Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Honda klon motor JF200

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Honda klon motor JF200

Indlæg af svanggaard » 01 jun 2021 23:25

Jeg har en 6,5hp kinamotor (Honda GX200 klon) med vandret aksel som er slidt op. Kompressionen er nede på 40 psi kold. Jeg gætter på slidt cylinder eller defekte ventilsæder. Det er en Jiangdong JF200 med serienummer "20012Z070103". Der er monteret et reduktionsgear som jeg endnu ikke har adskilt. Jeg kan derfor ikke gennemskue detaljerne om den eksisterende aksel (placering, diameter, udformning og længde).

Der findes mange billige motorer som ligner (hos primusdanmark, vidaXL, RC-Holm osv). Men det ser ud til at der kan være lidt forskel på akslerne (19 el. 20mm) og muligvis også forskel på længde. Er der nogen herinde som ved hvor specifikationerne for den gamle motor kan findes?

Det skal retfærdigvis siges, at kinamotoren har gjort det godt. Den er passet med olieskift og har til gengæld fået lov at yde max i rigtig mange timer, siden jeg købte maskinen i 2013.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Honda klon motor JF200

Indlæg af Bigfoot » 02 jun 2021 07:52

Ved netop de kina GX-kopier, da er det i 11 ud af 5 tilfælde altid stempelringene der har givet op.
Ventilsæderne er fræst ud i topstykket, det er ikke pressede sæder i sådan en.

Det koster ikke alverden at splitte motoren ad, og så smide en ny omgang ringe i den.
Jeg har rodet ufattelig meget med storebroren til den, GX270'eren, og det jeg fik konstateret en del gange, var at ringgab på en kinamotor som ofte var vanvittigt stort. Og de derfor ikke holder så længe før de taber kompressionen.

Men derudover så kan en ganske almindelig omgang ventiljustering også hente en stor del af det manglende kompression tilbage.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Honda klon motor JF200

Indlæg af svanggaard » 02 jun 2021 09:20

Jeg skal da helt sikkert ha' skilt motoren ad - jeg er for nysgerrig til at lade være. Jeg har forsøgt ventiljustering - det gav ikke noget.

Nye stempelringe, måske pakninger, fragt osv. løber vel op i en 500,- Og så har jeg stadig en 8 år gammel slidt motor og der er risiko for at jeg får de forkerte stumper - jeg kan ikke finde reservedele ud fra serienummeret.

En fabriksny motor koster 1000-1500 kr afhængigt af forhandlingsevner. Alternativt kunne jeg måske finde en brugt generator, snekaster eller anden maskine på DBA med samme motor. Der er ufatteligt mange småmaskiner derude som stort set ikke har været startet.


Besvar