Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz » 16 jan 2020 20:53

Der bliver læst om den. Hørte om den. Diskuteret om den.
Det er stort set hver eneste dag at man bliver bombarderet med indtryk omkring el-bilen.

Den er åbenbart kommet for at blive - Inden for det næste år skulle vi have ca 20 modeller at vælge imellem og 30 på to år.
Priser fra ca 150.000 og op til - Ja, hvad ved jeg. 1 mill måske. Og mon ikke at priserne nok skal komme længere ned. Måske ned omkring den magiske 100.000 kroners grænse.

Med de priser er vi stort set ved at være derhenne at alle kan være med.

Dog ser jeg op til flere problemer med den type biler - Især hvis de bliver lanceret for hurtigt og vi bliver oversvømmet med el-biler.
Jeg tror ikke på at man kan følge med med hensyn til offentlige p-pladser med lade-stationer - Herregud. I mange byer er det at finde en p-plads allerede nu et stort problem.
Derud over er der problemet med at få ladet sit køretøj på hjem-adressen hvis man bor i boligforeninger. Det er først her pr. 1/1-2020 at det via EU-direktiv er blevet pålagt at tænke ladestationer ind ved boligblokke. Ergo er alt det der skyder op i dag i diverse provinsbyer ikke planlagt til el-bilen.
Har selv været med til en del bolig-byggeri inden for de sidste åringer og har ikke se nogen steder at det er tænkt ind i konceptet. Tværtimod. Flere steder er der slet ikke mulighed for at parkerer ved sin bolig. Bilen er nærmest bandlyst i mange nye boligområder idag.

Kan forstå at det er muligt at købe visse el-biler med et koncept hvor prisen er inklusiv et abb. med service samt en ladestation hjemme hvor der er fri strøm. Hvis det er en salgsmetode der vinder frem er det så vidt meget fint men hvis 90% af ens kørsel kan forgå ved at man "tanker" hjemme er der jo ikke det store marked for "El-tank-stationer". Men de kan heller ikke undværes og det bliver lidt som den lokale købmand - Ham handler man kun ved når man har glemt mælken i Bilka men det kan han ikke overleve på. Ej heller tank-stationen.

En anden ting er at "Strømtyven" - Den lille dims som nogen elsker og andre hader - Den lille dims som lige presses på en ledning for "at stjæle strøm" når man eftermonterer noget. Det ord vil få en helt ny betydning.

Hvad vil der ske på arbejdspladsen - på byggepladsen, rundt omkring hvor der sidder stikkontakter.
Jeg tror at de i vid udstrækning vil blive brugt til opladning af sin bil. Har man ikke en ordning hvor man har fri strøm til en fast abb. pris vil det jo være nærliggende lige at "låne" lidt strøm af f.eks mester når man alligevel holder der i 8 timer.
Jeg ved ikke hvor meget man kan "tanke" via en alm. 220 v stikkontakt på 8 timer men kan man hælde på for en "hund" er det da alligevel godt 12 kroner skattefrit pr time i "lønforhøjelse". Gu´ve´hvad din makker som har en alm. benzin-hakker siger til det.
- Og hvad mon mester siger når han opdager at en 12 - 15 biler lige bliver tanket på hans regning hver dag. Absolut noget som burde kunne ses på elforbruget.
- Og så er der jo også Told og Skat. De går da helt i spåner hvis de finder ud af at mester måske godvilligt lader sine medarbejder "tanke" ved ham - Det er jo en gode der skal beskattes.

Går jeg så selv i el-bil tanker. Egentlig ikke, syntes det er lidt interessant at følge med i men at eje en vil jeg ikke. Simpelthen af den grund at dem med den store rækkevidde er for dyre og dem med den lille rækkevidde ikke kører langt nok. Vi bor lidt uden for det hele som mange af jer nok også gør og skal vi handle ind har vi 43 km i en retur uden svinkeærinder. Og jeg har lidt svært ved at leve med tanken om at min bil skal tankes hver eneste gang man har været ude at køre. Men kan man det og måske pendler 20 km på arbejde hver dag inklusiv afhentning af unger samt indkøb vil en f.eks UP/Mii/Citygo i el-udgave sandsynligvis være et godt alternativ til en benzin-bil.

