Side 9 af 14

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

: 18 okt 2020 19:57
af John Skov Jensen
Som jeg forstår en CVT gear så er der en variabel udvekling mellem indgangsaksel og udgangsaksel.
Dvs at ved en konstant hastighed på indgangsakslen kan man få varierende hastighed ud af udgangsakselen

Det er ikke sådan en Outlander virker og derfor er det ikke en CVT gearkasse

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

: 18 okt 2020 20:22
af pendec
John Skov Jensen skrev:
18 okt 2020 19:57
Som jeg forstår en CVT gear så er der en variabel udvekling mellem indgangsaksel og udgangsaksel.
Dvs at ved en konstant hastighed på indgangsakslen kan man få varierende hastighed ud af udgangsakselen

Det er ikke sådan en Outlander virker og derfor er det ikke en CVT gearkasse
Nå,
Topgear anmeldelse kommer ind på det du mener omkring CVT. Jeg forstår dog ikke at de kun finder det på for-axlen?

https://www.topgear.com/car-reviews/mit ... ander-phev

Let’s drill down into the powertrain, because that’s a) what’s new and b) where Mitsubishi’s spent its money. The oily bit is a new four-cylinder petrol engine capable of switching between conventional Otto (for power) and Atkinson (for efficiency) combustion cycles. Displacement is up from 2.0-litres to 2.4-litres, giving more power (133bhp vs 119bhp) and torque (156lb ft vs 140lb ft). Under heavy acceleration it drives the Outlander’s front-axle via something called a ‘Multimode eTransmission’ (definitely not a CVT. Feels like one anyway), but most of the time it’s either dormant, or acting as a generator to charge the 13.8kWh battery pack (up from 12kWh) that lives under the boot floor.

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

: 18 okt 2020 20:28
af John Skov Jensen
Det er fordi det kun er på forakslen at den kan køre i “parallel hybrid mode” dvs at motoren ud over at drive generatoren også låses fast til udgangsakslen der driver forhjulene med en hydaulisk kobling

Dette kan ikke lade sig gøre med bagakslen, da der ingen mekanisk forbindelse er mellem foraksel og bagaksel

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

: 18 okt 2020 20:34
af pendec
Jeg må dog erkende, at Wiki om outlander , igennem tiden, starter med at kalde det CVT variant helt tilbage fra deres 2006 model af en hybrid, så måske er det grundlæggende bare CVT som du selv siger single speed transmission, som er per definition CVT, så har Mitsubishi så lavet en variant af gearkassen der. Det sker jo ofte at man gerne laver ændringer og så har man noget nyt, selvom det i bund og grund bare er det alle andre har, vi kalder det bare noge andet fancy, på de små forskelle.

Der er i hvert fald ton af anmeldelser hvor de kalder det CVT, og forhandlere som skriver det i beskrivelse på PHEV , så den er nok svær men jeg tror gerne topgear måske er en tand mere pro i deres anmeldelser, det kunne lyde sådan.

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

: 18 okt 2020 20:38
af John Skov Jensen
Prøv at se her
https://m.youtube.com/watch?v=LZ__5-V6CTI

Se bort fra bensin motor ydelse, el motor ydelse og batteri kapacitet for alt dette er gjort stærkere og større siden videoen blev lavet

Men den forklarer ganske fint hvordan det fungerer

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

: 18 okt 2020 20:55
af Lintz
John Skov Jensen skrev:
18 okt 2020 19:42


Den lader på batteriet via generatoren med en stabil hastighed der kun ændres når ladnings ydelsen ændres fra f.eks 10kw til 80kw
Vil det sige at den i princippet godt kan holde for rødt lys med et ordentlig knald på omdrejningerne og hvor man tænker "Kæft en nød - Sidder og giver gas, nu starter han garanteret med en gammemands-tilkobling" icon_cheesygrin.gif

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

: 18 okt 2020 20:55
af Lintz
John Skov Jensen skrev:
18 okt 2020 20:38
Prøv at se her
https://m.youtube.com/watch?v=LZ__5-V6CTI

Se bort fra bensin motor ydelse, el motor ydelse og batteri kapacitet for alt dette er gjort stærkere og større siden videoen blev lavet

Men den forklarer ganske fint hvordan det fungerer
Det er vist ikke mange der er bygget op på den måde - Eller?

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

: 18 okt 2020 20:57
af John Skov Jensen
Lintz skrev:
18 okt 2020 20:55
Det er vist ikke mange der er bygget op på den måde - Eller?
Nej, jeg tror det er den eneste
Så når der bliver sagt CVT gear, siger jeg hell no

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

: 18 okt 2020 21:02
af Lintz
John Skov Jensen skrev:
18 okt 2020 20:57
Nej, jeg tror det er den eneste
Så når der bliver sagt CVT gear, siger jeg hell no
Men hvilken kobling mellem motor og foraksel. En alm. eller vikose-kobling.

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

: 18 okt 2020 21:03
af John Skov Jensen
Lintz skrev:
18 okt 2020 20:55
Vil det sige at den i princippet godt kan holde for rødt lys med et ordentlig knald på omdrejningerne og hvor man tænker "Kæft en nød - Sidder og giver gas, nu starter han garanteret med en gammemands-tilkobling" icon_cheesygrin.gif
Ja det kan den godt hvis den er i “charge mode” dvs man aktivt har sat den til at lade batteriet op med bensin motoren

Under nornale omstændigheder vil den ikke gøre dert, for når du bremser på vej hen til lyskrydset, vil den omgående slukke motoren og lade motorbremsen lade på batteriet. Og så vedbliver bensin motoren slukket. Når det bliver grønt vil bilen køre videre på el med bensinmoteren slukket