Høj ladespænding
: 23 jun 2021 23:35
Jeg har en gammel båd som har stået på land alt for længe. Jeg har brugt de sidste par uger på gennemgang, rensning og forsigtig opstart at motoren - det er gået over al forventning 135-150PSI på alle 4 cylindre selvom motoren er årgang 1986.
Jeg skiftede en defekt laderegulator (diodebro/ensrettter) da båden aldrig har ladet ordentligt på batteriet (har haft den siden 2017). Det hjalp gevaldigt - så nu er jeg fri for at sætte laderen på efter hver tur.
I dag har jeg så været ude at prøvesejle. På min GPS kan jeg aflæse batterispændingen. Umiddelbart efter start er spændingen ca. 12.8V. Spændingen stiger hurtigt og stabiliserer sig på 15.7V efter et par minutter i tomgang. Når motor stoppes falder spændingen til ca. 12.6V. Min umiddelbare tanke er, at ladespændingen er for høj. Jeg er bange for at jeg "koger" batterierne (forbrugsbatteri og startbatteri).
Startbatteriet er et VARTA Dynamic 110Ah
Forbrugsbatteriet er et Biltema 110Ah SMF marine batteri
Batterierne er adskilt af et relæ som prioriterer opladning af startbatteriet, og sikrer, at forbrug til GPS, ekkolod, ankerlys osv. ikke tapper startbatteriet.
Den nye ensretter/laderegulator/diodebro har det rigtige reservedelsnummer og ser umiddelbart ud til at være 100% identisk med den originale. Er spændingsniveauet på 15.7V under drift for højt? Hvis ja, hvad kan jeg så gøre for at tage toppen af spændingen?
Jeg skiftede en defekt laderegulator (diodebro/ensrettter) da båden aldrig har ladet ordentligt på batteriet (har haft den siden 2017). Det hjalp gevaldigt - så nu er jeg fri for at sætte laderen på efter hver tur.
I dag har jeg så været ude at prøvesejle. På min GPS kan jeg aflæse batterispændingen. Umiddelbart efter start er spændingen ca. 12.8V. Spændingen stiger hurtigt og stabiliserer sig på 15.7V efter et par minutter i tomgang. Når motor stoppes falder spændingen til ca. 12.6V. Min umiddelbare tanke er, at ladespændingen er for høj. Jeg er bange for at jeg "koger" batterierne (forbrugsbatteri og startbatteri).
Startbatteriet er et VARTA Dynamic 110Ah
Forbrugsbatteriet er et Biltema 110Ah SMF marine batteri
Batterierne er adskilt af et relæ som prioriterer opladning af startbatteriet, og sikrer, at forbrug til GPS, ekkolod, ankerlys osv. ikke tapper startbatteriet.
Den nye ensretter/laderegulator/diodebro har det rigtige reservedelsnummer og ser umiddelbart ud til at være 100% identisk med den originale. Er spændingsniveauet på 15.7V under drift for højt? Hvis ja, hvad kan jeg så gøre for at tage toppen af spændingen?