Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 16 okt 2020 08:31

Så fik jeg svar fra Nord Energi Net. Min stikledning er "4x16 AL" (tilmeldt af elektrikker). Det skal dobbeltjekkes, men umiddelbart ingen problemer med at trække 50A. Min nuværende tilslutningsret er på 25A som nu sidestilles med en 35A tilslutningsret (standard). Det passer fint med at der P.T. sidder 32A sikringer i huset.

Får jeg behov for at trække strøm ud over de 35A skal jeg ha' udvidet min tilslutningsret. Det koster p.t. 1100,- + moms pr. Ampere. Dvs. at hvis jeg skal op i f.eks. 50A bliver prisen 50-35 x 1100 + moms => i alt ca 20.000,- inkl. moms new3

Efterfølgende skal jeg så bekoste en elektriker som skal tilslutte enten et cee ladestik eller en ladeboks. Min konklusion er derfor, at der er for dyrt at etablere lademulighed. Samtidigt er der stor usikkerhed om turisterne vil lade til 2,80kr / kWh. Projektet bliver derfor lagt i skuffen indtil videre.


pendec

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af pendec » 16 okt 2020 08:42

svanggaard skrev:
16 okt 2020 08:31
Efterfølgende skal jeg så bekoste en elektriker som skal tilslutte enten et cee ladestik eller en ladeboks. Min konklusion er derfor, at der er for dyrt at etablere lademulighed. Samtidigt er der stor usikkerhed om turisterne vil lade til 2,80kr / kWh. Projektet bliver derfor lagt i skuffen indtil videre.
Søger du på mormor/mobil lader og tesla, så har flere af Tesla ejere en adapter i bilen som sættes til ved komfur på et 400v (fladt) stik, og så kan de alligevel bruge husets 16A til at lade op natten over, hvis de alligevel ikke kører så ofte. Så du har måske ikke lysten, men lejerne skal nok være opfindsomme, det kan du læse på danske forums :)

Jeg er lidt nysgerrig, hvis de tager komfur strøm og bruger 20kWh på en dag, får du så en alarm, eller er elregning bare som den er efter 2 dage i huset?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af Lintz » 16 okt 2020 08:56

pendec skrev:
16 okt 2020 08:42


Jeg er lidt nysgerrig, hvis de tager komfur strøm og bruger 20kWh på en dag, får du så en alarm, eller er elregning bare som den er efter 2 dage i huset?
Her kan jeg lige melde en at en arbejdskammerat har et par sommerhuse som lejes ud.
På et tidspunkt var der nordmænd med Tesla deri en uges tid.

De ladede bilen (hvordan ved jeg ikke men der er ikke lavet noget ekstra for ladning til el-biler) Ved ham kunne han bare se på måleren at der var trukket rigeligt ud af huset i den uge i forhold til "normalen". Hæng mig ikke op på beløbet men det var så vidt jeg husker rimeligt højt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af pendec » 16 okt 2020 09:04

Lintz skrev:
16 okt 2020 08:56
Her kan jeg lige melde en at en arbejdskammerat har et par sommerhuse som lejes ud.
På et tidspunkt var der nordmænd med Tesla deri en uges tid.

De ladede bilen (hvordan ved jeg ikke men der er ikke lavet noget ekstra for ladning til el-biler) Ved ham kunne han bare se på måleren at der var trukket rigeligt ud af huset i den uge i forhold til "normalen". Hæng mig ikke op på beløbet men det var så vidt jeg husker rimeligt højt.
Hvis jeg kan trækker 10-11kWh på en 14kW opladning, så vil Tesla med 50-60kW jo trække 4* de kWh jeg ser. Så jo, det bliver meget for en enkelt opladning når det er rene el biler som oplader men de gør det nok kun en gang på et par dage, en uge, så kan de måske nå 2 opladninger men en 16A opladning er langsom for dem, jeg skal bruge 3.5Time, de skal bruge 14 timer tror jeg, måske aften -> næsten middag, så går det.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af Lintz » 16 okt 2020 09:31

Kom til at køre bag en Outlander PHEV oppe omkring Hadsten igår og tænkte om jeg evt. skulle prøve at banke op bag i den for at se om det var dig John. icon_cheesygrin.gif Da det ikke var så langt fra dit landsted.

