svanggaard skrev: ↑17 dec 2021 14:42
Jeg brugte meget krudt på at kigge lille kone-elbil (bil nr 2) for et par år siden, men endte med en Peugeot 107.
På daværende tidspunkt kunne jeg forstå at batteriet er en stor del af omkostningen på produktion af elbil. I det lys var jeg lidt små-irriteret over at rækkeviden altid var 250+ km. Tror faktisk godt der ku' være et marked for små kone/bybiler med mindre batteri - den gennemsnitlige pendlerafstand hjem/arbejde er ca. 25km (hver vej). Dvs. en elbil med rækkevidde på ca. 100km og størrelse som en c1'er/aygo/peugeot 107.
Der er jo Dacia Spring og Renault Zoe. Dog har begge 1 stjerne i Ncap. En Dacia Spring fås vist fra 130.000, en zoe fra 220.000
svanggaard skrev: ↑17 dec 2021 14:42
Tror faktisk godt der ku' være et marked for små kone/bybiler med mindre batteri - den gennemsnitlige pendlerafstand hjem/arbejde er ca. 25km (hver vej). Dvs. en elbil med rækkevidde på ca. 100km og størrelse som en c1'er/aygo/peugeot 107.
Dacia Spring har fået virkelig gode anmeldelser - og til rimelige penge.
Kan ikke lige finde artiklen lige pt.
EDIT: Nå - Så lige at Triumph også har nævnt den
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Tror i misser pointen; Den billigste lille elbil koster fra 130.000,- For de penge får man meget benzinbil og med beskedent kørselsbehov betyder brændstofprisen ikke alverden. Ejerafgiften er også til at overse.
Med beskedent kørselsbehov er der ikke rigtigt noget godt argument for at købe elbil i minibil-segmentet - ud over filantropi.
I rigtig mange tilfælde kunne man sikkert nøjes med et batteri på 15kWh på bil nr 2. Jeg er sikker på at en el-minibil i 70.000-100.00 kr's klassen ville blive et kæmpe hit - på trods af begrænset rækkevidde.
Læste forleden på en gruppe omkring el-biler om en som ikke kunne få åbnet sin klap for at lade. Sandsynligvis grundet frost.
Man designer biler - og el-biler ud fra forskellige kriterier og det at ladeklappen skal sidde i front på nogle af dem er måske ikke den bedste ide i lande med sne og frost.
Her kan tøsne og opsprøjt fra vejen sætte sig på - og måske trænge ind bag og derved få den eventuelle lille lås eller pal som nu måtte være inde bag ved til at fryse fast.
Bare en lille betragtning.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.