Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af John Skov Jensen »

pendec skrev: 25 sep 2020 20:04 hehe, jeg tror de 25kg er noget vi ikke ser på når vi også sætter os ind?

Outlander er 1880, Kuga 1854 :oops:
Lille agil let bil med træk på forpoterne sådan en Ford icon_cheesygrin.gif

Men jeg glæder mig til at drage egne erfaringer, fik den i går.

Og 34 km på ren el første dag. Bilen delvist ladet til 23 øre per kwh, på hjemmeproduceret solcellestrøm, så ca. 12,5 krone samlet for 34 km kørsel, me like :great:

pendec

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 25 sep 2020 20:06 Som John skriver - Mikro-bil...... icon_cheesygrin.gif
Ja, det må de begge være når du ser på cm målene, så er outlander jo mikro på de små mm mål , for Kuga er 0,44cm bredere :)
John Skov Jensen skrev: 25 sep 2020 20:14 Bilen delvist ladet til 23 øre per kwh, på hjemmeproduceret solcellestrøm, så ca. 12,5 krone samlet for 34 km kørsel, me like :great:
Jeg er misundelig :great: især lige pt, når den slet ikke må oplades, ellers har jeg måtte betale 1,67kr/kWh.
pendec

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af pendec »

John Skov Jensen skrev: 25 sep 2020 20:14 Men jeg glæder mig til at drage egne erfaringer, fik den i går.
Jeg glæder mig til vi kan dele af vores oplevelser på PHEV og hvordan de har formået at lave det.

Jeg får at vide min Kuga ikke kan køre om vinteren på el, eller oplade, det synes jeg er spændende udover jeg godt ved det ikke sker eksternt, så skulle det handle om opvarmning af batteri og den taber strøm osv,osv.. lyder vildt nok, så er Ford da på afveje i Norden der.

Har du valgt den store udgave med alle ekstra og læder eller? Jeg fortryder en smule jeg ikke valgte Ford's Vignale edition med læder sæder men deres kombi sæder er så fine til husdyr og holdes fint.

Jeg fik ikke set en Outlander i baggage rum, har du reservedæk plads og til andet deri? (jeg har opladningskablerne der)
Her kan man lægge et i , udenom om bilens 12v batteri som for nogle (mig) er dejligt nemt at tilgå nu, når det sidder i midten af nødhjul's pladsen , andre mener det stjæler plads når man ikke har reserve hjul i og ville lægge andet der.

Har outlander også forskellige køreprofiler til vejret, og hvordan med opladningen/kombi kørsel. Det må være vigtigt at forstå først, så du kan spare nogle km der. Med min eCVT motor (milliongear) , så skal man ikke hvile på speeder, det koster meget forbrug.

Du kan svare, når du lærer bilen lidt at kende :) Igen, tillykke med bilen, den har noget "presidental" over sig :)
Jeg får bare at vide, jeg kører i mini-cayenne nu, det kan jeg godt leve med.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 25 sep 2020 20:39
Jeg får bare at vide, jeg kører i mini-cayenne nu, det kan jeg godt leve med.
icon_cheesygrin.gif :great: :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af BWJ »

John Skov Jensen skrev: 25 sep 2020 19:38 Interessant, fra 0,18 L/100km til 8,82L/100km
Knap 2 deciliter for at køre 100 km, så kommer man ikke langt væk hjemmefra :D

Jeg har en kollega der aldrig oplader sin Outlander i stikkontakten, efter 7 måneder med blandet kørsel siger hans måling 12,5 km/l. Min Grand Vitara lå på 9,3 i snit, så hvis jeg kan opnå en forbedring på mere end 3 km/l så er det ganske fint.
"Knap 2 deciliter for at køre 100 km, så kommer man ikke langt væk hjemmefra :D" Joe, man kommer præcis 100 km hjemmefra :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af John Skov Jensen »

BWJ skrev: 25 sep 2020 20:43 "Knap 2 deciliter for at køre 100 km, så kommer man ikke langt væk hjemmefra :D" Joe, man kommer præcis 100 km hjemmefra :wink:
Ja beklager, jeg skrev ikke “uden at lade”, så blev det lidt svært at tolke, ikk?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af John Skov Jensen »

pendec skrev: 25 sep 2020 20:39 Jeg glæder mig til vi kan dele af vores oplevelser på PHEV og hvordan de har formået at lave det.

Jeg får at vide min Kuga ikke kan køre om vinteren på el, eller oplade, det synes jeg er spændende udover jeg godt ved det ikke sker eksternt, så skulle det handle om opvarmning af batteri og den taber strøm osv,osv.. lyder vildt nok, så er Ford da på afveje i Norden der.

Har du valgt den store udgave med alle ekstra og læder eller? Jeg fortryder en smule jeg ikke valgte Ford's Vignale edition med læder sæder men deres kombi sæder er så fine til husdyr og holdes fint. Jeg fik ikke set en Outlander i baggage rum, har du reservedæk plads og til andet deri? (jeg har opladningskablerne der)
Her kan man lægge et i , udenom om bilens 12v batteri som for nogle (mig) er dejligt nemt at tilgå nu, når det sidder i midten af nødhjul's pladsen , andre mener det stjæler plads når man ikke har reserve hjul i og ville lægge andet der. Har outlander også forskellige køreprofiler til vejret, og hvordan med opladningen/kombi kørsel. Det må være vigtigt at forstå først, så du kan spare nogle km der. Med min eCVT motor (milliongear) , så skal man ikke hvile på speeder, det koster meget forbrug. Du kan svare, når du lærer bilen lidt at kende :) Igen, tillykke med bilen, den har noget "presidental" over sig :)
Jeg får bare at vide, jeg kører i mini-cayenne nu, det kan jeg godt leve med.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af John Skov Jensen »

Jeg glæder mig til vi kan dele af vores oplevelser på PHEV og hvordan de har formået at lave det.

