Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af John Skov Jensen » 20 feb 2021 11:46

En lille update

Har nu kørt godt 11000 km i Outlanderen, og fået den sne og frost testet både herhjemme og i sverige.
Den har sawc som er deres antiskrid og stabilitetsprogram til deres 4 hjulstrukne biler. Det virker perfekt, sammen med gode nye vinterdæk har den godt greb i alle situationer, særligt i glatte sving er der stor forskel til min gamle Vitara

Vælger man EV mode når man starter den, vedbliver den i Eldrift ind til batteriet er suttet tom, ikke noget med at benzinmotoren starter for at varme kabine eller lign. Så den kan køres som en elbil naturligvis inden for batteriets begrænsni ger.

Har også testet chademo hurtigladning, giver 80% opladning på knap 30 min. Det giver kun mening hvis jeg alligevel gør holdt på en Monarc eller lign, men det er trods alt gratis km man hælder i den hvis man alligevel gør et stop. Men jeg tænker der bliver run på de hurtigladere når Corona igen løsner og der kommer flere biler på gaderne igen.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af Lintz » 20 feb 2021 15:47

John Skov Jensen skrev:
20 feb 2021 11:46
En lille update

Vælger man EV mode når man starter den, vedbliver den i Eldrift ind til batteriet er suttet tom, ikke noget med at benzinmotoren starter for at varme kabine eller lign. Så den kan køres som en elbil naturligvis inden for batteriets begrænsni ger.

Det vil sige at den har varmepumpe ?

P.s. 11.000 km - Vi har kørt 2300 icon_cheesygrin.gif
John Skov Jensen skrev:
20 feb 2021 11:46
Har også testet chademo hurtigladning, giver 80% opladning på knap 30 min. Det giver kun mening hvis jeg alligevel gør holdt på en Monarc eller lign, men det er trods alt gratis km man hælder i den hvis man alligevel gør et stop.
Kender ikke til disse hurtigladere og hvilken udbyder der er, men gratis er det vel ikke.
Går ud fra at du betaler en form for abb med "fri tankning". Så man kan vel sige at jo mere du kan bruge denne bliver din "liter-pris" mindre.
Hvis jeg har forstået det ret.

Så for øvrigt en test på et tidspunkt af PHEV bil hvor testeren påstod at hvis man kom hjem med strøm på batteriet havde man kørt bilen forkert.
Tanken her var at det var billigere at tanke strøm frem på fossilt brændsel.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af John Skov Jensen » 20 feb 2021 17:05

Lintz skrev:
20 feb 2021 15:47
Det vil sige at den har varmepumpe ?

P.s. 11.000 km - Vi har kørt 2300 icon_cheesygrin.gif
Nej det ved jeg ikke, men den er udstyret med en elektrisk vandvarmer på 5kW. Den elektriske vandvarmer arbejder alene, eller kan assisteres af benzinmotoren. Benzinmotoren kan naturligvis også varme op uden el assistance
• Den elektriske vandvarmer bruger en elektrisk vandpumpe til at pumpe varmt vand frem til køretøjets varmeapparat inde i bilen - og kan derved opvarme kabinen
• Funktionen kan bruges under kørsel samt ved stilstand
• Energien til den elektriske vandvarmer kommer alene fra drivbatteriet.
• Under afrimning af forrude vil klimaanlægget (A/C) tillige tilslutte sig opvarmningen, for at fjerne dug.
• Energien til den elektriske klimakompressor (A/C) kommer også fra drivbatteriet.

Nu har jeg ikke kørt i bilen hvor det har været koldere end -14 grader, måske hvis det er -20 at benzinmotoren starter, men jeg har ikke oplevet at motoren startede i EV mode.


Kender ikke til disse hurtigladere og hvilken udbyder der er, men gratis er det vel ikke.
Går ud fra at du betaler en form for abb med "fri tankning". Så man kan vel sige at jo mere du kan bruge denne bliver din "liter-pris" mindre.
Hvis jeg har forstået det ret.
Ja det er korrekt. Jeg betaler 369kr om måneden og så har jeg "fri el tankning" herhjemme eller på en Clever ladestander ude i landet.
Det jeg betaler for strømmen herhjemme er normalvis "gratis" da Clever tilbagebetaler mig ca. det samme som jeg betaler ved el selskabet. Men om sommeren vil jeg bruge mit eget solcellestrøm til at lade bilen om eftermiddagen. Strøm som jeg om sommeren kan være heldig at sælge til 10-20 øre per kwh. Men denne strøm får jeg også refunderet af Clever til pt. 1,86kr per kwh. Dette vil finansiere mit abonnement. Så når alt er gjort op bliver den samlede udgift på et år til abonnementet ikke særlig stort


Så for øvrigt en test på et tidspunkt af PHEV bil hvor testeren påstod at hvis man kom hjem med strøm på batteriet havde man kørt bilen forkert.
Tanken her var at det var billigere at tanke strøm frem på fossilt brændsel.
Ja, man skal altid bruge sin strøm inden man lader bilen skifte over på hybrid drift.

pendec

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af pendec » 20 feb 2021 20:34

John Skov Jensen skrev:
20 feb 2021 17:05
Strøm som jeg om sommeren kan være heldig at sælge til 10-20 øre per kwh. Men denne strøm får jeg også refunderet af Clever til pt. 1,86kr per kwh. Dette vil finansiere mit abonnement. Så når alt er gjort op bliver den samlede udgift på et år til abonnementet ikke særlig stort
Er du sikker på Clever betaler dig for afgiftsfritaget strøm, for det er dine solceller jo?

