minigraver ukorrent værd at købe?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
10
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: minigraver ukorrent værd at købe?

Indlæg af john_madsen »

hvis man kan lave det hele selv, så er det en fin maskine, men den har ikke mange kræfter, da den jo kun vejer 600kg. En godt brugt 2tons minigraver kan faktisk fåes til samme pris, men dele til dem er utroligt dyre.
Jeg har selv en gammel 900kg minigraver og en jcb 3c rendegraver. De har begge slør alle steder, men de kører og starter altid. Det er ved at være en 10år siden der sidst sprang en slange. Bruger dem nok en 100 timer om året til sammen.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: minigraver ukorrent værd at købe?

Indlæg af Bigfoot »

lamborg skrev: 10 jul 2019 15:43 øh undskyld men er der nogen der har prøvet lige at goggle denne maskine inden i slipper fordommene løs :-)
https://www.jansenusa.com/product/mini- ... n-mb-1500/
Så den er fra Trumphmaina og ikke fra kinøjserstrup.
Anmeldelser af den siger at den er super i jord og sand men røv i meget stenet jord. Der er den nok for bette :-)
Trumpmania gør mig endnu mere bekymret end kinagøglerland.....
T(r)umperne kører på tommemål, det er da total træls og skrækkelig upræcist når det kommer til stykket.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 15 gange

Re: minigraver ukorrent værd at købe?

Indlæg af coctail »

Ny maskine med 2 års reklamationsret, så bælter, krøjesystem, hydraulikmotorer osv. er man sikker på er i orden, ellers er det retur til forhandleren.

De kendte mærker er aaalt for dyre brugte, i den størrelse som du kigger efter, samt at de ofte er fuldstændigt misbrugte.
Hvis den ikke skal flyttes fra matriklen, så er en brugt 4-5 tons maskine meget bedre i det prisleje. De er så store at de ikke kan flyttes efter en alm bil = ikke så eftertragtede = billigere, samt der oftest har siddet en erfaren mand bag styregrejerne = mindre slidt.
Generelt er reservedele til minigraver sk*de dyre.

Jeg kan godt forstå at du overvejer den, men min erfaring med gravende og løftede materiel, er at man altid skal vælge en maskine som mindst er 1 nummer større end man oprindeligt havde tænkt sig, ellers vil den være for lille - Særligt når man går væk fra de kendte mærker, da mange af de mere ukendte ikke har samme kapacitet som deres kendte og meget dyrere brødre.

At grave et randfundament kræver en fornuftig størrelse maskine, hvis det ikke skal tage hundrede år, særligt i leret eller stenet jord.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: minigraver ukorrent værd at købe?

Indlæg af Bri_Jac »

Tak til alle gode råd og erfaringer. Jeg har ikke købt en ny kineser, men en brugt Kubota K008, den er nummeret større end hvad jeg ellers ville have brugt - nemlig en skovl for hånd...
Jeg har kun ca 1meter bredde imellem min garage og mit hus, så derfor er jeg tvunget til at anskaffe en minigraver, selvom jeg forstår at en brugt rendegraver ville være et billigere at anskaffe og i service.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: minigraver ukorrent værd at købe?

Indlæg af MichaelK »

En Kubota K008 er en rigtig fin maskine. Den er driftsstabil og nem at komme rundt med. Jeg
er ikke enig i at en rendegraver ville have været et bedre valg. Den er sgu for stor og klodset
til dit behov. Jeg har tilbragt mange timer på ryggen af sådan en Kubota, og har også løst ganske
store opgave med den. Husk, intet er umuligt, mirakler tager bare lidt længere tid.
Husk også at smøre den grundigt, gerne for hver 8 driftstimer, så holder den længere.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Besvar