Det bliver lidt spændende at følge de næste par år.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec » 16 jan 2020 21:26

Nu synes jeg du er lidt unfair overfor opladninger, hvis det kun er til små ture, på 50km, så kan du ofte køre 2-3 dage, hvis du altså ikke rask kører 100km hver dag for at handle men varieret. Og bliver opladere udbredt hurtigt nok, så bliver de jo nok ID kort baseret, hvis de ikke allerede er, så er der ingen som stjæler. Og begynder virksomheder at have overforbrug pga. medarbejdere, så får de alarmer på elforbrug installeret og så er det hurtigt identificeret enten hos firma eller hos dem som sælger det.

Der er nok mange måder strøm kan sælges på, og i fremtiden smarte og hurtigere måder vi får ladet på, og kan opbevare det. Der tales allerede om nye batterier til mobiler som kan holde 10* strømmen og hurtigere opladning, så spørgsmålet er om frygten idag, er der om 2-3 år, når vi hele tiden ser nye tiltag på mange områder, deriblandt, Fabrikker, som vil gøre dem billigere at producere, og større udbud af disse, især hybriderne er allerede udbredt, og endnu flere på vej. De er nok den reelle løsning overgang til rene elbiler for mange.

Vigtigst er nok lige nu, at hvis FDM har ret i deres prognoser, så er elbiler dårligt billigere end diesel biler, som nok kombineres med hybrid og bliver billigere end elbilen. Så hvis elbilen skal være billig pr. km kørt, så er vi altså langt fra dette lige nu.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz » 17 jan 2020 09:11

Dinsol - Der står du har 2 stk Nissan Leaf.
En hurtig søgning på Nissan siger at du kan I BEDSTE FALD køre 270/385 km på en opladning - Ved ikke om man skal trække måske 20 eller 30 % fra den rækkevidde - Hvad er din oplevelse af rækkevidden?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Dinsol » 17 jan 2020 12:17

Vi har 2 forskellige
Leaf 40 kWh vinter 200 km sommer 275 km Afhængig af kørestil
Tesla 3 awl 70 kwh vinter 350 km sommer 450 km afhængig af køre stil
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz » 17 jan 2020 12:24

Dinsol skrev:
17 jan 2020 12:17
Vi har 2 forskellige
Leaf 40 kWh vinter 200 km sommer 275 km Afhængig af kørestil
Tesla 3 awl 70 kwh vinter 350 km sommer 450 km afhængig af køre stil
Hvis disse tal holder vand så er det da meget godt ifølge opgivelserne på Nissans hjemmeside da de skriver: "Op til 270 km" for en 40 kw.
Vintertallet er så ca 25% under det opgivende. Nu er vinter jo et vidt begreb her i Danmark så går ud fra at det tal kan svinge en del.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec » 17 jan 2020 12:46

Dinsol skrev:
17 jan 2020 12:17
Tesla 3 awl 70 kwh vinter 350 km sommer 450 km afhængig af køre stil
Den kører vel så på gratis el? som jeg har læst Tesla ejere tilbydes i X år.

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Dinsol » 17 jan 2020 15:04

Nej Tesla er stoppet med gratis el mener det var i 2017 eller 18
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

pendec

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af pendec » 17 jan 2020 15:44

Dinsol skrev:
17 jan 2020 15:04
Nej Tesla er stoppet med gratis el mener det var i 2017 eller 18
Ok, det var hos frisøren jeg hørte en Tesla ejer tale direkte om dette, om hans nye bil og de gratis opladninger han fik flere år frem, også selvom denne var købt brugt.

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Dinsol » 17 jan 2020 16:31

Men det er stadigvæk gratis for dem som købte før 2017 18
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Hjemme teori » 17 jan 2020 18:43

Man kan trække 13 amp. på de fleste 230V. så knap 3kWh pr time. eller 24kWh på en 8 timers arbejdsdag.

Men jeg tænker at el biler kører på nedsat afgift ligesom VP (eller hvad?). Og så er det jo dyrt for mester at man tanker der, selvom de kan trække moms og få fradrag, så er det til fuld takst for el'en.
Mvh. Sophus


Besvar