Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ladeløsning elbil

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pendec

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af pendec » 21 nov 2021 07:56

Ja, 2021 model, mørke lister/håndtag og varmepumpe. Så den er god nok jo.


From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af From » 21 nov 2021 08:54

pendec skrev:
20 nov 2021 16:56
Har lige erfaret Tesla har stik i bagerste passager side, det skal jeg vist tage højde for, da jeg ikke kan køre ind med næsen først, af frygt for muse angreb, som er sket 2 gange tidligere, fordi varmen på mine biler tiltrak dem, fik jeg at vide. Kuga havde stik på førersiden 1 meter fra strømstik :)
Sidder ladestikket ikke i bageste venstre hjørne på en Tesla ?

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af triumph » 21 nov 2021 09:10

From skrev:
21 nov 2021 08:54
Sidder ladestikket ikke i bageste venstre hjørne på en Tesla ?
jo, bagerst i venstre side.
I Holland har Tesla som forsøg åbnet nogle få af deres ladestandere for andre biler. Men ladestandere er lavet til Teslaer, så kablerne er kun lige lange nok => Nogle biler har ladestik i højre side, så for at de kan oplade, så optager de 2 båse. På andre biler er kablet ikke langt nok, så de må holde på tværs af ladebåse
Last edited by 1 on triumph; edited 21 times in total

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af triumph » 21 nov 2021 09:18

pendec skrev:
21 nov 2021 07:56
Ja, 2021 model, mørke lister/håndtag og varmepumpe. Så den er god nok jo.
Varmepumpen er fed !
Efter 300 meters kørsel er der varme i kabinen. Noget andet en en dieslhakker der skulle køre 8-10 km før kabinen var ordenligt varm.
Jeg er rigtig glad for min.
Bilen er sat sportsligt op, og køre lidt som en sportsvogn. Den er ikke ubehageligt hård, men man kan godt mærke div. ujævnheder.
Man skal være klar over at man ikke køber en Citroen´sk blød affedring
Det eneste jeg syntes er dårligt er anhængertrækket.
Det sidder nede under bilen. Først skal man fjerne en plade, der åbner ind til et rum, der ikke ser ud som om der burde (permanent) være åbent ind til. Så skal man stikke anhængertrækket op i et hul, samt montere stikket der peger nedad.
For og gøre dette, skal man helt ned og ligge på ryggen....
Det er fandme ikke smart lavet.
Jeg må finde på en måde at have anhængertrækket fastmonteret, og lågen lukket, samtigt med at man kan montere stikket

pendec

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af pendec » 21 nov 2021 10:28

triumph skrev:
21 nov 2021 09:10
jo, bagerst i venstre side.
Efter at have søgt og fundet billeder, så har jeg vist(heldigvis) bare fundet et billede som sad i højre, og så er det jo bare perfekt.
triumph skrev:
21 nov 2021 09:18
Det eneste jeg syntes er dårligt er anhængertrækket.
Det sidder nede under bilen. Først skal man fjerne en plade, der åbner ind til et rum, der ikke ser ud som om der burde (permanent) være åbent ind til. Så skal man stikke anhængertrækket op i et hul, samt montere stikket der peger nedad.
For og gøre dette, skal man helt ned og ligge på ryggen....
Det er fandme ikke smart lavet.
Jeg må finde på en måde at have anhængertrækket fastmonteret, og lågen lukket, samtigt med at man kan montere stikket
Det lyder da lidt som når jeg satte mit på Kuga? Det sad også nedenunder og skulle på knæ for at sætte det op i hullet, dog var strømstik vippebar, og man vippede det ned når strømstik blev sat i.
Jeg formoder det er det samme her på den jeg får. Det må jeg erfare, og godt man har knæmåtter , som lige kan lægges på stenene mens man sætter det på.

Kuga var også meget hård selvom man prøvede 18" med god tykkelse, det var sportsundervogn, hvor STline så var den eneste serie med det, Trend/Vignale har bedre komfort der men så manglede de andet.


pendec

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af pendec » 21 nov 2021 10:31

Nu må jeg lige spørge lidt uvidende og ved ikke hvad jeg skal søge på. "first time start".

Nogle skriver keycard skal bruges? Er der sådan et? Har lige læst artikel om globalt IT nedbrud hos Tesla og ingen kunne starte bilen?

Hvordan overdrages ejerskab rent IT mæssigt, fjerner man sig fra bilens IT, og så kan jeg hurtigt sætte mig selv op?