Det er nu en pæn bil - :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 16 okt 2020 09:51

El måleren aflæses ved ankomst og afrejse. Forbruget afregnes til 2,80kr/kWh til udlejningsbureauet. Jeg får 2,5kr/kWh som en del af lejeindtægten (beskattes med 60%).

Om strømmen er brugt på komfur, vandvarmer, sauna eller opladning af en Tesla er ligegyldigt for mig - jeg får den samme kWh afregning. Så nej, jeg får ingen alarm ved højt el-forbrug. Udlejningsbureauet modregner el-forbruget i depositum. Skulle forbruget være ud over depositum, er det bureauets hovedpine - jeg er sikret afregning uanset.

Når det er sagt, er jeg ikke begejstret for at turisterne begynder at flytte rundt med komfuret. Jeg har før set meget underlige ting med specielt tyskere som gør alverdens ting for at spare strøm. Bl.a. har affugter ved pool været åbnet (kræver skruetrækker) og slukket. Gulvvarme på badeværelser bliver næsten altid slukket på ankomstdagen.

Jeg har set forbrugsafregninger som ligger mellem 500,- og 2600,- (tyskere lavest, Normænd højest).

Men jeg er self. lidt bekymret for konsekvenserne ved at gæsterne lader elbil på en installation som ikke er forberedt ved det. Der skal nok blive ballade hvis sikringerne dør i tide og utide.

I al almindelighed tror jeg i øvrigt, at vi alle skal begynde at spekulere lidt over vores udendørs stik. Hvis stikket til robotplæneklipperen sidder for tæt på offentlig vej / parkering bliver risikoen for misbrug nok højere de kommende år. Problemet ses allerede i lille skala i indkøbscentre, idrætshaller o.l. når ungerne skal lade deres mobiltelefoner.

Ift. mit sommerhusprojekt betyder det også, at hvis der engang etableres lademulighed, skal jeg sikre mig at det kun er husets egne gæster som har adgang til opladning.

pendec

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af pendec » 16 okt 2020 10:36

svanggaard skrev:
16 okt 2020 09:51
Ift. mit sommerhusprojekt betyder det også, at hvis der engang etableres lademulighed, skal jeg sikre mig at det kun er husets egne gæster som har adgang til opladning.
Lige præcis denne skal du ikke bekymre dig om, der findes løsninger med kode som man sætter op, og badges man kører forbi ladestationen så den aktiveres for det kort (næsten som i det offentlige), der er mange forskellige ladestandere og løsninger. Lige præcis her, ved de godt folk kunne snyde da det er store mængder per gang der er tale om , hvis det er 50kW Tesla som oplades :)
Udover det, så er alt jo på sin plads, hvis man afregner for sit elforbrug, så kan det ikke gå helt galt.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af svanggaard » 16 okt 2020 10:56

Har godt set kort/nøglering/mobil-App løsningerne... Men de kræver jo en ladeboks med en låsefunktion. Og helst en boks som ikke kræver at gæsterne skal lave endnu flere abonnementer, download app's osv. I praksis er en RFID brik sammen men husnøglerne klart det letteste.

Jeg ved ladeboksene findes, men har ikke overblik over priserne. Gratis er de ikke.

Det ville være noget lettere at sætte et almindeligt CEE stik op (16 eller 32 A). Men stikket skal helt sikkert sidde bag aflåst dør i skur el. lign. Gæsterne har i forvejen nøgle til skuret - så de vil sagtens kunne får adgang under deres ophold.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af John Skov Jensen » 16 okt 2020 14:28

Lintz skrev:
16 okt 2020 09:31
Kom til at køre bag en Outlander PHEV oppe omkring Hadsten igår og tænkte om jeg evt. skulle prøve at banke op bag i den for at se om det var dig John. icon_cheesygrin.gif Da det ikke var så langt fra dit landsted.

Det er nu en pæn bil - :great:
Ja tak, jeg er godt tilfreds med the looks

Var det en titanium metal farvet, der så nyvasket ud? For så kunne det godt være min icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af Lintz » 16 okt 2020 14:47

John Skov Jensen skrev:
16 okt 2020 14:28
Ja tak, jeg er godt tilfreds med the looks

Var det en titanium metal farvet, der så nyvasket ud? For så kunne det godt være min icon_cheesygrin.gif
det var det så ikke - Sort med reg. nr. CA 14 xxx Tror jeg det var.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar