Hej.
Håber der er nogen der ved lidt om dette emne?
Jeg overvejer at starte et lille firma op(ApS). Hvis jeg køber en “håndværker bil”, og den fortrinsvis skal bruges i firmaet,
hvad er så fordele/ulemper ved gule plader eller papegøje plader? Kan jo være man engang i mellem skal et privat ærinde i bilen, og må man have en passager med?
Mvh thoken
Bil på guleplader eller papegøjeplader?
- thoken
- Supporter
- 16
- Indlæg: 1988
- Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
- Mit fyr: scotte/dor 10 kw
- Areal: 140 m2
- Brændsel: træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 5500
- Årligt forbrug: 3,5 t
- Geografisk sted: Fyn
- Har takket: 98 gange
- Blevet takket: 46 gange
Bil på guleplader eller papegøjeplader?
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
-
- Stoker X
- 17
- Indlæg: 496
- Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
- Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
- Areal: 125 bolig+200 garage
- Brændsel: Træpiller
- Dagligt forbrug: 25 kg
- Årligt forbrug: 7-8 ton
- Geografisk sted: Gravlev
- Har takket: 9 gange
- Blevet takket: 16 gange
Re: Bil på guleplader eller papegøjeplader?
Hvis den er på gule plader må den ikke bruges privat, andet i nogle ganske få tilfælde, så som et stop ved købmanden på vej hjem. Hvis bilen er på papegøjeplader og den er ejet af ApS'et, så skal du beskattes af fri bil.
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 12
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Re: Bil på guleplader eller papegøjeplader?
Reglerne for gulpladebiler er ikke for normale mennesker at forstå. I visse typer må du gerne lave "svinkeærinder" i andre ikke. I en type gulpladebil må du godt hente datteren fra skole hvis omvejen ikke er mere end xxx meter. I andre biler må du ikke.thoken skrev: ↑07 dec 2020 19:47 Hej.
Håber der er nogen der ved lidt om dette emne?
Jeg overvejer at starte et lille firma op(ApS). Hvis jeg køber en “håndværker bil”, og den fortrinsvis skal bruges i firmaet,
hvad er så fordele/ulemper ved gule plader eller papegøje plader? Kan jo være man engang i mellem skal et privat ærinde i bilen, og må man have en passager med?
Mvh thoken
Du må gerne køre på tankstationen og tanke men må ikke købe cigaretter. Du må gerne købe mad på vej på arbejde men ikke på vej hjem.
Reglerne er så forvirrende at man nærmest står med det ene ben i spjældet konstant.
Så køb en på pip-pip-plader
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
- john m
- Stoker XIV
- 16
- Indlæg: 813
- Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
- Mit fyr: 16 kw blackstar
- Areal: 170m2+55m2 værksted
- Brændsel: træpiller
- Dagligt forbrug: 4 -35 kg
- Årligt forbrug: ca 6000
- Geografisk sted: ejstrupholm
- Har takket: 33 gange
- Blevet takket: 28 gange
-
- Stoker XIV
- 13
- Indlæg: 813
- Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
- Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
- Areal: 110
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 322 gange
- Blevet takket: 42 gange
Re: Bil på guleplader eller papegøjeplader?
Her kan du selv se afgifterne:
https://www.skm.dk/skattetal/satser/sat ... giftsloven
Jeg kører KUN privat i en dieseldrevet kassebil, dvs for at jeg ikke skal dø af afgifter, men kun lide hård smerte, så er min bil FØR 25 april 2007.
Den dato er den vigtigste du skal vide. Jeg gentager for de læse-besværede: køb bil FØR 25 april 2007
Jeg bløder omkring 13 tusind per år, hvis bilen var fra 25 april 2007 eller senere, så skulle jeg bløde 30 tusind per år...
Hjernedøde danske afgifter...
https://www.skm.dk/skattetal/satser/sat ... giftsloven
Jeg kører KUN privat i en dieseldrevet kassebil, dvs for at jeg ikke skal dø af afgifter, men kun lide hård smerte, så er min bil FØR 25 april 2007.
Den dato er den vigtigste du skal vide. Jeg gentager for de læse-besværede: køb bil FØR 25 april 2007
Jeg bløder omkring 13 tusind per år, hvis bilen var fra 25 april 2007 eller senere, så skulle jeg bløde 30 tusind per år...
Hjernedøde danske afgifter...
- thoken
- Supporter
- 16
- Indlæg: 1988
- Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
- Mit fyr: scotte/dor 10 kw
- Areal: 140 m2
- Brændsel: træpiller
- Fremviser gerne i postnummer: 5500
- Årligt forbrug: 3,5 t
- Geografisk sted: Fyn
- Har takket: 98 gange
- Blevet takket: 46 gange
Re: Bil på guleplader eller papegøjeplader?
Hej.
Tusind tak for svar og links
Ja, det er totalt langhåret og meget svært at forstå.
Jeg regner ikke med at opsætte reoler og hylder mm. i varerummet på bilen, men kommer dog til at have lidt værktøj mm. liggende i rummet.
Jeg skal ikke have en bil der er fra før 2007, kan dog godt forstå argumentationen. Men er der ikke noget om at bilen skal have partikelfilter?(og dermed være nyere?)
Må jeg have en passager med i bilen engang i mellem?
Hvad hvis man fx. Skulle hjælpe søn og svigerdatter med at flytte, må jeg bruge bilen til det?
Pip-pip plader, er det papegøjeplader?
Undskyld min uvidenhed
Mvh thoken
Tusind tak for svar og links
Ja, det er totalt langhåret og meget svært at forstå.
Jeg regner ikke med at opsætte reoler og hylder mm. i varerummet på bilen, men kommer dog til at have lidt værktøj mm. liggende i rummet.
Jeg skal ikke have en bil der er fra før 2007, kan dog godt forstå argumentationen. Men er der ikke noget om at bilen skal have partikelfilter?(og dermed være nyere?)
Må jeg have en passager med i bilen engang i mellem?
Hvad hvis man fx. Skulle hjælpe søn og svigerdatter med at flytte, må jeg bruge bilen til det?
Pip-pip plader, er det papegøjeplader?
Undskyld min uvidenhed
Mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- 12
- Indlæg: 7985
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Har takket: 1380 gange
- Blevet takket: 796 gange
Re: Bil på guleplader eller papegøjeplader?
Det var lige nemmere at skrive.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
- Dinsol
- Stoker VI
- 12
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
- Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
- Areal: 200
- Brændsel: savsmuld / korn / flis
- Fremviser gerne i postnummer: 5580
- Geografisk sted: Vestfyn
- Har takket: 17 gange
- Blevet takket: 12 gange
- Kontakt:
Re: Bil på guleplader eller papegøjeplader?
Spørg skat
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh
- lamborg
- Stoker XVII
- 12
- Indlæg: 2672
- Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
- Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
- Areal: 587kvm + 80kvm Kld
- Brændsel: forskellige typer
- Fremviser gerne i postnummer: 7200
- Dagligt forbrug: en hulen masse
- Årligt forbrug: ca12-14 tons
- Geografisk sted: Urup , Grindsted
- Har takket: 271 gange
- Blevet takket: 361 gange
- Kontakt:
Re: Bil på guleplader eller papegøjeplader?
Lidt erfaring herfra.
Hvis du vil bruge den til de opgaver privat som du forskriver skal du have den på pipplader (ja lintz jeg kan heller ikke stave til en sådan fugl .-).
Så betaler du moms på bilen og kan modsat ren gulplade bil ikke trække KØBSmoms fra i dit regnskab men moms og skat af alle udgifter vedrørende drift altså brændstof -rep -vg forsikring færge osv kan du trække fra. Hvis du overvejer leasing er der nogle andre regler ang moms.
