Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Høj ladespænding

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Høj ladespænding

Indlæg af svanggaard » 23 jun 2021 23:35

Jeg har en gammel båd som har stået på land alt for længe. Jeg har brugt de sidste par uger på gennemgang, rensning og forsigtig opstart at motoren - det er gået over al forventning icon_cheesygrin.gif 135-150PSI på alle 4 cylindre selvom motoren er årgang 1986.

Jeg skiftede en defekt laderegulator (diodebro/ensrettter) da båden aldrig har ladet ordentligt på batteriet (har haft den siden 2017). Det hjalp gevaldigt - så nu er jeg fri for at sætte laderen på efter hver tur.

I dag har jeg så været ude at prøvesejle. På min GPS kan jeg aflæse batterispændingen. Umiddelbart efter start er spændingen ca. 12.8V. Spændingen stiger hurtigt og stabiliserer sig på 15.7V efter et par minutter i tomgang. Når motor stoppes falder spændingen til ca. 12.6V. Min umiddelbare tanke er, at ladespændingen er for høj. Jeg er bange for at jeg "koger" batterierne (forbrugsbatteri og startbatteri).

Startbatteriet er et VARTA Dynamic 110Ah
Forbrugsbatteriet er et Biltema 110Ah SMF marine batteri

Batterierne er adskilt af et relæ som prioriterer opladning af startbatteriet, og sikrer, at forbrug til GPS, ekkolod, ankerlys osv. ikke tapper startbatteriet.

Den nye ensretter/laderegulator/diodebro har det rigtige reservedelsnummer og ser umiddelbart ud til at være 100% identisk med den originale. Er spændingsniveauet på 15.7V under drift for højt? Hvis ja, hvad kan jeg så gøre for at tage toppen af spændingen?


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Høj ladespænding

Indlæg af Bigfoot » 24 jun 2021 09:38

jeg ville starte med at måle mere lokalt og med noget præcist udstyr, noget så simpelt som et voltmeter.
GPS'en tager jo alle små peak med i strømmen, da den jo er meget følsom, og når du måler lokalt på generatoren, eller bare på batteriet, så skulle du gerne måle omkring de 14 volt i ladespænding.
14.2 så er du rigtig godt kørende.

Min egen erfaring, er at den skal lige et lille nøk over de 14 for at være perfekt i ladestrømmen.

Men mål det med et voltmeter på batteri eller generator. Så får du det rette billede.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Høj ladespænding

Indlæg af svanggaard » 24 jun 2021 09:54

Det har du da fuldstændig ret i. Det er ikke utænkeligt at jeg får et andet resultat med et almindeligt multimeter. Jeg får målt efter en af de nærmeste dage.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Høj ladespænding

Indlæg af Flammen » 24 jun 2021 10:09

dit skillerelæ kan godt drille din laderegulator. prøv at koble skillerelæet ud, og sætte gen+ direkte til start eller forbrug B+, og ser om det ikke stabilisere ved 13,8-14,4volt
skillerelæer findes i mange kvaliteter.
selv bruger jeg et victron skillerelæ, til 2 meget forskellige accuèr i både størrelse og tilstand. har ingen problemer der

edit: du skriver årg. 86. så tænker jeg, at din laderegulator er mekanisk. det er somregel kapslet med et alu dæksel. tager du dækslet af, sidder der 2 skruer som er plomberet med lak. den ene skrue justerer man ladespændingen med

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Høj ladespænding

Indlæg af svanggaard » 24 jun 2021 10:53

Skillerelæet er fra biltema https://www.biltema.dk/baad/eludstyr/in ... 2000042018. Har egentlig ikke tænkt nærmere over om der kunne være forskel på virkemåde - selvom jeg godt er klar over at der er forskel på kvalitet. Jeg har dog lært på den hårde måde, at skillerelæet har et lille tomgangsforbrug (ca. 10mA) og dermed tapper batteriet hvis ikke jeg rykker polklemmerne af når båden trækkes på traileren.

Motoren er en 2-takter 4 cyl Mercury/mariner 75HP påhængsmotor https://www.marineengine.com/parts/mari ... and-up-bel. Umiddelbart er der ingen justeringsmuligheder. Der sidder kun en lille indkapslet diodebro.
PH350-0003.jpg
Batterierne er rigeligt store. Men tanken er, at jeg vil montere en lille el-motor som backup/reservemotor. Den giver ikke det helt store skub på en 16 fods båd, men burde være nok til at flytte båden ud af en sejlrende i en snæver vending.


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Høj ladespænding

Indlæg af Flammen » 24 jun 2021 11:05

jeg vil helt sikkert teste ladespændingen med skillerelæet frakoblet. skrue gen+ sammen med B+ til et af accuérne med en M8 bolt, og test spænding

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Høj ladespænding

Indlæg af Flammen » 15 jul 2021 21:52

fik løst problemet?
skidtet har jo med at gå itu, når det er højsæson. ZF reversgear på min båd vil ikke gå i bak nu. typisk!!!

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Høj ladespænding

Indlæg af svanggaard » 16 jul 2021 01:18

Jeg fik målt med et ordentligt multimeter - det passer med de 15.7Volt ladespænding. Jeg har endnu ikke prøvet at frakoble skillerelæet. Når det skal afmonteres skal jeg ved samme lejlighed af skiftet et par kabler.

Der er altid noget man kan lave på en båd. Håber du får styr på dit bakgear.

Min båden var på vandet her til aften. Jeg tog 3 teenagere med på fisketur - jeg skal hilse, at sige at de glemte alt om snapchat og instagram når vi rendte over en makrelstime :-) Vi fik 47 fine makreller og et par hornfisk med hjem.


Besvar