Det lyder som jeg ikke skal ud og køre på dag 1 ;)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af triumph » 21 nov 2021 14:14

Jeg downloadede Tesla appen, men kunne ikke gøre noget i den.
Hos forhandleren "Overførte" han ejerskabet, og så kunne man "styre" bilen via appen (Det tog ikke 5 minutter)
Til min medfulgte 2 keycards med. Det ene kan du have i lommen, så virker de som nøgle
(Det gør telefonen også, men den kunne jo løbe tør for strøm)

pendec

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af pendec » 21 nov 2021 15:01

triumph skrev:
21 nov 2021 14:14
Jeg downloadede Tesla appen, men kunne ikke gøre noget i den.
Hos forhandleren "Overførte" han ejerskabet, og så kunne man "styre" bilen via appen (Det tog ikke 5 minutter)
Til min medfulgte 2 keycards med. Det ene kan du have i lommen, så virker de som nøgle
(Det gør telefonen også, men den kunne jo løbe tør for strøm)
Tusind tak for info, superlækkert du lige har fået og været igennem det :great:

Fik du Tesla mormor lader og by kabel med (hvor langt?) med til din, jeg mener at have læst det er med, men er ikke sikker endnu, har også skrevet en på bilbasen, han er ikke vendt tilbage endnu. Bare fordi jeg ikke håber sælger nu smider dem i ekstra fortjeneste lommen, fordi jeg ikke spurgte før underskrift ;(
Der er en fin debat om nye Kuga ejere, som nogle mister ekstra kabel til byen, andre får begge, så derfor nysgerrig her.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af triumph » 21 nov 2021 18:45

Der er både mormor lader og kabel. Jeg ved ikke hvor langt, men nok ca 4-5 meter.
Bemærk at mormor lader har schuko stik (230 V). Jeg købte et hun stik hos Thansen, og satte på en 400 volt gruppe/ forlængerledning
https://www.thansen.dk/camping/elartikl ... 672534977/
Så jeg kan lade med 13 Amp/3 kW, uden og være bange for at der går en sikring.
( Man kan indstille ladestrømmen i software)
Min havde måtter, men det er faktisk et tilkøb.

Fandt en indstilling der hedder "nem indstigning"
Hvis man vælger den køre sædet tilbage, og rattet op når man åbner sikkerhedsselen.

Bilen her "Sentury mode" (ved ikke om det er stavet korrekt)
Hvis det er slået til, så filmer bilen hvergang der er nogen der er tæt på bilen. Jeg arbejder pt i Kolding. På arbejde havde jeg parkeret nær en mobilkran der var igang med at løfte matrialer. Om natten var billen parkeret på Banegårdspladsen i Kolding. Bilen havde brugte 5% batteri på at optage mistænkelig adfærd.......

pendec

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af pendec » 21 nov 2021 19:46

triumph skrev:
21 nov 2021 18:45
Der er både mormor lader og kabel. Jeg ved ikke hvor langt, men nok ca 4-5 meter.
Bemærk at mormor lader har schuko stik (230 V). Jeg købte et hun stik hos Thansen, og satte på en 400 volt gruppe/ forlængerledning
https://www.thansen.dk/camping/elartikl ... 672534977/
Så jeg kan lade med 13 Amp/3 kW, uden og være bange for at der går en sikring.
( Man kan indstille ladestrømmen i software)
Min havde måtter, men det er faktisk et tilkøb.

Fandt en indstilling der hedder "nem indstigning"
Hvis man vælger den køre sædet tilbage, og rattet op når man åbner sikkerhedsselen.

Bilen her "Sentury mode" (ved ikke om det er stavet korrekt)
Hvis det er slået til, så filmer bilen hvergang der er nogen der er tæt på bilen. Jeg arbejder pt i Kolding. På arbejde havde jeg parkeret nær en mobilkran der var igang med at løfte matrialer. Om natten var billen parkeret på Banegårdspladsen i Kolding. Bilen havde brugte 5% batteri på at optage mistænkelig adfærd.......
Det lyder altsammen super, håber forhandler får styr på mormor og by kablet.
Jeg har jo allerede en mobil lader til 16A med rødt kraftstik monteret, så det går på mit stik i carport.
Da refusion sidder i easee boksen, så overvejer jeg bare et kraftstik monteret på boksen, det skulle være lovligt nok, da den max vil trækker 11kW.

De andre features har jeg hørt om men nok ikke lige sådan, der er nok masser af studie i bilen.
Jeg glæder mig lidt til at finde ud af om man virkelig kan ændre lyde udenfor, på Kuga'n var fiske/akvarie lyden fast. Der skulle være en V8 engine tilgængelig som software mener jeg :) (Det er da for cool) men ok, på YT var det selvfølgelig ikke det bedste.

Tror på, det var det bedste valg, da den har hk, stort batteri (som Mach-E) og så bare mere sjov og federe udseende end EQC400 og Mach-e, og features i den tror jeg nok er fedt for en IT mand :) Det bliver tidlig juleaften i år icon_cheesygrin.gif 8)

Har ellers lige købt dashcam til for og bag men ventede med montering i ny bil, nu bliver det vist ikke aktuelt.


Besvar