https://clever.dk/om-clever/aftale-om-t ... adeboksen/
Brugeren er forpligtet til at oplyse Clever såfremt hun/han benytter afgiftsfritaget strøm til ladeboksen fra f.eks. egen vindmølle eller solceller.
Har de ikke installeret egen fjernaflæsnings modul, da de satte vægoplader op?

edit: Fandt selv svaret, som jeg ikke fandt sidst jeg talte med en anden om dette.

https://intercom.help/cleverdenmark/da/ ... aget-strom

Så det kan man altså godt :)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af Lintz » 06 mar 2021 15:38

John Skov Jensen skrev:
20 feb 2021 17:05
Kender ikke til disse hurtigladere og hvilken udbyder der er, men gratis er det vel ikke.
Går ud fra at du betaler en form for abb med "fri tankning". Så man kan vel sige at jo mere du kan bruge denne bliver din "liter-pris" mindre.
Hvis jeg har forstået det ret.
Ja det er korrekt. Jeg betaler 369kr om måneden og så har jeg "fri el tankning" herhjemme eller på en Clever ladestander ude i landet.
Det jeg betaler for strømmen herhjemme er normalvis "gratis" da Clever tilbagebetaler mig ca. det samme som jeg betaler ved el selskabet. Men om sommeren vil jeg bruge mit eget solcellestrøm til at lade bilen om eftermiddagen. Strøm som jeg om sommeren kan være heldig at sælge til 10-20 øre per kwh. Men denne strøm får jeg også refunderet af Clever til pt. 1,86kr per kwh. Dette vil finansiere mit abonnement. Så når alt er gjort op bliver den samlede udgift på et år til abonnementet ikke særlig stort
Har fulgt lidt med på sidelinjen i andet indlæg fra dig og må sige at det er meget forvirrende med de priser på el den ene vej og den anden vej.
Men betyder det så at du skal have revideret dine "Brændstof-priser" ? Godt klar over at det stadig er billigt frem for det fossile brændstof.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af John Skov Jensen » 06 mar 2021 16:35

Lintz skrev:
06 mar 2021 15:38
Har fulgt lidt med på sidelinjen i andet indlæg fra dig og må sige at det er meget forvirrende med de priser på el den ene vej og den anden vej.
Men betyder det så at du skal have revideret dine "Brændstof-priser" ? Godt klar over at det stadig er billigt frem for det fossile brændstof.
Jeg er ikke helt klar over hvad du mener

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af Lintz » 06 mar 2021 16:54

John Skov Jensen skrev:
06 mar 2021 16:35
Jeg er ikke helt klar over hvad du mener
Nærlæst tråden lidt og forstår nu nok at det er to adskilte ting. Så mit spørgsmål var nok ikke relevant. :roll:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af John Skov Jensen » 07 mar 2021 08:34

Lintz skrev:
06 mar 2021 16:54
Nærlæst tråden lidt og forstår nu nok at det er to adskilte ting. Så mit spørgsmål var nok ikke relevant. :roll:
Ja det er ikke helt let at beregne drift økonomien på en PHEV
Hvor meget kører man reelt på el per dag/uge
Hvad koster det når batteriet er tomt
Abonnoment eller ej ved f.eks Clever der koster et fast beløb per måned men hvor forbrugt strøm refunderes næsten 1 til 1
Ladning derhjemme om eftermiddagen med strøm fra solceller der kun ville koste 20-30 øre per kwh i salg

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af Lintz » 07 mar 2021 09:07

John Skov Jensen skrev:
07 mar 2021 08:34
Ja det er ikke helt let at beregne drift økonomien på en PHEV
Hvor meget kører man reelt på el per dag/uge
Hvad koster det når batteriet er tomt
Abonnoment eller ej ved f.eks Clever der koster et fast beløb per måned men hvor forbrugt strøm refunderes næsten 1 til 1
Ladning derhjemme om eftermiddagen med strøm der kun ville koste 20-30 øre per kwh i salg
Så må man næsten bare sige:

Det kostede så meget i Vitara pr år at køre pr år og så meget at køre i Outlander pr år.
Har jeg sparet nok til at jeg syntes det er en god forretning - Også selv om at el-prisen måske vil stige en smule.
- Og ikke mindst - Er jeg tilfreds med bilen.

Personligt er jeg ikke den der går ret meget op i brændstof-økonomien. Bilen skal have den saft som den nu skal bruge - Sådan er det.
Selvfølgelig er det lidt skægt til at starte med om den holder hvad den lover. Vores har nu rundet 2700 km og kan se at den ligger et sted mellem 19 og 21 km/l, fint nok når WLTP siger 20 km/l
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Ny bil, Mitsubishi Outlander PHEV

Indlæg af John Skov Jensen » 07 mar 2021 09:20

Ja der er mange ting der spiller ind ud over brændstoføkonomien

Grøn afgift ca 2*3000 kr vs 2*500 kr
Egne olieskift og Ad hoc rep på en gammel bil vs serviceaftale ved forhandleren på en ny

Langt hen af vejen er det bare skønt med en ny bil, men det er ikke et minus hvis den er billigere at drifte end den gamle

Og så er den bare meget friskere at køre i, 224hk mod Vitaraens 140 via en automatgearkasse.
Særligt ved hurtige temposkift på motorvejen er der en verden til forskel. Omgående el kræfter i forhold til automatgearets bløde(læs langsomme) temposkift


Besvar