Jeg får at vide min Kuga ikke kan køre om vinteren på el, eller oplade, det synes jeg er spændende udover jeg godt ved det ikke sker eksternt, så skulle det handle om opvarmning af batteri og den taber strøm osv,osv.. lyder vildt nok, så er Ford da på afveje i Norden der.

Har du valgt den store udgave med alle ekstra og læder eller? Jeg fortryder en smule jeg ikke valgte Ford's Vignale edition med læder sæder men deres kombi sæder er så fine til husdyr og holdes fint.
Jeg valgte INFORM+, hvilket er dellæder, ganske komfortable stole. Det var ene og alene økonomien der stoppede mig i at gå længere op af udstyrsstigen, da hybrid teknikken og transmission er den samme på alle niveauer, kun gadgets til forskel, selv om nogle af disse gadges var ganske interessante

Jeg fik ikke set en Outlander i baggage rum, har du reservedæk plads og til andet deri? (jeg har opladningskablerne der)
Her kan man lægge et i , udenom om bilens 12v batteri som for nogle (mig) er dejligt nemt at tilgå nu, når det sidder i midten af nødhjul's pladsen , andre mener det stjæler plads når man ikke har reserve hjul i og ville lægge andet der.
Under bagagerums måtten er der en del opbevaringsplads, opdelt i flere rum. Der vil sikkert kunne være en nødhjul, men det er inddelt anderledes end i benzin modellen da elmotoren til baghjulene ligger lige under dette område. Jeg kommer ikke til at lade uden for egen matrikel, så der er god plads til div. så som anhængertrækket, mine trailer spænde stroppe, osv, da jeg ikke skal have ladekabel med

Har outlander også forskellige køreprofiler til vejret, og hvordan med opladningen/kombi kørsel. Det må være vigtigt at forstå først, så du kan spare nogle km der. Med min eCVT motor (milliongear) , så skal man ikke hvile på speeder, det koster meget forbrug.
Der er flere køreprogrammer, et "eco" spare program hvor effekt er nedsat på motor, elmotor ac osv. Et "snow" program til snedækkede veje, et "4wd lock" hvor elmotor for og bag trækker lige hårdt til off road brug, et "save" program hvor man kan gemme den til en hver tid tilbageværende batteri kapacitet til senere, f.eks hvis man starter med 50 km motorvej, og så bagefter skal køre 40 km by og landevejskørsel, og så er der et "charge mode" hvor benzinmotorens generator bruger sin ekstrakapacitet til at lade batteriet helt op igen under kørslen, selv om man lige havde tømt det. Så en del forskellige muligheder

Du kan svare, når du lærer bilen lidt at kende :) Igen, tillykke med bilen, den har noget "presidental" over sig :)
Jeg får bare at vide, jeg kører i mini-cayenne nu, det kan jeg godt leve med.
mini-cayenne lyder da ok icon_cheesygrin.gif
[/quote]
pendec

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af pendec »

Nu har jeg nærstuderet hvornår batteri kicker ind, når man starter på kold bil om morgenen. Og jeg skal op og køre 3-4 km, før den vil skifte til at køre batteri, om det så er opladning eller et varme spørgsmål har jeg ikke styr på men der bruges klart energi på at opvarme kabine lidt også, selvom den kun rammer 12-13 grader nu.

Spændende bliver når vi kommer endnu længere ned, om det batteri så først kommer i spil efter mange flere km, og de små ture i blandet kørsel slet ikke bliver med el. Forhåbentlig må jeg snart høre fra Ford og oplade den igen, det begynder at være irriterende.

Noget som du endnu har bidt mærke i, omkring Outlander, og hvordan el batteri tages i brug og hvornår? altså fra kold morgen, tænker jeg her, eller måske for tidligt at spørge :)
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af John Skov Jensen »

pendec skrev: 30 sep 2020 13:05 Nu har jeg nærstuderet hvornår batteri kicker ind, når man starter på kold bil om morgenen. Og jeg skal op og køre 3-4 km, før den vil skifte til at køre batteri, om det så er opladning eller et varme spørgsmål har jeg ikke styr på men der bruges klart energi på at opvarme kabine lidt også, selvom den kun rammer 12-13 grader nu.

Spændende bliver når vi kommer endnu længere ned, om det batteri så først kommer i spil efter mange flere km, og de små ture i blandet kørsel slet ikke bliver med el. Forhåbentlig må jeg snart høre fra Ford og oplade den igen, det begynder at være irriterende.

Noget som du endnu har bidt mærke i, omkring Outlander, og hvordan el batteri tages i brug og hvornår? altså fra kold morgen, tænker jeg her, eller måske for tidligt at spørge :)
Jeg har ikke prøvet at køre afsted en morgen uden at der har været strøm på batteriet, men jeg vil holde øje med det.

Men tænker det på min har noget med timing at gøre
Hvis batteriet er tomt, så starter motoren og begynder at lade i nogle min. Men den lader mere end den bruger ved kørslen, så den slukker motoren igen, og så kører jeg videre på ren el igen i et minut eller 2
Og så forfra igen med at motoren starter

Så om den kræver strøm omgående eller efter et minut eller to afhænger sikkert af hvor den var i sin lade cyklus

Besvar