Hvis man har startet kabinevarme på via app, er sæde i føresæde varmt når man træder ind i bilen. Hvis der sætter sig en i et af de andre sæder, så tændes varmen automatik her (Man kan naturligtvis også sætte det i manuel, og styre det via skærmen)
På rattet er der er jo horn, samt 2 "hjul". Det ene hjul styrer radioen (op ned for lyd + skift kanal) det andet hjul styre adaptiv fartpilot (Hastighed op/ned samt afstand til forankørende)
Derudover er der 2 stilke på rattet
Til venstre er der blinklys, op/nedblænding, samt sprinkler/start af visker.
Når man bruger en af de manuelle funktioner; F.eks visker så kommer knapper for visker op på skærmen. På samme måde er det for automatisk op/nedblænding
I højre side er der en stilk. Hvis man trykker den en gang ned, aktiveres adaptiv fartpilot, hvis man trykker den 2 gange ned aktiveres adaptiv fartpilot, samt lane assistant. Derudover er der manuel håndbremse.
(Ja det er åndsvagt at man skal åbne handskerummet via skærmen)

2; En TM3 SR (Den mindste model) Må trække 1000 kg. En TM3 kræver ikke trailerkort da den vejer 1725 kg/Totalvægt under 2500 kg
En TMY må trække 1600 kg /vejer ca. 1910/1979 kg alt efter version

3; En bil med +300 hk er naturligvis dyrere i forsikring end andre biler. Jeg giver vist 6000/år.
Til gengæld skal en Tesla ikke til service, vægtafgiften er nærmest ikke eksisterende, og man kan få grønne billån til 2,25%.
Derudover koster "Brændstoffet" ca. det halve ifh til en diesel der køre 20 km/l

Jeg køre 110 km/dag på arbejde (landevej) + privatkørsel ved siden af. Gennemsnitsforbruget målt på bilen for at køre på arbejde nu (ca. 4 C varme) er 156 W/Km. Men mit gennemsnitsforbrug er 170 Watt/Km grundet anden kørsel på motorvej/korte ture.
Hvis jeg medregner ladetab, så ligger mit forbrug på 185 Watt/km (Og jeg køre som en gal.....)
Hvis jeg regner sommerforbruget med, vil gennemsnit blive lavere

Jeg er 100% sikker på at hvis man sammenligner en TM3 med enhver anden bil i Golf klassen, så er total økonomien bedre for TM3 (Ihvertfald hvis man har købt efter de har sat prisen ned..... :roll: icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif )
Det samme gør sig gældende for en TMY/ hvis man sammenligner den med enhver anden bil i Passat klassen

PS; Den har en fantastisk varmepumpe. Selvom man ikke har forvarmet kabinen, så er der varmt efter 500 meter

https://asgcare.dk/
https://www.lsb.dk/privat/produkter/bil ... A6EALw_wcB
Senest rettet af triumph 26 feb 2023 16:27, rettet i alt 14 gange.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af BWJ » 26 feb 2023 15:49

triumph skrev:
26 feb 2023 15:22
Sådan en har jeg, og er virkelig en fornøjelse og køre.
Og tænk; Det er samme pris som en Toyota Corolla

Men:
Den er lav som en sportsvogn, man sidder dårligt på bagsædet, bagklappen er en brevsprække, og sæder kan ikke lægges ned.
Men jeg elsker den pga køreegenskaberne.

Det der er godt ved Tesla er alt det der har noget med at være en elbil at gøre;
De har et meget lavt forbrug for alle modeller.
Selvom de har absurd mange hk. F.eks. bruger en Tesla model S Plaid med 1020 hk og 1800 NM mindre strøm end en en ID4 med 208 hk.
De forvarmer batteriet inden lynladning => Man lader lige hurtigt sommer og vinter,
Ruteplanlægning er bare at taste destinationen ind, så lægger bilen selv ladepunkter ind, og hvis man køre hurtigere / langsommere eller lader er optaget, så ændre den ladepunkter så det bliver mere optimalt.
Der vises også hvor meget strøm man kommer frem med.
Derudover er det fedt at man bare har sin telefon i lommen, så indstiller sæder, Spotify konto, favorit radiokanaler og alt andet automatisk.
Ikke noget med at låse/låse op, starte osv.
Det hele er automatisk. Og når konen kommer, så er det hendes indstillinger der bruges.
Den har en god app, der sikre at man kan lade når strømmen er billig, forvarme kabine.
Jeg syntes infotainment er super godt, og kan godt lide designet af kabinen

Det der er mindre gode er;
Viskere og automatisk op og nedblænding er blevet hæderligt, men ikke så godt som konkurrenter.
Bilen har matrix lygter, men Elon har ikke udviklet software til at styre det. Lysudbyttet er bedrer end på min gamle Hyundai i30. men eftersigende ikke så godt som hos nogen af konkurrenterne
Den adaptive fartpilot fungere fint, men laneassesstenten er ikke optimal. Ved chikaner, skarpe sving ol. taber den tråden. Ofte viser den forkert hastighed. F.eks køre jeg hver dag forbi et byskilt. Efter byskiltet står et 60 km skilt. Men når jeg køre ud af byen bliver bilen ved med at tro at jeg kun må køre 60, indtil det næste skilt kommer.
Farten sættes ikke ned inden man køre ind i byen, men først når man passere skilt. Til tider køre man længe efter skiltet, inden bilen kommer i tanke om at den skal sætte farten op/ned.
Service/rep; Der er monopol (Mere eller mindre) og langt mellem værksteder

Man skal dog overveje om en Model Y er et bedre valg. Anhængertræk er inkluderet i prisen. Der er absurd meget plads. Den har et kæmpe og brugbart bagagerum (Det er en hatchbag)
Den har fået kritik for affjedring, men de Tyske modeller har fået bedre affjedring (Og sæder). I Tyskland laver de ikke SR modeller. De kommer fra Kina. Det er sagt at de tyske forbedringer også kommer på de kinesiske modeller, men jeg ved ikke hvornår

Man skal også være klar over at Model 3 kommer snart i en opdateret version. (Jeg tror det er omkring den 1/3 Tesla holder pressemøde)
Der er snak om bedre batterier
De snakker også om en model 2 til ca. 230.000 i slutningen af året/i 2024
Kilde: https://teslaownersdenmark.dk/menu/arti ... ticle_id/6
Maj 2022 Matrix forlygter forsvinder af ukendte årsager fjerner Tesla matrix forlygterne igen fra Model 3, igen spekuleres i chipmangel.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz » 28 feb 2023 13:02

triumph skrev:
26 feb 2023 15:22
Sådan en har jeg, og er virkelig en fornøjelse og køre.
Købte du den fra ny ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 28 feb 2023 17:33

Lintz skrev:
28 feb 2023 13:02
Købte du den fra ny ?
Nej, jeg købte min 6 md gammel (oprindeligt fra tyskland) Jeg har haft min i 1½ år og gav 340.000 inkl træk
Det er vist kun 10% af de TM3ér der er indregistreret i Danmark i 2022, der er solgt som nye i DK, resten kommer fra tyskland


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz » 28 feb 2023 18:05

triumph skrev:
28 feb 2023 17:33

Det er vist kun 10% af de TM3ér der er indregistreret i Danmark i 2022, der er solgt som nye i DK, resten kommer fra tyskland
Det kan så nok være det ændre sig :P
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 28 feb 2023 18:39

Lintz skrev:
28 feb 2023 18:05
Det kan så nok være det ændre sig :P
Ja, men...
I Tyskland betaler man kun 19% moms.
Der har tidligere været et tilskud på 6000 EUR pr bil i Tyskland, det falder til 4500 EUR i 2023 = 33.750 kr (så vidt jeg ved, er ikke ekspert)
Så vidt jeg ved så har Tesla ikke sat prisen på en TM3 ned med 30.000 i Tyskland (Endnu ?)
Men lad os lege at man vil købe en TM3. den koster PT ca. 250.000 ex moms i dk,og 280.000 i tyskland
Prisen i DK bliver altså 1,25 x 250.000 = 312.500
I tyskland bliver den nu (280.000 - 33.750) x 1,19 = 293.038 kr. Altså små 20.000 billigere,
Men mon ikke Tesla også sænker priserne i Tyskland med 30.000 ? => Nypris 216.250 x 1,19 = 257.337 kr = 55.000 billigere end i dk ?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph » 04 mar 2023 21:57

Så satte Tesla også priserne ned i Tyskland. Nu koster en Model Y 44.890 EUR = 337.000 kr for en SR / 412.000 for en LR
I Danmark koster en SR 375.000 / 433.500 for en LR
b1.jpg
Knapt så billigt er Model 3 til 43.990 EUR (sikkert uden det anhængertræk der er inkluderet i en model Y)
b2.jpg
I Jyllandspostens "Bilradio sagde de at Skoda har reageret ved at give en gratis Premium pakke til 84.000 kr til alle dem der bestiller en Skoda Enyak med det store batteri. Den koster normalt 420.000 uden pakken
Så er det jo helt på månen at Vw vil have det samme for en ID3

Nissan Aria er blevet sat ned med 35.000 kr
Senest rettet af triumph 04 mar 2023 21:59, rettet i alt 1 gang.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard » 05 mar 2023 07:19

Jeg begynder så småt at tro på de budgetter der opstilles for elbiler. Så for mit vedkommende bliver det nok en lettere brugt elbil næste gang. Jeg kæmper dog lidt med forsikringspriser. Jeg hører om folk der forsikrer Tesla for helt ned til 6500/år.... De må dælme ha' nogle gode rabataftaler. Jeg har svært ved at komme under 10.000/år når jeg stiller budget op for f.eks. Tesla Y standard model.

Og så har jeg gået og spekuleret... Vil man turde at binde an med en kinesisk (BYD, Polestar, MG osv.) i lyset af de spændinger der er omkring Taiwan?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz » 05 mar 2023 07:29

svanggaard skrev:
05 mar 2023 07:19
Jeg begynder så småt at tro på de budgetter der opstilles for elbiler. Så for mit vedkommende bliver det nok en lettere brugt elbil næste gang. Jeg kæmper dog lidt med forsikringspriser. Jeg hører om folk der forsikrer Tesla for helt ned til 6500/år.... De må dælme ha' nogle gode rabataftaler. Jeg har svært ved at komme under 10.000/år når jeg stiller budget op for f.eks. Tesla Y standard model.
Jeg må nok indrømme at efter Tesla har sat priserne voldsomt ned er jeg begyndt at kigge noget mere på el-bil.

Ved dog ikke om jeg skifter, men vores HEV er omkring tre år så under alle omstændigheder kunne det måske være fornuftigt at kigge på noget andet.

Har siddet og kigget en del på Model 3 da den er havnet i en pris hvor jeg har lyst til at betale.
Jeg har det sådan med biler at når prisen runder de 300.000 begynder de at blive dyre og nægter at betale over 400 for en bil.

En Tesla Model 3 med baghjulstræk samt vinterfælge og træk ryger så i lidt under 360 k. En pris der ikke er afskrækkende.
Tror jeg en dag i den nærmeste fremtid vil besøge en Tesla forhandler.

P.S. Ved overhovedet ikke om konen er med på ideen :D
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar