Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 25 jan 2022 12:14

triumph skrev:
25 jan 2022 08:11
Så vidt jeg ved kan man ikke få elreduktion hvis man har solceller = man sender el ud på nettet.
Antager nogen vil bemærke at man sender ud på nettet, uden at have solceller
Så vidt jeg kan gennemskue er det ganske lovligt at installere et batterianlæg og herefter lade/aflade på et vilkårligt tidspunkt. Der er nogen som arbejder med flow-batterier (et par palletanke med elektrolyt, et par pumper og en brændselscelle- søg efter "VisBlue") som også er godkendt til nettilslutning. Hvorvidt der er refusion af elafgift på rene batterianlæg ved jeg ikke - men jeg tvivler.

Hvis man ikke har solceller og smider mere strøm ud i nettet end man køber (oplad ude, aflad hjemme scenariet) burde det få alarmklokkerne til at ringe. Men man kan vel købe strøm hos f.eks. norlys og sælge via vindstød... Så om tallene nogensinde bliver sammenlignet i praksis står hen i det uvisse.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 25 jan 2022 12:23

John Skov Jensen skrev:
25 jan 2022 06:32
Og i forhold til dine tanker omkring at bruge bilen som en powerbank, det er batteriet i min bil alt for lille til. Jeg har en effektiv kapacitet på max 10,6 kwh og jeg bruger i snit mere end en opladning om dagen. Det seneste år har jeg ladet 4200 kwh på min hjemmelader, dvs knap 12 kwh i snit per dag.
Det var også min umiddelbare konklusion... Batteriet er for lille til at rykke noget som powerbank. Men sjovt at den er V2G-kompatibel - Outlanderens ladesystem (BMS) er sikkert genbrug fra andre Mitsubishi-modeller med større batterikapacitet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af triumph » 26 jan 2022 09:37

Det billigste er jo og trække et kabel direkte fra ladeboks til vaskemaskine/ tørretumbler. Så har du tjent 1,12 kr/kWh.....🤔😉😁😁

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 26 jan 2022 11:20

Det er lige nøjagtigt derfor at der skal et eksternet firma/seviceabn. ind over for at få refusion for elagift til ladeboks. Hvorvidt de så kan opdage om tørretumbleren, pallestableren eller golfbilen bliver tilsluttet er nok usikkert. Rent teknisk er der noget meget simpel kommunikation gennem ladekablet - det er ret let at snyde ladeboksen til at tro der sidder en elbil tilkoblet. Ladeboksen registrerer ikke bilens serienummer eller andet. Så ingen logning af hvad der er tilsluttet.

En af mine naboer fik hustandsmølle for nogle år tilbage. Afregningsaftale 2,5kr/kWh i x-år. Dengang kunne man som privat købe strømmen til ca 2 kr alt inkl. Jeg foreslog at de klippede ledningen til møllen og satte møllemåleren i stikkontakten i stedet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af triumph » 26 jan 2022 14:49

svanggaard skrev:
26 jan 2022 11:20
Det er lige nøjagtigt derfor at der skal et eksternet firma/seviceabn. ind over for at få refusion for elagift til ladeboks. Hvorvidt de så kan opdage om tørretumbleren, pallestableren eller golfbilen bliver tilsluttet er nok usikkert. Rent teknisk er der noget meget simpel kommunikation gennem ladekablet - det er ret let at snyde ladeboksen til at tro der sidder en elbil tilkoblet. Ladeboksen registrerer ikke bilens serienummer eller andet. Så ingen logning af hvad der er tilsluttet.

En af mine naboer fik hustandsmølle for nogle år tilbage. Afregningsaftale 2,5kr/kWh i x-år. Dengang kunne man som privat købe strømmen til ca 2 kr alt inkl. Jeg foreslog at de klippede ledningen til møllen og satte møllemåleren i stikkontakten i stedet.
Det har jeg jo allerede....
https://homecharge.dk/
Det koster 69 kr/md, og så får man refunderet 1,12 kr/KWh
Jeg tror firmaer der tilbagebetaler er fløjtende ligeglade med hvad el bruges til.
Der en nogen firmaer der acceptere at målere der ikke kan fjernaflæses. Der tager man bare et billede af måleren, og sender ind. Så kan de ikke se hvordan strømmen bliver brugt. Kun hvor meget

Et type 2 stik har et pilot signal, og et tilkoblings signal der tilsyneladende skal være aktive.
Gad vide hvordan det fungere ?
https://fdel.dk/guide-til-ladning/


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 26 jan 2022 15:16

Funktionen af en ladeboks er forklaret rimeligt underholdende her: https://www.youtube.com/watch?v=RMxB7zA ... onnections

Lidt forenklet kan man sige at en ladeboks blot er en kontaktor.

Den kan dog lidt mere... Ladeboksen fortæller bilen hvor meget strøm den må trække. Når stikket pilles ud slukker ladeboksen for strømmen inden stikket trækkes ud for at undgå gnister. Og endelig sørger stikket for at bilen ikke kan begynde at køre så længe det er tilkoblet.

Ovenstående gælder for AC-ladebokse. Der er sikkert andre ting i spil hvis der lades med DC.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af triumph » 26 jan 2022 17:02

svanggaard skrev:
26 jan 2022 15:16
Funktionen af en ladeboks er forklaret rimeligt underholdende her: https://www.youtube.com/watch?v=RMxB7zA ... onnections

Lidt forenklet kan man sige at en ladeboks blot er en kontaktor.

Den kan dog lidt mere... Ladeboksen fortæller bilen hvor meget strøm den må trække. Når stikket pilles ud slukker ladeboksen for strømmen inden stikket trækkes ud for at undgå gnister. Og endelig sørger stikket for at bilen ikke kan begynde at køre så længe det er tilkoblet.

Ovenstående gælder for AC-ladebokse. Der er sikkert andre ting i spil hvis der lades med DC.
Det der bliver fortalt om i videoen er amerikansk standard, med kun 2 faser, eller en fase/0.
Det virker som om de bruger Type 1 stik, og ikke de type 2 stik vi bruger i Danmark/Europa
Tesla bruger Type 2 stik, lige som (næsten) alle andre elbiler i Europa i dag

I kamerika, bruger de kun 120 V /60 hz(fase/nul, hvilket må give 207 V ved 2 faser)

Som jeg forstår det skal man sætter en 882 ohms modstand til "Control Power Pin/Tilkoblingssignal signal" Og så tænder ladeboks.
Men jeg ved ikke om det også gælder i europa/på type 2 stik ?

Som jeg forstår det, så er der soft/hardware i laderne der begrænser lade effekten. Og laderen sender et Khz signal ud, der fortæller bilen hvor meget effekt den må trække.
Hvad hvis det kredsløb ikke er lukket, starter laderen så opladningen ?

På min Easee lader stiller jeg den max ladespænding via Easee appen. Så bruger den "Pilot signalet" ?

DC ladning sker ikke på hjemmeladere.
I Danmark er laderen også en elmåler, ikke kun en kontaktor

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af triumph » 26 jan 2022 17:36

Jeg skal lige have læst det her;
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 26 jan 2022 18:00

Jeg er bestemt ikke 100 meter mester i ladestandarder. Videoen nævner i flæng type2, level 1 og level 2. Og jeg er med på at der er forskel på spænding mellem EU og USA (m.fl.).

Når det er sagt, kan jeg ikke forestille mig at der er den store forskel på ladeboksens funktionalitet i hhv USA og EU. Effekt-elektronikken sidder i bilen - den kan sikkert æde både 120V, 230V og måske 380V med rette indstilling.

En elmåler koster ikke alverden - kan ikke helt forstå at den er sparet væk i videoens siemens-lader. Men strengt taget er den (måleren) jo kun nødvendig af skattetekniske årsager.

Hvis elbilen ikke kan måle kHz signalet fra ladeboksen begynder den simpelthen ikke at lade. Det må den ikke når standarden skal overholdes. Og ja, din Easee App fortæller din ladeboks hvilket signal (Pilot/kHz signal) den skal sende til bilen når den tilsluttes.

Overordnet synes jeg der er 2 interessante nedslagspunkter:
1) Det er tilsyneladende tude-nemt at simulere en elbil. Dermed bliver det muligt at få refusion for elafgift på forbrug til alle mulige andre apparater - hvis man vil snyde.
2) Det er uklart om elbiler understøtter at ladeeffekten justeres løbende. En lidt smart ladeboks kunne jo måle på stikledningen for at afgøre hvor stor effekt bilen kan lades med og justere løbende. F.eks. reducere ladeeffekten når saunaen og ovnen tændes. Det vil være fint at kunne lade til sikringernes grænse, men selvfølgelig ikke over. På sigt vil den metode og også være bedre end ren on/off styring når elselskaberne engang (måske) kommer nærmere smart-grid.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af triumph » 26 jan 2022 18:19

svanggaard skrev:
26 jan 2022 18:00
Jeg er bestemt ikke 100 meter mester i ladestandarder. Videoen nævner i flæng type2, level 1 og level 2. Og jeg er med på at der er forskel på spænding mellem EU og USA (m.fl.).

Når det er sagt, kan jeg ikke forestille mig at der er den store forskel på ladeboksens funktionalitet i hhv USA og EU. Effekt-elektronikken sidder i bilen - den kan sikkert æde både 120V, 230V og måske 380V med rette indstilling.

En elmåler koster ikke alverden - kan ikke helt forstå at den er sparet væk i videoens siemens-lader. Men strengt taget er den (måleren) jo kun nødvendig af skattetekniske årsager.

Hvis elbilen ikke kan måle kHz signalet fra ladeboksen begynder den simpelthen ikke at lade. Det må den ikke når standarden skal overholdes. Og ja, din Easee App fortæller din ladeboks hvilket signal (Pilot/kHz signal) den skal sende til bilen når den tilsluttes.

Overordnet synes jeg der er 2 interessante nedslagspunkter:
1) Det er tilsyneladende tude-nemt at simulere en elbil. Dermed bliver det muligt at få refusion for elafgift på forbrug til alle mulige andre apparater - hvis man vil snyde.
2) Det er uklart om elbiler understøtter at ladeeffekten justeres løbende. En lidt smart ladeboks kunne jo måle på stikledningen for at afgøre hvor stor effekt bilen kan lades med og justere løbende. F.eks. reducere ladeeffekten når saunaen og ovnen tændes. Det vil være fint at kunne lade til sikringernes grænse, men selvfølgelig ikke over. På sigt vil den metode og også være bedre end ren on/off styring når elselskaberne engang (måske) kommer nærmere smart-grid.
Du har ret i at elmåleren kun er der af skatte tekniske grunde

Jeg er med på at elbilen ikke begynder at lade før den får et Khz signal.
Men giver ladeboks spænding uden den ka aflevere et khz signal ?
Ellers kan man jo ikke "snyde" lader, hvis den kun tænder for strømmen når der er et khz signal til rådighed ?
Jeg ved ikke hvordan man efterligner et Khz signal, eller hvordan man simulere dette ?

Ladeboksen har ingen muligheder (mig bekendt) for at vide hvad der trækkes på stikledning. da den så skulle kunne kommunikere med måleren. Der er jeg næsten 100 % sikker på den ikke kan


Besvar