Du bliver så beskattet af firmabil men det kan jeg altså ikke helt gennemskue hvordan revisoren regner det ud . Det er noget med en eller andet % del privat af det årlige regnskab og afskrivning osv . Det skal man nok lige være lidt inde i hvordan eller revisor .-)
Som eksempel :
Vores er en C max fra sep 2007 uden partikelfilter så den er desværre lige lidt for ny til at kunne nedvejes til 2 t så der er lidt dyrere i afgift en normalt fordi den vejer 25 kg for meget men vi giver ca 9700 om året i vægtafgift og konen bliver beskattet af (lagt oven i hendes indkomst) ca 13000-17000 om året mener jeg (det svinger lidt ) men hvordan det lige er regnet ud ved jeg som skrevet ikke . Og alle udgifter til bilen bliver betalt over firmaet .
Men du skal passe på hvad du køber for der er miliøzoner at tage højde for i forhold til bilens alder.
se evt dette link https://miljoezoner.dk/er-jeg-omfattet/ ... oezonerne/
Hvis du vil bruge den til de opgaver privat som du forskriver skal du have den på pipplader (ja lintz jeg kan heller ikke stave til en sådan fugl .-).
Så betaler du moms på bilen og kan modsat ren gulplade bil ikke trække KØBSmoms fra i dit regnskab men moms og skat af alle udgifter vedrørende drift altså brændstof -rep -vg forsikring færge osv kan du trække fra. Hvis du overvejer leasing er der nogle andre regler ang moms.
Du bliver så beskattet af firmabil men det kan jeg altså ikke helt gennemskue hvordan revisoren regner det ud . Det er noget med en eller andet % del privat af det årlige regnskab og afskrivning osv . Det skal man nok lige være lidt inde i hvordan eller revisor .-)
Som eksempel :
Vores er en C max fra sep 2007 uden partikelfilter så den er desværre lige lidt for ny til at kunne nedvejes til 2 t så der er lidt dyrere i afgift en normalt fordi den vejer 25 kg for meget men vi giver ca 9700 om året i vægtafgift og konen bliver beskattet af (lagt oven i hendes indkomst) ca 13000-17000 om året mener jeg (det svinger lidt ) men hvordan det lige er regnet ud ved jeg som skrevet ikke . Og alle udgifter til bilen bliver betalt over firmaet .
Men du skal passe på hvad du køber for der er miliøzoner at tage højde for i forhold til bilens alder.
se evt dette link https://miljoezoner.dk/er-jeg-omfattet/ ... oezonerne/
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
-
- Stoker XIV
- 13
- Indlæg: 813
- Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
- Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
- Areal: 110
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Har takket: 322 gange
- Blevet takket: 42 gange
Re: Bil på guleplader eller papegøjeplader?
Ja det er korrekt min bil er gammel og uden partikelfilter, og må IKKE køre ind i miljøzonerne, så hvis du skal til Århus/Kbh eller andne by med miljøzone så skal du have en nyere bil.
Jeg ville nu finde en bil som er under 3000kg, da du derved kan spare på årlige afgifter Alternativt ville jeg finde en hvidplade stationcar med stort varerum, det er vist lidt enklere regler. men det er jo ikke sikkert at der er plads til dit værktøj. til gengæld er en hvidpladebil lettere at sælge da der er flere i DK som vil have hvidpladebiler (ingen private ønsker jo at betale 30 tusind i afgifter årligt, for en nyere gulpladebil)
Jeg ville nu finde en bil som er under 3000kg, da du derved kan spare på årlige afgifter Alternativt ville jeg finde en hvidplade stationcar med stort varerum, det er vist lidt enklere regler. men det er jo ikke sikkert at der er plads til dit værktøj. til gengæld er en hvidpladebil lettere at sælge da der er flere i DK som vil have hvidpladebiler (ingen private ønsker jo at betale 30 tusind i afgifter årligt, for en nyere gulpladebil)