Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ladeløsning elbil

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

ladeløsning elbil

Indlæg af triumph » 04 nov 2021 19:57

Nå, men jeg fik købt en Tesla Model 3 SR+.
Så kommer spørgsmålet om hvordan den skal lades op.
Med mine 35.000 km om året er der nærmest ingen forskel på om jeg tage et Clever abonnement, eller selv køber en lader, og får refunderet 1,12 kr/KWh.
Det der kan være forskellen er om Clever rent faktisk tilbagebetaler den reelle elpris.
Clever hævder at de betaler gennemsnittet af den elpris som danskerne betaler, ud fra en pris statistik. Og i andet kvartal tilbagebetalte Clever 1,86 kr/KWh
Men i iflg. den statistik de henviser til, så var den gennemsnitlige elpris i andet kvartal 2,18 kr/Kwh
https://clever.dk/opladning-hjemme-og-p ... ebetaling/

https://forsyningstilsynet.dk/media/914 ... v-2021.pdf

Tilbagebetaler Clever den fulde elpris ?


pendec

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af pendec » 05 nov 2021 09:35

Tillykke, det er da en fin elbil, og den er mange glade for, så du bliver ikke skuffet.

Omkring Clever, så er det jo kun snit de tilbagebetaler, og i 4. kvt , er de på 2,02kr, som slet ikke passer med priserne idag. Om de går 30-40 øre op i jan. ved ingen, dog er Clever jo også smart når du lader på turen, det er jo gratis på hele deres net, som må være en fordel hvis du udnytter det.

I grupperne på FB , er det næsten alle som har Clever, hvis de kører 25.000+ , undtagelsen er når de har solceller eller afgiftsreduktion, så vinder man vist mere der. nogle har så begge dele stadig :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af triumph » 05 nov 2021 10:17

Som jeg forstår det, så bruger Clever den gennemsnitlige el pris, 2 kvartaler før.
For 4 kvartal tilbagebetales 2,01 kr/kWh.
Men i andet kvartal var elprisen 2,18

pendec

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af pendec » 05 nov 2021 10:22

Og så er snitprisen et, og mange har så helt andre aftaler, nogle billigere andre dyrere.
Det er vist noget man skal regne på om det er smart, eller man selv skal have refusion derhjemme på sin egen lader.

Man skal jo også huske Clever tager 7000kr+ for en lader med opsætning uden gravning, så tager de vist 1000-1500kr for at tage den ned igen.
Du kan få ladere for 3000+ på 11kW, så kan man jo regne på hvor mange år der går, før de 3-4000kr er tjent hjem.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af triumph » 05 nov 2021 17:15

Det bliver et nej tak til Clever herfra.
På Cleveres hjemmeside står at man betaler et månedligt abbonement på 750 kr. Clever tilbagebetaler dig den strøm der bliver brugt ud fra en pris statestik, der viser den genemsnitlige elpris 2 kvartaller før.
Når man så går ind i prisstatestikken, sår er beløbet der bliver tilbagebetalt ca. 18 øre lavere end genemsnittet.
Nu har jeg ringet 3 gange til clever for at høre hvordan det hænger sammen. De 2 første gange kunne/ville de ikke svare. tredje gang kom en masse bortforklaringer, hvorefter der blev svaret, at det kun var en del af den samlede elpris der blev tilbagebetalt.
Den oplysning kan jeg ikke finde på deres hjemmeside, ej heller hvordan de kommer frem til beløbet


pendec

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af pendec » 05 nov 2021 18:36

triumph skrev:
05 nov 2021 17:15
sår er beløbet der bliver tilbagebetalt ca. 18 øre lavere end genemsnittet.
Spørgsmålet er vel også , hvor har du læst de dækker helt strømprisen i hjemmet? Det står der heller ikke nogen steder, bare at de tilbagebetaler en pris, som justeres kvt.

Ligesom med meget andet, så skal du jo også regne med afskrivning af el lader+bi måler over X år, før din refusion giver overskud hjemme, præcis som Clever med deres 7xx kr, skal modregnes i den el betaler 2kr+ for, som starter med 370+kWh som skal dække Clever abo, så kommer afskrivning af de 7000kr over X år, så lidt teknisk at sige men får overskud på det . Mennesker er så bare simple, de fjerner investering og så kigger på el priser, og siger wow, vi sparer X kr fordi vi har Clever :) lige som folk med solceller og VP, man spare fra dag1 tror de.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af triumph » 05 nov 2021 19:57


pendec

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af pendec » 05 nov 2021 20:55

Der står intet om 100% tilbagebetaling, så mon ikke du forventer mere end de kan give dig, så må du jo bare tage refusionen på 1,12kr og køre igennem det, og få en brik til en af de andre, når du kører en længere tur og vil oplade på turen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af triumph » 05 nov 2021 21:09

De 2 første gange jeg ringede ind for at få afvide hvordan det med tilbagebetaling hang sammen, gav de indtryk af at man fik tilbagebetalt gennemsnittet af det danskerne betaler for strømmen.
Ingen af dem jeg talte med, kunne redegøre for hvorfor beløbet der så blev tilbagebetalt var mindre, eller hvordan man kom frem til det mindre beløb.

3 gang jeg ringede, Fik jeg efter 15 minuters snakken uden om, så oplyst at det ikke var det fulde beløb jeg fik tilbagebetalt.
Men jeg fik stadig ikke oplyst hvordan de kommer frem tol beløbet der tilbagebetales.
Noget mere genemsigtighed ville være på plads

pendec

Re: ladeløsning elbil

Indlæg af pendec » 05 nov 2021 22:24

triumph skrev:
05 nov 2021 21:09
Men jeg fik stadig ikke oplyst hvordan de kommer frem tol beløbet der tilbagebetales.
Noget mere genemsigtighed ville være på plads
Er det ikke lidt som at have flex afregning, at kalkulere den eksakte pris er svært når man skal tage time for time og lægge sammen, dag for dag, og så et snit igen for alle timer. Det bliver mærkeligt og ikke særlig præcist, når man hører man betaler timesats som nordpool mener den er.

Jeg aner ikke hvordan Clever beregner snitpriser, og det er vel heller ikke sikkert vi skal kende det, for det er jo i den sidste ende et tilbud fra Clever, og de kunne også lave en helt anden salgs strategi uden at forklare kunder detaljerne :) Så enten køber man deres løsning eller ikke. og der er nok 100000 måder at beregne snit priser på, afhængig af parametre man bruger.
Nu er Clever jo en del af Andel, som også er elleverandør i Danmark og ikke bare et elselskab som sælger el. Så de kan have helt anden baggrund i deres beregninger, som vi ikke kan/skal vide.


Besvar